woensdag 08 januari 2020
08 januari 2020

De VRT bereikt wekelijks meer dan 90 procent van de Vlaamse bevolking

08 januari 2020 — De VRT ziet haar bereik bij de Vlamingen toenemen: de publieke omroep bereikt wekelijks 90,2 procent van de Vlaamse bevolking van 16 jaar en ouder.

De Madammen © VRT - Joost Joossen

De nieuwste editie van de jaarlijkse Totaalbereikstudie van de VRT Studiedienst toont een positieve evolutie bij de verschillende doelgroepen aan.

De VRT is er voor alle Vlamingen. Dat is niet alleen een opdracht die de Vlaamse publieke omroep ter harte neemt. Elk jaar gaan we na of we dit ook nakomen. Uit ons recentste onderzoek dat het totale bereik van VRT over platformen en merken heen in kaart brengt blijkt dat de VRT alle streefcijfers, afgesproken met de Vlaamse Regering in de beheersovereenkomst, haalt en dat ze bovendien in stijgende lijn zijn. We zetten ze graag voor u op een rij.

Thijs Vanderhaegen, hoofd van de VRT studiedienst

-        Op weekbasis moet de VRT minstens 85 procent van de Vlaamse bevolking bereiken. Dat doet de VRT en zelfs meer: voor 2019 behaalt de VRT een weekbereik van 90,2 procent van de Vlaamse bevolking, een stijging met 1.5 procentpunt tegenover 88,7 procent in 2018 wat ook al hoger was dan het streefcijfer.

-        Met haar totale nieuwsaanbod bereikt de VRT 79,7 procent van de Vlaamse bevolking op weekbasis, beter dan de 78,9 procent in 2018 en hoger dan het afgesproken streefcijfer: 75 procent.

-        Niet alleen het totaalbereik is goed, de VRT maakt positieve evoluties bij alle doelgroepen. Bij de jongste doelgroep stijgt het bereik van de VRT voor het vierde jaar op rij. Ook bij de daaropvolgende doelgroep, de zogenaamde jong-actieve bevolking, met een leeftijd tussen 25-44 jaar, merken we dit jaar een toename in bereik.

De VRT onderzocht dit totaalbereik door middel van een telefonische bevraging bij 2.503 Vlamingen van 15 jaar en ouder in de periode september-oktober 2019. Het onderzoek werd uitgevoerd door een externe onafhankelijke partner, met name het onderzoeksbureau Kantar-TNS.

Mee opgenomen in de berekening: alle aanbodsmerken van VRT op de eigen platformen (radio, televisie, sites en app) en op de belangrijkste sociale media (Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat).

Niet mee opgenomen: bereik van VRT content via platformen van andere media of bereik buiten mediaplatformen. 

Dossier: Bedrijfsinformatie

Meer over Bedrijfsinformatie

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Officiële opening nieuwe VRT-captatiemagazijn in Bedrijvenpark Stone in Londerzeel

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Succesverhalen uit 2023 bekeken door de lens van VRT-partners

Reactie van VRT-directie na overleg met de vakbonden: externe bruggenbouwer moet vertrouwen herstellen

VRT zendt docu 'Het proces dat niemand wou' dan toch uit en biedt excuses aan

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Samenwerken met VRT: de strafste verhalen schrijven we niet alleen