dinsdag 01 maart 2022
01 maart 2022

Reisgenoten Down the road promoten #steunkousen-actie

1 maart 2022 - Op 21 maart is het Wereld Downsyndroomdag. Na het succes van de vorige edities van #steunkousen roept Eén iedereen opnieuw op om op 21 maart twee verschillende sokken te dragen. 

Reisgenoten Down the road promoten #steunkousen-actie

Twee verschillende sokken zijn het symbool geworden van Wereld Downsyndroomdag. 

Ze benadrukken dat anders zijn dik oké is. Dit jaar is dat goede doel Theater Stap, een gezelschap dat kansen biedt aan acteurs met een beperking en dat we onder meer kennen van de reeks Tytgat Chocolat.

De boegbeelden van de #steunkousen-campagne zijn een mix van reisgenoten uit Down the road en een aantal onbekende gezichten. Maud en Maarten (seizoen 2), Peter en Jaimie (seizoen 3), Lisa en Lore (seizoen 1 & 4) stralen op de campagnefoto’s, samen met Minne, Thias, Yassine, Olivia, Maxim en Rayan. Je vindt de foto’s via de link onderaan en op het VRT-fotoportaal.

Per set verkochte sokken gaat 1 euro naar Theater Stap. Er zijn drie sets beschikbaar met telkens twee paar sokken. Zo kan iedereen die er een koopt, met twee verschillende sokken deelnemen aan de actie en de boodschap mee uitdragen. Het zijn kleurrijke roze, groene of blauwe sokken met telkens op de voetzool het symbool van Down (drie pijltjes).

De kousen werden ontworpen door Dieter Coppens van Down the road, samen met zijn partner van zijn grafisch bureau

21 maart is een dag om te laten zien dat anders zijn helemaal ok is. Dat mensen met Down heel bijzonder zijn, dat weten we ondertussen. Maar nog mooier wordt het als wij allemaal samen met hen op Wereld Downsyndroomdag de boodschap verkondigen voor iedereen die zich anders voelt.”

Dieter Coppens

#steunkousen voor Theater Stap

Theater Stap is een professioneel theatergezelschap dat voorstellingen maakt waarin mensen met een mentale beperking centraal staan. Op hun werkplek in Turnhout kunnen acteurs met een beperking en valide vakmensen mekaar ontmoeten en worden de acteurs ondersteund in het uitbouwen van hun loopbaan. Theater Stap maakt eigen producties en werkte ook al mee aan tal van films en tv-producties, zoals de bekroonde Eén-reeks Tytgat Chocolat.   

Dankzij de actie #steunkousen kunnen wij een ferme STAP in de wereld zetten. Met de opbrengst van de actie willen wij mensen met een beperking op een positieve manier in de kijker zetten. We willen tonen wat zij in hun mars hebben: acteren bijvoorbeeld.”

Marc Bryssinck, artistiek leider Theater Stap

#steunkousen: draag op 21 maart twee verschillende sokken

Eén roept dus ook dit jaar alle Vlamingen op om twee verschillende sokken te dragen op 21 maart, Wereld Downsyndroomdag. Meedoen is simpel: neem een foto van de twee verschillende sokken en post hem op sociale media met de hashtag #steunkousen.

Dossier: Gemeenschapsvorming

Meer over Gemeenschapsvorming

Het ABC van VRT met de P van ... Publieke meerwatte? Publieke meerwaarde! Hoe VRT media maakt die er écht toe doen

De Warmste Week vlamt dit jaar tegen eenzaamheid

De Warmste Week vlamt opnieuw in Brugge

VRT en Pommelien Thijs waarschuwen iedereen voor gsm-gebruik in het verkeer

я вдома / Ik ben thuis

2021… een jaar met maatschappelijke relevantie

Indrukwekkende editie van De Warmste Week zamelt 8.790.633 euro in voor opgroeien zonder zorgen

Duurzaamheid op De Warmste Week: “Zelfs de artiestenbusjes rijden volledig elektrisch.”