dinsdag 17 augustus 2021
17 augustus 2021

Terugblik op het televisievoorjaar 2021

17 augustus 2021 - Eén en Canvas kunnen terugblikken op een prima voorjaar en kijken het najaar dan ook vol vertrouwen tegemoet. 

© VRT

Het voorjaar van Eén: een terugblik

Eén kan terugblikken op een mooi voorjaar. Het net speelde in op wat er bij de Vlaming leefde met En toen was het stilDe klasDe Kemping en Zorgen voor mama lieten stemmen aan het woord die niet vaak te horen zijn. In #weetikveel en Factcheckers stak de Vlaming dan weer over allerlei thema’s iets op, terwijl Reizen Waes: Vlaanderen onze eigen streek van een andere kant toonde. En natuurlijk was er ook ruimte voor ontspanning met het derde seizoen van het geliefde Dertigers en Château Planckaert, en spanning met het langverwachte tweede seizoen van Beau Séjour. Uiteraard supporterde het hele land met Eén voor de Rode Duivels bij het EK voetbal of voor onze sporters bij de Olympische Spelen. 

Eén haalde een hoog marktaandeel van 35,1% afgelopen voorjaar (januari tem juli; tegenover 34% in 2020; Live+7, 18-23u). Ook zonder de sportmaanden juni en juli haalde het net een hoog marktaandeel van 33,7%. 

Ontdek hieronder de best bekeken Eén-programma’s van het afgelopen voorjaar (Live+7 + VRT NU; excl. Sport)

Kijkcijfers Eén in het voorjaar

Diezelfde trend wil Eén ook dit najaar aanhouden: een goede mix van programma’s brengen die een breed publiek aanspreken. Eén wil hierbij nog meer oog hebben voor ontspanning en programma’s brengen waarbij de kijker kan wegdromen.

Het voorjaar van Canvas: een terugblik

Deelnemers aan het Albatros-kamp

Canvas kan terugblikken op een prima voorjaar en kijkt het najaar dan ook vol vertrouwen tegemoet.  Van januari tot juli haalde Canvas in zijn vast tijdslot (20 - 02 uur) een gemiddeld marktaandeel (4+, live+7) van 8,3%. Dat is minder dan in het coronajaar 2020 (9,3%), toen er uitzonderlijk veel tv werd gekeken, maar wel opnieuw even goed als het in het ook al uitstekende jaar 2019. In de top-15 van de meest bekeken programma’s vinden we een mix van duiding en informatie, documentaires, cultuur, fictie en film, kortom: de speerpunten van het Canvas-aanbod.

Kijkcijfers Canvas in het voorjaar
Dossier: Mediastudie

Meer over Mediastudie

Sterke luistercijfers voor Radio 1, Radio2 blijft de grootste zender van Vlaanderen

Waarom doet VRT aan (media)onderzoek?

MNM is sterkste jongerenzender van Vlaanderen

VRT-podcasts: 3,4 miljoen starts in september

CIM-cijfers: Radio 2 blijft afgetekend marktleider

Goed rapport voor VRT NWS: diversiteit is de regel in berichtgeving

Smartphone en tablet regeren het leven van kinderen

Vlaming vraagt de VRT meer in te zetten op factchecking