dinsdag 19 mei 2020
19 mei 2020

Canvas valt in de prijzen tijdens de EBU Connect Awards

19 mei 2020 - Zonet werden de winnaars bekendgemaakt van de EBU Connect Awards. Dat zijn prijzen die door de European Broadcasting Union (EBU) worden uitgereikt aan omroepen die op de meest creatieve en innovatieve manier hun programma’s, evenementen en initiatieven hebben gepromoot via trailers en spotjes. Ketnet, Canvas en Eén haalden samen 9 nominaties binnen. Canvas kon een van zijn nominaties verzilveren met een tweede prijs voor de trailer van The Handmaid’s Tale.

Handmaid's Tale Canvas

EBU Connect Awards

De EBU is een koepelorganisatie voor publieke omroepen (zoals de VRT) in Europa. Elk jaar reikt EBU Connect prijzen uit aan de omroepen die op een creatieve en innovatieve manier hun programma’s, projecten en producten gepromoot hebben via marketingtrailers en –spotjes.

De VRT sleepte maar liefst 9 nominaties in de wacht in 6 categorieën, met trailers van Ketnet (5), Canvas (3) en Eén (1). Canvas haalde de tweede plaats in de categorie ‘Best Overall Campaign’ met de trailer voor The Handmaid’s Tale. De makers van de trailer, Steven De Ruyter en Marnik Willems, zijn in de wolken met hun prijs:

“The Handmaid’s Tale is, samen met veel andere internationaal gerenommeerde fictiereeksen, een paradepaardje van Canvas. We hebben ook een heel trouw publiek aan ons weten te binden dankzij deze reeks. Om dat publiek zoveel mogelijk te prikkelen en mee te laten uitkijken naar de start van het derde seizoen van The Handmaid’s Tale, hebben we beslist om de trailercampagne te laten aftellen naar het begin van de reeks.

We hebben er ook voor gekozen om zo weinig mogelijk prijs te geven. Terwijl de campagne aftelde, bouwden de trailers steeds een stukje verder op. De eerste trailer was heel kort, maar door gebruik van heel sterke beelden en herkenbare kleuren en lettertype voor de trouwe fans toch meteen heel herkenbaar. Beetje bij beetje gaven we meer prijs, zonder ons basisidee uit het oog te verliezen (prikkelen door nieuwsgierigheid aan te wakkeren en weinig te onthullen). Dat de campagne geselecteerd geraakte voor het EBU-festival, is natuurlijk een ongelooflijke eer voor ons én tegelijk het bewijs dat ons idee gesmaakt werd en gewerkt heeft.”

Videospeler inladen...

Genomineerde spotjes/trailers

De VRT sleepte maar liefst 9 nominaties in de wacht voor deze prestigieuze prijzen.

·        Ketnet (5):

-        Karrewiet: genomineerd in de categorie ‘Best Factual Promotion’ (award voor beste promo voor nieuws, documentaires, actualiteit of culturele programma’s).

-        Zomerimago: genomineerd in de categorie ‘Best Promotion for Children under 13’ (award voor beste promo voor kinder- of jongerenprogramma’s).

-        Livestream toilet: genomineerd in de categorie ‘Best Promotion for Children under 13’ (award voor beste promo voor kinder- of jongerenprogramma’s).

-        Tik Tak: genomineerd in de categorie ‘Best Use of Sociale Media’ (award voor beste promo via sociale media).

-        De Grote Karrewiet Verkiezingsshow: genomineerd in de categorie ‘Best Use of Sociale Media’ (award voor beste promo via sociale media).

·        Canvas (3):

-        Whatever You Want: genomineerd in de categorie ‘Best Brand Promotion’ (award voor beste promo voor een merk, programma, platform of digitale dienst of product) met de trailer ‘Whatever You Want’.

-        The Handmaid’s Tale: genomineerd in de categorie ‘Best Overall Campaign’ (award voor beste promo waarbij 3 tot 7 promo-elementen worden gecombineerd).

-        Cinema Canvas: genomineerd in de categorie ‘Best Fictional Promotion’ (award voor beste promo voor films of drama(reeksen) die in eigen beheer worden geproduceerd of verworven).

·        Eén (1): Fictie op Eén: genomineerd in de categorie ‘Best Fictional Promotion’ (award voor beste promo voor films of drama(reeksen) die in eigen beheer worden geproduceerd of verworven).

Dossier: Bedrijfsinformatie

Meer over Bedrijfsinformatie

Chloë van de Klantendienst: ‘Het gekrakeel kan maar bijdragen aan de Statler en Waldorf-status van José en Renaat’

Het ABC van VRT met de K van ... Klantendienst: “In 2023 alleen al behandelde de klantendienst in totaal 31.429 contacten”

Chloë van de Klantendienst: ‘Gelukkig is dit niet het soort lek waarover parlementaire vragen worden gesteld’

CIM-cijfers: Studio Brussel dendert stevig voort, sterk resultaat voor Radio2

Chloë van de Klantendienst: ‘Bij een nucleaire ramp ligt het antwoord van VRT in lijn met de Vlaamse Canon’

Jaarverslag 2023: een sterk rapport in een uitdagend jaar

Samenwerken met VRT: de strafste verhalen schrijven we niet alleen

Bijna 2000 nieuwsgierigen op VRT-werf