vrijdag 27 december 2019
27 december 2019

Wat brachten de acties van de VRT-merken op?

24 december 2019 — De voorbije weken en maanden heeft Vlaanderen zich geëngageerd en betrokken getoond voor de grootste solidariteitsbeweging in Vlaanderen. De verschillende VRT-merken voerden bewustmakingsacties en zamelden geld in.

Op het plein in Kortrijk JOKKO

De voorbije weken en maanden heeft Vlaanderen zich geëngageerd en betrokken getoond voor de grootste solidariteitsbeweging in Vlaanderen. Honderdduizenden Vlamingen hebben zich op een of andere manier ingezet voor De Warmste Week en dus voor het goede doel dat hen persoonlijk raakt. In totaal organiseerden de Vlamingen 13.664 hartverwarmende acties voor 2.088 goede doelen. Dat zijn gemiddeld 45 acties per Vlaamse gemeente. Uit een telefonische bevraging bleek dat er bijna 240.000 Vlamingen zich als actievoerder hebben ingezet tijdens De Warmste Week.

Ook de verschillende VRT-merken voerden bewustmakingsacties en zamelden geld in.

Bewustmakingsacties

Verschillende thema's kwamen aan bod © 2019 Illias Teirlinck All Rights Reserved

De Warmste Week focuste dit jaar op vrijwilligerswerk.

  • Bij Iedereen beroemd op Eén bracht de rubriek ‘Het warmste hart' vrijwilligers in beeld, die zich om een persoonlijke reden voor een goed doel inzetten. In de tweede week van januari zullen de persoonlijke verhalen van de vrijwilligers zich focussen op de vragen ‘wat heeft De Warmste Week voor jou en jouw goede doel betekend?' en 'wat gaat jullie doen met de opbrengst?’.  
  • De makers van #teamscheire van Canvas verzamelden in het Kortrijkse BUDA::lab en ze waren er niet alleen. De Warmste Makerspace vulde zich met ontelbare vrijwilligers met als doel zoveel mogelijk mensen te helpen door oplossingen te bouwen voor hun specifieke problemen. Het initiatief van Lieven Scheire en de makers van Team Scheire sloot mooi aan bij de vrijwilligersprojecten van De Warmste Week
  • De Ketnet-gezichten kwamen met Ketnet Brandt Weer de kinderen bedanken en staken ook zelf hun handen uit de mouwen. Ze doorkruisten heel Vlaanderen met hun brandweerwagen om acties voor het goede doel te ondersteunen. 
Ketnet Brandt Weer
  • Studio Brussel-reporters Michèle Cuvelier en Stijn Van de Voorde trokken de stad in op zoek naar warme verhalen van actievoerders en vrijwilligers in Kortrijk. Zij namen muziek mee om hen te verrassen.
  • Via de Radio 2 Hotline konden actievoerders of goede doelen bellen om extra hulp te zoeken voor De Warmste Week.
  • Radio 1 besteedde heel wat redactionele aandacht aan kinderarmoede in Vlaanderen. Zo was er een speciale thema-uitzending, met ruimte voor gesprekken met zowel actievoerders als met ervaringsdeskundigen. 
  • De ideale wereld-reporter Luc Haekens ondersteunde op zijn eigen, ludieke manier acties in De warmste Luc.
  • VRT NWS-gezichten Fatma Taspinar, Rudi Vranckx en Ivan De Vadder bezochten in aanloop naar De Warmste Week een van de vzw’s om te ervaren wat je als vrijwilliger kan betekenen. Ze deden dat alledrie vanuit hun persoonlijke link met de thematiek waarmee de organisatie bezig is.

Geldinzamelingsacties

Studio Brussel voor De Warmste Week

Het volledige StuBru-team met Maurice Lambrecht

Een week lang was muziek de rode draad bij Studio Brussel. Met de nieuwe themasong 'Music is our answer' benadrukten de 5 Kortrijkse muzikanten AmenraBalthazarGooseSX en Ozark Henry en Daft Studios dat de kracht van muziek dit jaar meer dan ooit centraal stond.

Om geld in te zamelen organiseerde Studio Brussel zes Back to back concerten en drie parties:

Back to back concerten

Brihang en Het zesde metaal

Met back to back lanceerde Studio Brussel een nieuw live concept. Elke avond treden twee artiesten samen op voor één goed doel. Zo speelden uiteindelijk 12 topartiesten telkens voor een uitverkochte zaal in Kortrijk.

  • White Lies & Whispering Sons (20.000 euro voor Move To Improve)
  • Balthazar & Trixie Whitley (20.000 euro voor De Korf vzw)
  • Bear's Den & Selah Sue (20.000 voor Te Gek!?)
  • Joost & Kraantje Pappie (20.000 euro voor TEJO Kortrijk)
  • Brihang & Het Zesde Metaal (20.000 euro voor Streekfonds West-Vlaanderen - De Muziekbank)
  • Zwangere Guy & Arno (20.000 euro voor Zwangerinbrussel XL)

Parties

Op drie Parties kon iedereen feesten voor het goede doel:

  • De Warmste Boit (5.000 euro voor Dageraad vzw)
  • Alcatraz Metal Paty (5.000 euro voor MS Liga Vlaanderen)
  • GOOSE Non-Stop (15.000 euro voor Kinderkankerfonds)

Eén voor De Warmste Week

Down the snow

Kevin verneemt het eindbedrag JOKKO

Afgelopen week trokken Dieter Coppens en Kevin van Down the road er weer op uit voor Down the snow. Kijkers konden Dieter en Kevin steunen door Down The Snow te sms’en naar 4342 of een steunkaart te kopen via een.be. Om Dieter en Kevin een extra duwtje in de rug te geven, organiseerden de reisgenoten uit Down the road 1 en 2 Down to party, een heuse fuif in de Vooruit in Gent. Alle acties voor Down the snow samen brachten in totaal 93.783 euro op voor vzw GimmeShelter.

