2021... it's a wrap

6 januari 2022 - 2021 was een jaar met verrassende wendingen (hallo corona) en een aantal vaste waarden (ook hallo corona). Maar het voorbije jaar
kunnen we niet enkel samenvatten in coronacijfers. 

Archief VRT NWS

Wij meten ons jaar ook in kijkcijfers, hoeveel pagina’s scenario er nodig waren om Thuis te maken of wat het allerlangste muzieknummer op de radio was. Dit is VRT Wrapped.

2.140.987.608 uren gekeken

In 2021 zaten jullie massaal voor de televisie. Tot december keken jullie samen maar liefst 2.140.987.608 uren naar onze programma’s. Hoewel het EK voetbal misschien niet alle verwachtingen inloste, zorgde het minstens voor één topper: een kijkcijferkanon in de achtste finale tegen Portugal. Maar liefst 2.449.939 kijkers volgden nagelbijtend hoe de bal uiteindelijk de juiste goal koos. 

6.953 pagina’s Thuis

Ook digitaal vonden jullie de weg naar onze tv-content. Midden december stonden er 42.722.338 uren op de teller bij VRT NU. Met 27 seizoenen blijft de lach en de traan in Thuis nog altijd beroeren. Onze dagelijkse fictie was daarmee het meest bekeken programma op VRT NU. Om de verhalen uit de dreef tot bij jullie te brengen, hadden ze niet minder dan 6.953 pagina’s scenario nodig.

40 keer Ben, 45 keer Bart

Een andere vaste waarde is Blokken. Trouwe kijkers of volgers van Chloë van de Klantendienst weten dat Ben Crabbé af en toe terugkeert naar de omroep van weleer. In 2021 had hij het 40 keer over de BRT in plaats van de VRT. Dat is bijna 1 op 5 afleveringen. Wanneer Blokken in de gevarenzone zat van de persconferenties van het overlegcomité zagen we niet Ben Crabbé op het scherm, maar Bart Verhulst. 

Bart Verhulst in de Wetstraat

Bart Verhulst was ook in 2021 dé persoon die we live vanuit Brussel uitleg zagen geven over de maatregelen van het overlegcomité. Maar liefst 45 keer gaf hij door weer en wind voor- en nabeschouwingen over hoe ons leven er de komende periode zou uitzien. 

Bart Verhulst vond de weg naar de Brussel en jullie vonden de weg naar VRT NWS met alle mogelijke vragen over wat die maatregelen precies inhielden. Daarnaast ontvingen we ook een hele hoop vragen over andere nieuwsthema’s. Midden december telden we 44.382 vragen, die onder andere via #steljevraag-sessies aan bod kwamen.

Logo I Want To Dance Again

Corona was nog een groot thema in 2021, toch leek dat rijk der vrijheid heel even realiteit te worden. Studio Brussel vierde de heropening van het nachtleven en dat deed het niet alleen. 15.000 mensen trokken begin oktober naar een uitverkocht Sportpaleis voor I Want to Dance Again.

De heropening was helaas van korte duur. Mooie liedjes duren immers niet lang. Alhoewel. Klara bewees ons het tegendeel. Het langste nummer dat in 2021 op de radio te horen was, was de Johannespassie van Johann Sebastian Bach. Dat mooie liedje duurde de volle 1 uur en 46 minuten

1850 ondertitels voor Stephen Fry

Stephen Fry in Alleen Elvis blijft bestaan

Het voorbije jaar hebben we de eer gehad om enkele grote sterren te ontvangen, waaronder Ed Sheeran en Stephen Fry. De komst van Stephen Fry naar Alleen Elvis blijft bestaan zorgde niet alleen voor veel belangstelling, maar ook voor veel ondertitels. De collega’s van ondertiteling hadden een week nodig om het boeiende gesprek van 1.850 ondertitels te voorzien. 

Naast ondertiteling van alle anderstalige en Nederlandstalige programma’s, hebben we het voorbije jaar 267 afleveringen op televisie met audiodescriptie uitgezonden. Zo maakten we onder meer Onder vuur, Dertigers en Nachtwacht toegankelijk voor slechtzienden en blinden.

logo nachtwacht luisterverhalen

Luisteren naar Nachtwacht kon ook als podcast. De podcast Nachtwacht luisterverhalen was de meest beluisterde VRT-podcast op Spotify met ruim 1,2 miljoen starts

Ook fans van de reeks #LikeMe luisterden massaal. De (her)ontdekte Nederlandstalige klassiekers uit de voorbije seizoenen zorgden in 2021 voor 15 miljoen individuele streams. Bovendien bleef het succes van #LikeMe niet beperkt tot België en maakte het de grote sprong naar het buitenland. Daarmee is het één van de 40 programma’s die het voorbije jaar aan het buitenland verkocht werden. 

14 starters en groeibedrijven

Brochures rond innovatie bij VRT © Geert Van Hoeymissen

Om klaar te zijn voor de komende jaren blijft de VRT innoveren. Dat doen we onder andere door via VRT Sandbox samenwerkingen aan te gaan met jonge innoverende bedrijven. In 2021 sloegen we de handen in elkaar met 14 start-ups en scale-ups. Ook breidden we ons internationaal innovatief netwerk ‘Future Media Hubs’ uit met zes nieuwe media-organisaties, goed voor een totaal van 34 publieke en commerciële mediabedrijven uit 14 landen.

Op naar 2022!

Dossier: Bedrijfsinformatie
donderdag 06 januari 2022
06 januari 2022

Meer over Bedrijfsinformatie

Ghislaine Nuytten [1954-2022]

Chloë van de Klantendienst: ‘Britt, Jan en Thomas gaan jullie rijbewijs niet afpakken’

Hugo Morrens [1940 - 2022]

Eén neemt vliegende start in 2022

Recordaantal van 562.000 streamers voor VRT Radio op laatste dag 2021

Studio Brussel versterkt digitaal aanbod met nieuwe muziekstream Vuurland

MNM zet 2022 in met nieuwe programma's

2021... it's a wrap