vrijdag 19 juni 2020
19 juni 2020

Frederik Delaplace wordt nieuwe gedelegeerd bestuurder VRT

19 juni 2020 - De Vlaamse Regering heeft beslist om Frederik Delaplace voor te dragen als de nieuwe gedelegeerd bestuurder van de VRT. Frederik Delaplace zal aangesteld door de Algemene Vergadering.  Frederik Delaplace volgt Leo Hellemans op, die eerder dit jaar werd aangesteld als gedelegeerd bestuurder ad-interim.

Frederik Delaplace

Op vrijdag 19 juni 2020 heeft de Vlaamse Regering beslist om Frederik Delaplace voor te dragen als de nieuwe gedelegeerd bestuurder van de VRT. Later op de dag zal Frederik Delaplace aangesteld door de Algemene Vergadering. Frederik Delaplace volgt daarmee Leo Hellemans op, die eerder dit jaar werd aangesteld als gedelegeerd bestuurder ad-interim.  

Deze namiddag om 15.00 uur volgt er een persconferentie waar Vlaams minister van Media de nieuwe gedelegeerd bestuurder zal voorstellen en procedure en keuze van de Vlaamse Regering uitgebreid zal toelichten.

Gezien de strikte coronamaatregelen wordt de toegang tot de persconferentie beperkt en wordt er een digitaal alternatief georganiseerd.

U kan het persmoment volgen via de sociale mediakanalen van VRT en minister Dalle of op www.vrt.be.

Voorstelling

Later vandaag volgt een persconferentie die u kan volgen via de sociale media van vrt.be.

Videospeler inladen...

Wie is Frederik Delaplace?

Frederik Delaplace (1970) startte zijn carrière als journalist financiële markten en banksector bij De Tijd in 1994. Vijf jaar later werd hij chef redactie-Financiën en in 2005 werd hij hoofdredacteur van de krant. In april 2007 werd Delaplace redactiedirecteur van Mediafin, waardoor hij de redactionele eindverantwoordelijkheid droeg van De Tijd en L’Echo. Sinds januari 2017 is Frederik Delaplace CEO van Mediafin.

Frederik Delaplace (1970) startte zijn carrière als journalist financiële markten en banksector bij De Tijd in 1994. In 1999 klom hij op jonge leeftijd op tot chef redactie-Financiën. In 2003 werd hij adjunct-hoofdredacteur om twee jaar later, in 2005, hoofdredacteur te worden van De Tijd. Delaplace stond aan het hoofd van de krant in een erg uitdagende periode net voor en net na de overname van Uitgeversbedrijf Tijd door De Persgroep en Rossel en leidde als hoofdredacteur ook de fusie met L’Echo in goede banen. Hij gidste de redactie voorbij een zware herstructurering met dito jobverlies.

Delaplace bleef hoofdredacteur tot 2007, toen hij in april redactiedirecteur van Mediafin werd. Mediafin is de uitgever van de zakenkranten De Tijd en L’Echo. Daarnaast geeft Mediafin ook de magazines Sabato en Netto uit en de nieuwsbrief De Belegger.

Als redactiedirecteur kreeg Delaplace de redactionele eindverantwoordelijkheid over De Tijd en L’Echo en was hij verantwoordelijk voor het journalistieke en bedrijfseconomische project van de kranten. In die functie stuurde Delaplace ook het human resources-beleid van de redacties aan. In 2012 werd De Tijd uitgeroepen tot European Newspaper of the Year.

Sinds april 2017 is Frederik Delaplace CEO van Mediafin. Mediafin was de eerste uitgever in België die een multimediaal inkomstenmodel hanteerde. Met een omzet van 65 miljoen euro is Mediafin in relatieve termen het meest rendabele mediabedrijf van het land. Het bedrijf telt momenteel 265 medewerkers die huizen op de Brusselse site Thurn&Taxis en die daarmee samen met de VRT het enige mediabedrijf vormen dat vanuit Brussel is blijven werken. 

Videospeler inladen...
Dossier: Bedrijfsinformatie

Meer over Bedrijfsinformatie

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Succesverhalen uit 2023 bekeken door de lens van VRT-partners

Reactie van VRT-directie na overleg met de vakbonden: externe bruggenbouwer moet vertrouwen herstellen

VRT zendt docu 'Het proces dat niemand wou' dan toch uit en biedt excuses aan

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Samenwerken met VRT: de strafste verhalen schrijven we niet alleen

CIM-cijfers: verdere groei voor Studio Brussel, sterke cijfers voor Radio 1

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’