Wat is de sterkte van VRT NU?

Op 4 juni schreef De Tijd dat de VRT koning is in streamingland. Hoewel een aanzienlijk deel van de bevolking nog steeds lineair en live naar televisie kijkt, wordt uitgesteld kijken steeds belangrijker. Kijkers willen zelf beslissen wanneer ze programma’s bekijken. Om de Vlaming ook online te bedienen, ontwikkelde de openbare omroep VRT NU, een gratis videoplatform. 

VRT NU

Dat VRT NU een populair platform is in Vlaanderen, bewijzen de cijfers. Het gebruik van VRT NU zit in de lift: in totaal hebben meer dan 2,7 miljoen kijkers intussen een VRT NU-account aangemaakt. De 18-25-jarigen blijven de allergrootste kijkgroep op het videoplatform, maar de laatste maanden steeg ook het aandeel iets oudere kijkers.

Dat er zoveel jonge kijkers zijn op VRT NU is positief. Jongeren zijn voor de VRT moeilijker te bereiken, maar online kijken ze dus wel degelijk naar VRT-content. Content die speciaal voor hen is gemaakt, scoort goed. Zo trekt een reeks als Labels een jong publiek aan.

(lees verder onder de foto)

Labels

Corona

De coronacrisis en de bijhorende lockdown maakten nog eens extra duidelijk dat een online platform zoals VRT NU zijn nut bewijst. VRT NU verpulverde de afgelopen maanden zijn eigen records.

In maart en april ontving VRT NU telkens meer dan een miljoen kijkers. Ze bekeken in die maanden in totaal maar liefst 22,6 miljoen video’s.

Een straffe vergelijking tussen 2020 en 2019: op maandbasis werden er afgelopen januari en februari 45% meer video’s bekeken dan gedurende dezelfde periode een jaar voordien. Dat is al een serieuze stijging, maar diezelfde groeicijfers van maart, april en mei zijn nog veel straffer. Gedurende de laatste drie maanden werden er 67% meer video’s bekeken dan in diezelfde periode in 2019. In april was die surplus zelfs 85%.

(lees verder onder de grafiek)

Nieuws en duiding

Hoewel series een aanzienlijk deel van het kijkgedrag op VRT NU innemen, was er de laatste maanden duidelijk meer nood aan nieuws en duiding. Waar tijdens een doorsnee week ongeveer 11% van alle bekeken video’s tot de categorie ‘nieuws en actua’ behoort, steeg dat aandeel de afgelopen maanden steevast boven de 16%. Gedurende de eerste coronaweek was zelfs één vijfde van alle afgespeelde video’s van ‘nieuws en actua’-makelij. Sinds midden maart worden er op dagbasis 69% meer journaals, 50% meer afleveringen van De afspraak en 28% meer episodes van Terzake bekeken via VRT NU dan in de eerste maanden van 2020.

(lees verder onder de foto)

Het journaal

Lokale content: van hier en nu

Waarvoor komen kijkers nog naar VRT NU? Een belangrijke succesfactor van VRT NU is het lokale aanbod. Vlamingen kijken nu eenmaal graag naar Vlaamse programma’s. Als geen ander slagen de VRT-merken erin om aan te voelen wat er leeft en de vinger aan de pols te houden.

Anders dan bij de grote internationale spelers is het overgrote deel van de aangeboden programma’s  hier bij ons in Vlaanderen gemaakt. Dat maakt dat kijkers zich kunnen herkennen in de personages en programma’s van de VRT. Eén-reeksen als Thuis en Down the road, waar Vlaamse verhalen per definitie centraal staan, scoren ook uitstekend online. En ook de meerwaardezoekers genieten van de Canvas-reeksen over de Belgische geschiedenis zoals Kinderen van de collaboratie, kolonie….

Dat het lokale een belangrijke rol speelt, merk je niet alleen bij fictiereeksen of ontspannende programma’s. Ook bij de educatieve video’s van De Universiteit van Vlaanderen komt nabijheid bij de eigen leefwereld heel duidelijk naar voren als belangrijkste kijkfactor. Video’s over de stiptheid van treinen en België in WO II worden bijvoorbeeld meer bekeken dan video’s over koraalriffen en vulkanen.

