CIM-cijfers: radiomarkt doorstaat coronacrisis

21 augustus 2020 - Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) heeft vandaag nieuwe luistercijfers bekendgemaakt over het Vlaamse radiolandschap. Die tonen opnieuw aan dat radio in Vlaanderen een heel stabiel medium is, ook in tijden van corona.  

Smartphone met Beste Burenconcert van Radio 2

De maatregelen om de pandemie in te dijken hebben wel impact gehad op het onderzoek zelf, het bleek niet mogelijk om cijfers voor de maanden maart en april te vormen.

Els Van de Sijpe, manager radio bij de VRT, geeft meer toelichting.

“We zien in deze nieuwe CIM-cijfers een gezonde, mature radiomarkt met zeer stabiele luistercijfers  met in het oog springende resultaten voor Klara dat fors stijgt en MNM dat het sterkst staat bij jonge luisteraars van 12-24 jaar en ook bij luisteraars van 18-44 jaar. We weten dat in die periode MNM met Marathonradio de studenten en het jonge publiek een hart onder de riem stak”, zegt Els Van de Sijpe. “De cijfers gaan over het voorjaar, de periode januari-juni 2020. Het is wel belangrijk om te weten dat door het uitbreken van de coronacrisis er niet gemeten kon worden in maart en april.

We zien in deze nieuwe CIM-cijfers een gezonde, mature radiomarkt met zeer stabiele luistercijfers  met in het oog springende resultaten voor Klara dat fors stijgt en MNM dat het sterkst staat bij jonge luisteraars van 12-24 jaar en ook bij luisteraars van 18-44 jaar. 

Els Van de Sijpe, Manager Radio bij de VRT

Cijfers online luisteren

Om toch een idee te vormen voor die periode maart-april 2020, in volle corona, hebben we wel cijfers over het online luisteren via het CIM. Die slaan weliswaar enkel op het deel van ons publiek dat online luistert, goed voor een kleine 10 procent van ons volledig luisterpubliek.

In die online cijfers zien we een opvallende stijging, zeker bij Radio 1 en Radio 2 die in die periode een sterk informatief aanbod combineerden met opvallende initiatieven. Denk aan  #wezullendoorgaan bij Radio 1. Of Beste Buren huiskamerconcerten bij Radio 2. Ook de andere radiomerken scoorden online sterk.”

Marktaandelen

De marktaandelen van onze radionetten komen uit de CIM-radiostudie (waarbij een groot deel van maart en de hele maand april niet gemeten werd door de coronacrisis) 

Bron: CIM radiostudie (groot deel maand maart en volledige maand april niet gemeten door Coronacrisis)

Streamingscijfers

De cijfers over online luisteren komen uit de CIM Streaming monitor (1 jan - 15 maart; 15 maart - 30 april)

Dossier: Mediastudie
vrijdag 21 augustus 2020
21 augustus 2020

Meer over Mediastudie

CIM-cijfers: radiomarkt doorstaat coronacrisis

VRT Studiedienst onderzoekt voor Ketnet de impact van corona op kinderen

Diversiteitsmonitor: VRT behaalt mooi haar doelstellingen

De VRT bereikt wekelijks meer dan 90 procent van de Vlaamse bevolking

Smartphone en tablet regeren het leven van kinderen

CIM-cijfers: VRT-jongerenzender MNM kent sterke groei

Waarom doet de VRT aan (media)onderzoek?

Mooie groeicijfers voor MNM en Radio 1