maandag 23 mei 2022
23 mei 2022

VRT zoekt jong talent met digitale ervaringsopdrachten

23 mei 2022 - VRT zoekt nieuw talent. Dat doen we iedere dag. Er is veel talent in Vlaanderen. Dit talent vindt evenwel niet altijd de weg naar de publieke omroep. Of mensen hebben nog nét niet alle digitale competenties die we zoeken, maar wel een goede basis. 

Beeld van bezoek van ministers Somers en Dalle aan de VRT © VRT - Guillaume Van Laethem

Sinds 2021 biedt VRT ieder jaar twintig digitale ervaringsopdrachten aan aan jong, creatief en digitaal talent. Twintig mensen worden een jaar lang opgeleid on the floor. Ze draaien mee in het team van VRT NU, nws.nws.nws of een van onze andere redacties, worden actief begeleid en kunnen na afloop van hun ervaringsopdracht aan de slag bij VRT of een ander mediabedrijf. 

Op 23 mei bezochten viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen Bart Somers en  Vlaams minister van Brussel, Jeugd, Media en Armoedebestrijding Benjamin Dalle VRT om kennis te maken met een aantal talenten die zo’n ervaringsopdracht doen. Zowel VRT als de Vlaamse Regering investeren in deze trajecten. Ze zijn net zoals de mensen die het traject doorlopen heel tevreden over deze frisse opleidings- en rekruteringsmethode

We investeren hier samen met de Vlaamse Regering in en zullen op dit vlak ook met andere mediabedrijven samenwerken."

Karen Donders, Directeur Talent en Organisatie & Publieke opdracht
Karen Donders

Karen Donders (Directeur Talent en Organisatie & Publieke opdracht): “Met de digitale ervaringsopdrachten boren we als publieke mediaorganisatie talent aan dat de weg niet automatisch naar ons vindt als werkgever. We investeren hier samen met de Vlaamse Regering in en zullen op dit vlak ook met andere mediabedrijven samenwerken. Zo werken we simultaan aan een meer diverse en digitale mediasector in Vlaanderen!”

VRT staat voor een inhaalbeweging om nog meer diverse profielen aan boord te krijgen. Herkenbare content maken voor elke Vlaming begint al bij de start, bij de samenstelling van redacties en teams. Daarnaast investeert VRT met deze digitale ervaringsopdrachten in digitale talenten. Twaalf maanden lang werken deze collega’s aan een digitale opdracht, waarvoor ze intensieve begeleiding krijgen. Eveneens een goeie manier voor VRT om aan talentscouting te doen.

We geven mensen de mogelijkheid om te proeven van de digitale mediasector, zich te oriënteren en hun competenties te versterken.”

An Dezeure teamleider bij VRT JOBS

An Dezeure (Team lead Jobs): “Met deze digitale opdrachten kunnen we twintig bijkomende jobs aanbieden. Hiervoor zijn we op zoek naar mensen die gedreven zijn om het verschil te maken op digitaal vlak, ongeacht hun afstudeerrichting of achtergrond. We geven mensen de mogelijkheid om te proeven van de digitale mediasector, zich te oriënteren en hun competenties te versterken.”

Een van de digitale ervaringsmedewerkers is Eduardo Almeida. Hij werkt nu nog als digital creative bij Canvas online en deze zomer is hij één van de festivalreporters bij StuBru. Hij vindt het ontzettend leerrijk om aan verschillende projecten mee te werken en zo zijn horizon maximaal te verbreden.

Als digital creative bij Canvas online krijg ik alle ruimte om te groeien en mijn sterktes in te zetten."

Eduardo Almeida, digital creative Canvas Online

Eduardo Almeida (Digital creative Canvas Online): “Ik heb mezelf alle digitale skills aangeleerd maar ik vind het leuk dat ik hier bij VRT nog meer kan groeien en leren. In mijn job als digital creative bij Canvas online krijg ik alle ruimte om te groeien en mijn sterktes in te zetten."

Inass Mouhamou is net als Eduardo heel enthousiast over de verschillende projecten waaraan ze mag meewerken en de flexibiliteit die ze ervaart bij VRT.

Door de flexibiliteit die ik hier krijg kan ik mijn studies combineren met mijn werk."