(lees verder onder de foto)

 

Kinderen van het verzet

Portfolio

Niet alleen het lokale aanbod, maar ook de kwaliteit van de programma’s is zeer belangrijk om kijkers naar het platform te lokken. “Naast het lokale aanbod heb je bij de VRT ook een zekerheid dat je kwaliteit krijgt. De VRT zal zich minder snel laten verleiden om te veel goedkope entertainment aan te bieden. Die belofte zullen we niet snel breken,” zegt Jonas Boets, manager van VRT NU.

Om VRT NU te vullen, rekent de VRT op complementaire televisiemerken. Kinderen vinden hun gading bij Ketnet-programma’s. Eén staat voor ontspanning en spannende verhalen. Canvas brengt een verdiepend aanbod, met verrassende perspectieven en inspirerende verhalen die aanzetten tot nadenken.

Ook de radiomerken (Radio 1, Radio 2, MNM, Studio Brussel en Klara) delen heel wat videocontent op VRT NU. Zo kan je er bijvoorbeeld op een toegankelijke manier bijleren over klassieke muziek met Sander De Keere, open en soms ‘awkward’ gesprekken volgen tussen jongeren en hun ouders of de wereld van het gamen ontdekken.

Naast het lokale aanbod heb je bij de VRT ook een zekerheid dat je kwaliteit krijgt. De VRT zal zich minder snel laten verleiden om te veel goedkope entertainment aan te bieden. Die belofte zullen we niet snel breken.

Jonas Boets, manager VRT NU

(lees verder onder de foto)

Sander De Keere

Dat alles maakt dat de VRT voor ieder wat wils in petto heeft. Al is er nog ruimte voor verbetering: “Momenteel is VRT NU nog erg gericht op het lineaire aanbod van de VRT-merken. Het lineaire en het niet-lineaire aanbod zijn wel vrij complementair,” legt Jonas Boets uit. “Als je een volledige reeks online aanbiedt, zullen er zeker nog mensen naar dezelfde reeks op televisie kijken. Vaak zijn het gewoon andere kijkers die online content consumeren. Door de reeks op VRT NU aan te bieden, win je dus misschien wel extra kijkers.”

“Maar uiteraard kunnen we daar nog stappen in zetten. Nu zie je vaak dat de televisiezenders bij de start van het nieuwe televisieseizoen nieuwe reeksen aanbieden. Op dat moment is er een heel grote concentratie van content, waarna het een beetje stilvalt. De lineaire kijker heeft dan wel elke week nieuwe afleveringen, maar de VRT NU-kijker krijgt al die reeksen bijna tegelijk volledig aangeboden. Zij zitten daarna een tijdje zonder nieuwe reeksen. Daar moeten we slimmer mee omgaan," vertelt Boets. "We zouden dat bijvoorbeeld kunnen opvullen met series die enkel online te zien zijn. We proberen dat hier en daar al te doen. Zo was Babylon Berlin, een fantastische web onlyreeks aangeboden door Canvas op VRT NU, de voorbije twee maanden het vijfde best bekeken programma op VRT NU. Er zijn al een half miljoen afleveringen van die reeks bekeken via het videoplatform.”

Nostalgie

Nog een succesfactor? Nostalgie. De openbare omroep maakt al heel lang televisie en dankzij het rijke VRT-archief kunnen kijkers hun jeugd herbeleven.

Met die archiefprogramma’s bereikt de VRT ook een breed doelpubliek. De nostalgische reeksen worden enorm gesmaakt door het kijkpubliek: 190.000 unieke kijkers bekeken al 1.050.000 (vaak zwart-witte) afleveringen van die feuilletons. De collega’s en Windkracht 10 hebben het meeste bekijks. Wij, heren van Zichem is vooral populair bij 60-65-jarigen, De collega’s begeestert vooral 45-55-jarigen, Heterdaad is hot bij 35-44-jarigen én Windkracht 10 blijkt het populairst bij 25-30-jarigen (die 23 jaar geleden nog op moeders schoot zaten en de reeks nu dus voor het eerst gretig ontdekken).

(lees verder onder de foto)

Wij heren van Zichem © VRT

Maatschappelijk verantwoord algoritme

Eens de kijkers op het platform zijn, moeten er stappen ondernomen worden om hen ook op VRT NU te houden. Momenteel bouwt de VRT een algoritme dat nieuwe programma’s suggereert op basis van eerder kijkgedrag. 

