dinsdag 17 maart 2020
17 maart 2020

Tv-nieuwsredacties in België maken afspraken rond verslaggeving

17 maart 2020 - De tv-nieuwsredacties van VTM, VRT, RTBF en RTL hebben vandaag telefonisch overleg gehad om een aantal afspraken rond verslaggeving te maken. 

groepsfoto regering die  afstand houden © VRT - Geert Van Hoeymissen

Dit om zo goed mogelijk samen te werken in omstandigheden die op dit moment niet evident zijn om aan verslaggeving te doen door het coronavirus. Zo kunnen we de gezondheid van de journalisten, redacties en onze hele maatschappij zo goed mogelijk te vrijwaren. 

De afspraken zijn vooral in functie van de Wetstraat genomen, maar gelden bij uitbreiding op alle locaties waar veel journalisten samen zijn, zoals persconferenties rond de coronacrisis en -maatregelen. 

Zo is er afgesproken dat:

  • VTM NIEUWS Nederlandstalige interviews zal uitwisselen met RTL en VRT NWS met RTBF en vice versa voor Franstalige interviews zodat er minder interviews moeten gebeuren
  • Microfoons van verschillende zenders naast elkaar gezet worden zodat er nooit gedrum ontstaat voor interviews
  • Journalisten en politici of andere personen tijdens de interviews voldoende afstand van elkaar houden. 

Nicholas Lataire, hoofdredacteur a.i. VTM NIEUWS: “Social distancing - afstand houden - is van levensbelang. We proberen daar elke dag goed over te informeren. Daarnaast moeten we ook zelf zoveel mogelijk het goede voorbeeld geven. In het belang van de gezondheid van onze journalisten, onze ploegen en van de hele samenleving.”

Deze nieuwe toestand maakt het van groot belang dat we solidair en collegiaal samenwerken met alle omroepen in ons land. Correcte en heldere informatie met alle aandacht voor gezondheid is nu prioritair.”

Liesbet Vrieleman, algemeen directeur informatie van VRT
Dossier: Bedrijfsinformatie

Meer over Bedrijfsinformatie

Samenwerken met VRT: de strafste verhalen schrijven we niet alleen

CIM-cijfers: verdere groei voor Studio Brussel, sterke cijfers voor Radio 1

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Thuis blijft ook even thuis

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Duurzaamheid op De Warmste Week: “Zelfs de artiestenbusjes rijden volledig elektrisch.”