Inass Mouhamou, digital creative Pano

Inass Mouhamou (Digital creative Pano): “Ik heb super veel interesses. Door de flexibiliteit die ik hier krijg kan ik mijn studies combineren met mijn werk en heb ik al verschillende functies gehad. Ik heb eerst zes maanden als digital creative bij het onlineteam van StuBru gewerkt en nu de volgende zes maanden als redacteur bij Pano.”

Collega’s zoals Eduardo en Inass draaien 100% mee op een redactie of in een team én werken zo mee aan de digitale projecten van VRT. Als mediahuis leert VRT ook veel van hen: ze brengen vernieuwende en waardevolle inzichten en perspectieven mee waardoor VRT als organisatie alleen maar kan groeien.

Vlaanderen loopt over van het talent. Alleen moeten we nog creatiever durven zijn als we al dat talent ook effectief willen aanboren."

Minister Bart Somers
© VRT - Guillaume Van Laethem

Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen Bart Somers: “Vlaanderen loopt over van het talent. Alleen moeten we nog creatiever durven zijn als we al dat talent ook effectief willen aanboren. Met de digitale ervaringsopdrachten toont de VRT de ambitie om dat te doen. Jongeren die anders moeilijker opgemerkt zouden worden, krijgen de kans om een jaar lang mee te draaien in het huis en zo hun talenten verder te ontwikkelen. En omgekeerd haalt de VRT meer diversiteit in huis. Zorgen deze jongeren met migratieroots of een beperking voor nieuwe invalshoeken omwille van hun achtergrond. En dragen ze op die manier bij tot een openbare omroep die nog beter in staat zal zijn content te creëren waarin het brede publiek zich herkent. Vanuit Gelijke Kansen cofinancieren we dit mooie project daarom met 250.000 euro.”

Nog meer initiatieven

Naast de digitale ervaringsopdrachten zijn er nog projecten om de instroom van talent te bevorderen waarbij we oog hebben voor diversiteit. 

VRT heeft bijvoorbeeld ook een plek in JOBX, een unieke belevingsruimte waar jongeren tussen 15 en 25 jaar kunnen kennismaken met de arbeidsmarkt aan de hand van vooruitstrevende technologie. JOBX is één van de initiatieven van Capital vzw, een organisatie die Brusselse jongeren stimuleert, inspireert en begeleidt in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Zo wil VRT jongeren warm maken voor een job in de mediasector en hopen we meer Brusselse jongeren te bereiken.

Dit najaar zet VRT ook haar schouders onder het initiatief MediaNXT, een initiatief van Mediarte in samenwerking met andere mediapartners. Het is een bootcamp voor dertig werkzoekende jongeren waarbij ze zes weken lang kunnen proeven van de digitale media (content creatie, digital marketing, data-based storytelling …). Meer informatie hierover volgt later.

Ook de andere mediaspelers moeten hierin een verantwoordelijkheid opnemen: net daarom steun ik via Mediarte opleidingstrajecten waarbij ook andere mediaspelers betrokken zijn.”

Minister Benjamin Dalle

Vlaams minister van Brussel, Jeugd, Media en Armoedebestrijding Benjamin Dalle:
“Als openbare omroep moet de VRT herkenbaar zijn voor alle Vlamingen. Wat er op het scherm te zien is moet een goede afspiegeling zijn van de maatschappij. Daar zijn we in de beheersovereenkomst erg ambitieus in. Dit project zorgt ervoor dat we deze doelstelling ook kunnen realiseren, zeker naar jongeren toe ligt er nog een grote uitdaging. Trouwens, ook de andere mediaspelers moeten hierin een verantwoordelijkheid opnemen: net daarom steun ik via Mediarte opleidingstrajecten waarbij ook andere mediaspelers betrokken zijn.” 

Ook organiseert VRT dit najaar opnieuw talentscoutingdagen in enkele grootsteden, zoals we in maart deden met het project Kom Babbelen met StuBru in Antwerpen, Brussel en Gent. Deze talentscoutingdagen organiseren we op plekken die laagdrempelig en herkenbaar zijn voor jongeren.

Dossier: Jongeren

Meer over Bedrijfsinformatie

Samenwerken met VRT: de strafste verhalen schrijven we niet alleen

CIM-cijfers: verdere groei voor Studio Brussel, sterke cijfers voor Radio 1

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Thuis blijft ook even thuis

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Duurzaamheid op De Warmste Week: “Zelfs de artiestenbusjes rijden volledig elektrisch.”