Jonas Boets: “Volgens mij is er nog altijd een gids nodig. We moeten onze gebruikers wegwijs maken door ons aanbod, hen vertellen wat volgens ons een aardige volgorde is om programma’s te bekijken. Het verschil met het lineaire schuilt in het feit dat de eindbeslissing op VRT NU helemaal in handen ligt van de kijker. We voelen dat de gebruikers de behoefte hebben om zelf te kiezen waar en wanneer ze kijken. Door een gepersonaliseerd aanbod te bieden, willen we onze relevantie nog verhogen.”

“We moeten het hen zo makkelijk mogelijk maken. Kijkers willen VRT NU opstarten en het gevoel hebben dat wij hen kennen. Dat is ook een enorm voordeel voor ons, want als we goed weten naar wat mensen willen kijken, dan kunnen we ze aan ons binden”.

Hoe vaak mensen VRT NU bezoeken is voor VRT minder relevant dan naar wat ze kijken.

Jonas Boets, manager VRT NU

“Daarnaast mogen we niet vergeten dat we een openbare omroep zijn, en geen commerciële speler. Hoe vaak mensen VRT NU bezoeken is minder relevant dan naar wat ze kijken,” zegt Jonas Boets. “Als bezoekers dan toch naar meerdere programma’s kijken, hebben we liever dat ze wat diverser kijken en bijvoorbeeld ook ons informatieaanbod meepikken. Dat is een belangrijke taak van de VRT. Onze algoritmes moeten dus maatschappelijk verantwoord zijn. We zoeken naar een combinatie van een technische oplossing en menselijke curatie.”

“Wij proberen mensen die naar iets gekeken hebben door te leiden naar iets dat onze publieke opdracht kan vervullen. Iemand die veel naar sport kijkt, zou je nog meer sport kunnen aanbieden. Maar wij willen ook nagaan: wat bekijken sportliefhebbers ook graag? We zoeken dan programma’s die heel veel sportfanaten ook bekeken. Zo blijft het relevant voor hen, maar komen ze toch uit hun comfortzone.”

“Het codewoord blijft dus wel altijd relevantie. We gaan dat niet koste wat het kost doen. Als iemand VRT NU alleen bezoekt om naar Thuis te kijken is dat prima. Maar als we hem/haar dan voorzichtig een programma als Down the road kunnen aanbieden, is dat nog beter. Dat is misschien geen duidings- of nieuwsprogramma, maar verbreedt de blik van de kijker wel.”

(lees verder onder de foto)

Down the road

Meerwaarde van Chernobyl

De VRT is steeds op zoek naar manieren om de VRT NU-kijker net iets meer te geven dan ze kunnen vinden op andere platformen.

Neem nu Chernobyl, de alom geprezen HBO-reeks die in het voorjaar 2020 te zien was op Canvas. De serie werd vanaf de start integraal op VRT NU aangeboden. Zo hoefden kijkers niet te wachten en konden ze de beklijvende reeks zonder tussenpozen volledig bekijken. De reeks zelf scoorde hoge toppen, maar er was meer: naast Chernobyl bood VRT NU ook In de ban van Tsjernobyl aan, de informatieve docureeks van journalist Jan Balliauw. In de docureeks komen de ooggetuigen van de ramp in beeld. Zo was de reeks dus een perfecte aanvulling voor wie naar Chernobyl keek. Voor wiens informatiehonger daarna nog niet gestild was, verzamelde VRT NU archieffragmenten uit Canvas-programma’s en nieuwsartikels van VRT NWS voor nog meer duiding en achtergrond. Zo kreeg de kijker van Chernobyl dus veel meer te zien en te lezen dan waar hij oorspronkelijk voor was gekomen. 

Dossier: Bedrijfsinformatie
maandag 29 juni 2020
29 juni 2020

Meer over Bedrijfsinformatie

Frederik Delaplace start als Gedelegeerd Bestuurder

5 VRT-tips om te reizen vanuit je zetel

Welke mensen werken er bij de VRT?

Waarom we sommige FC De Kampioenen-afleveringen niet meer aanbieden

Steven Lemmens nieuwe nethoofd van MNM

"VRT wordt niet betaald om radio en tv te maken, maar om Vlaanderens verhaal mee te schrijven"

Roger Simons [1927 -2020]

Olivier Goris en Els Van de Sijpe over corona op radio en televisie