Blokken-play-offs

In de Blokken-play-offs. streden de 6 sterkste kandidaten van deze seizoenshelft in een spannende afvalrace voor de felbegeerde titel van 'herfstkampioen'. Karel werd herfstkampioen en de actie leverde €5.000 op voor Kom op tegen Kanker.

De zevende dag

Het Eén-programma De zevende dag heeft meer dan 20.000 euro opgehaald. Ze kozen TEJO als goede doel, deze vzw verstrekt vrijwillige therapeutische hulp aan jongeren met psychische problemen. 

Canvas voor De Warmste Week

De Warmste soiree in AB was een warme, muzikale avond die Canvas, samen met de makers van de docureeks Paradise City, organiseerde. Triggerfinger-drummer Mario Goossens verzamelde grote namen uit de Belgische muziekwereld op het podium van Ancienne Belgique - AB om samen muziek te maken. Arno, Coely, Frank Vander linden, Geike, Ruben BlockJasper Steverlinck en Stijn Meuris gaven er het beste van zichzelf voor het goede doel. De opbrengst €25.500 ging naar cleane kleren voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie.

Radio 1 voor De Warmste Week

Cheque voor het inderarmoedfonds

Radio 1 ging de strijd aan tegen kinderarmoede. Naast een sms-actie organiseerde het merk ism De Universiteit van Vlaanderen en 30CC De Nacht van de Wetensgrap, een impro comedy avond vol academisch verantwoorde humor. Dat leverde het mooie bedrag van €42.247 op.

MNM voor De Warmste Week

Brahim geeft high five aan lopertje

De Warmathon van MNM had dit jaar een recordopkomst: 52.907 lopers geven alles in Kortrijk, Brussel, Gent, Antwerpen, Leuven en Beringen. De Warmathon bracht in totaal 717.274 euro op voor De Warmste Week.

Aantal lopers per locatie:

  • Kortrijk: 9.828 lopers
  • Brussel: 6.129 lopers
  • Gent: 11.000 lopers
  • Antwerpen: 8.750 lopers
  • Leuven: 8.500 lopers
  • Beringen: 8.700 lopers

Klara voor De Warmste Week

Klara-presentratrices

Op zaterdag 21 december 2019 draaide bij Klara muziek uit het rijke Klara-repertoire van klassiek, jazz, world, filmmuziek en chanson ten voordele van De Warmste Week. Dat bracht ondertussen al 17.408 euro op.  

Beluister ook zeker ook 'Klara voor de Warmste Week'-afspeellijst.

VRT-medewerkers voor De Warmste Week

Warmste markt in de middengang van de VRT Geert Van Hoeymissen

Ook aan de Reyerslaan werd de afgelopen weken druk actie gevoerd voor enkele van de 2.088 goede doelen van De Warmste Week

Zo werd De warmste markt georganiseerd. Die bracht in totaal €7.454,97 op. De totale opbrengst wordt gelijk verdeeld over tien warme vzw's waar VRT-medewerkers zich actief voor inzetten. 

VRT Catering serveerde De warmste spaghetti, goed voor een opbrengst van €1.845. De VRT steunt daarmee de Grootste Spaghettislag ter Wereld van Brussel Helpt, de solidariteitsactie van Bruzz voor de organisatie DoucheFLUX. Daarnaast serveerde VRT Catering Het warmste kerstdiner. Dat bracht €4.264 op. De VRT-Studiedienst deelde haar warmste inzichten tijdens De Warmste Cijfers. Hun actie bracht €143 in het laatje voor het Netwerk tegen Armoede. Een individuele actie tvv de Brailleliga bracht nog eens €1320 op.

Bedankt, warm Vlaanderen

We danken iedereen die heeft deelgenomen aan de acties en zich heeft ingezet voor het goede doel. Bedankt ook aan alle collega's die het beste van zichzelf gaven om van De Warmste Week een succes te maken.

Dossier: DWW

Meer over DWW

Indrukwekkende editie van De Warmste Week zamelt 8.790.633 euro in voor opgroeien zonder zorgen

Duurzaamheid op De Warmste Week: “Zelfs de artiestenbusjes rijden volledig elektrisch.”

Live-ondertiteling met AI maakt De Warmste Week toegankelijker

Een toegankelijke publieke omroep is goed voor iedereen

Magische start in Brugge: groot kinderkoor vlamt De Warmste Week op gang

Warm, warmer, warmst: kom hier alles te weten over De Warmste Week 2023

Vlam mee vanuit de virtuele Ketnet Kermis

'Waakvlammetje' van De Warmste Week schittert in het donker