vrijdag 18 november 2022
18 november 2022

VRT kiest voor Eyeworks om de toekomst van Thuis te verzekeren

 VRT heeft gekozen voor productiehuis Eyeworks om vanaf begin 2023 de dagelijkse fictiereeks Thuis te produceren. Eyeworks is als beste uit de gesprekken met verschillende productiehuizen gekomen. 

studio van Thuis: Hannah, Joren en Veerle lezen een boek en kijken naar elkaar © VRT

Het productiehuis heeft concrete plannen om te investeren in de verdere groei van de succesvolle dagelijkse fictiereeks. Het geeft een centrale rol aan de huidige medewerkers. Eyeworks maakt sinds 1995 onafgebroken fictie voor VRT, waaronder tal van succesvolle fictiereeksen zoals FlikkenDe TwaalfEigen Kweek en Chantal.

Frederik Delaplace, CEO VRT: "Deze stap is het beste bewijs dat we de lat hoog blijven leggen voor ons meest succesvolle dagelijkse programma. Thuis is dé referentie voor onze televisieavond; daarom willen we een beroep doen op de knowhow van een gedegen productiehuis dat de polsslag van Vlaanderen voelt. Eyeworks geeft ons de garanties dat het kan investeren in de inhoud, de verhaallijnen, de productiefaciliteiten, de vormgeving, … en het belangrijkste, de acteurs en de productiemedewerkers."

Eyeworks, de Vlaamse fictieafdeling van Warner Bros. International Television Production België (WBITVP), maakt al meer dan 40 jaar Vlaamse fictie met honderden creatieve talenten in de cast en ploegen. Eyeworks kijkt ernaar uit om de creativiteit, knowhow en passie voor fictie van het bedrijf samen te brengen met de zeer getalenteerde makers van Thuis. Samen met hen bouwen we verder ​ aan een duurzame toekomst voor het kroonjuweel van VRT en de vertrouwde afspraak van meer dan een miljoen kijkers.

Voor de VRT-directie waren er drie uitgangspunten:

  1. We laten Thuis niet los, integendeel, we zoeken naar een manier om nieuwe investeringen in het succesvolle programma mogelijk te maken
  2. We zoeken een gedegen en financieel stabiele partner om onze ambities mee waar te maken
  3. We onderhandelen gelijkwaardige loon- en arbeidsvoorwaarden zodat we de toekomst van de acteurs en productiemedewerkers kunnen veiligstellen

De VRT-directie heeft woord gehouden: met Eyeworks, in nauwe samenwerking met Warner Bros. International Television Production België, heeft VRT een partij gekozen die aan deze vereisten voldoet en die zich engageert om Thuis verder uit te bouwen en de medewerkers een nieuwe, warme thuis te geven.

Daarom engageren Eyeworks en WBITVP zich ook om Thuis onder te brengen in nieuwe studio's die meer voldoen aan de hedendaagse productienoden. Dat zal de werkomstandigheden sterk verbeteren. Eyeworks heeft hiervoor meerdere concrete en haalbare opties aangebracht.

Verder vinden Eyeworks en WBITVP het belangrijk om de Thuis-ploeg te omarmen. Daarom hebben zij het vaste voornemen om met het hele bedrijf, Eyeworks én Warner Bros. ITVP België, mee te verhuizen naar de nieuwe studio's. Zo kan de Thuis-ploeg een centrale rol spelen op een nieuwe site waar alle medewerkers zich thuis kunnen voelen. Dat creëert ook mogelijkheden voor de Thuis-medewerkers om aan andere producties van Eyeworks en WBITVP mee te werken.

Nu de keuze gemaakt is, gaan VRT en Eyeworks de afspraken snel finaliseren en formaliseren in een samenwerkingscontract.

Achtergrond

Studio van Thuis Frank en Joren © VRT

De overdracht van Thuis naar een productiehuis kadert in de strategische beslissing van VRT om fictie niet meer intern te produceren. De internationale concurrentie legt de kwaliteitslat voor fictie erg hoog, waardoor de financiering duur en complex is geworden. Om aan de verwachtingen van de kijker te blijven voldoen, zijn aanzienlijke investeringen nodig, onder andere in een modernere studio. Tegelijk moet Thuis aansluiting zoeken bij jongeren, o.a. door een meer multimediale ontsluiting en met formats gericht op jongeren. Het is voor VRT onhoudbaar om dat op eigen kracht te blijven doen. 

Ricus Jansegers, directeur Content VRT: "VRT heeft de afgelopen maanden met veel productiehuizen gesprekken gevoerd over de haalbaarheid van de uitbesteding van Thuis. Veel gerespecteerde huizen stelden zich kandidaat wat ons de luxe gaf om kritisch te zijn bij de selectie. We zijn blij dat we Thuis kunnen toevertrouwen aan Eyeworks, een sterk, gedegen productiehuis met een decennialange staat van dienst op het vlak van Vlaamse topfictie."

In lijn met de wetgeving op de uitbesteding van activiteiten gaan alle medewerkers die voltijds of het merendeel van hun tijd voor Thuis werken over naar de nieuwe producent. Daarvoor heeft VRT in overleg met de overnemer collectieve onderhandelingen gevoerd om gelijkwaardige loon- en arbeidsvoorwaarden te verkrijgen.

De directie heeft zich ingespannen om de huidige loon- en arbeidsvoorwaarden van VRT te vertalen volgens paritair comité 227 waaronder de Vlaamse privéproductiesector valt. Volgende week zijn er individuele gesprekken met alle medewerkers met toelichting over wat de uitbesteding voor hen concreet betekent.

Succes van Thuis

studio van Thuis: Vicky is blij met de keuze van Ilias  © VRT

Thuis is het populairste verhaal van Vlaanderen. Ondertussen is het 28ste seizoen op Eén en VRT MAX te zien en nog steeds wordt de dagelijkse fictiereeks van VRT elke dag bekeken door meer dan 1,2 miljoen mensen (CIM tv + online, live +7, 4+ voor reeks 27), goed voor een marktaandeel van 44% en een weekbereik van 1,78 miljoen Vlamingen. 

De reeks heeft een unieke plaats in het Vlaamse medialandschap: in elk gezin is er wel iemand die naar Thuis kijkt. Het programma weet alle lagen van de bevolking te bereiken zowel in leeftijd, afkomst als sociale groepen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de reeks wekelijks de kijkcijferlijstjes aanvoert en een van de topprogramma's is van VRT MAX, het videoplatform van de VRT. In totaal starten de online kijkers elke maand 1,4 miljoen keer een video van Thuis.

De dagelijkse fictiereeks zit verankerd in het dagelijkse leven van de Vlaming en slaagt erin om maatschappelijke thema's bespreekbaar te maken, zoals recent nog draagmoederschap. Het is hét gespreksonderwerk aan de koffieautomaat op het werk, op de speelplaats bij scholieren en studenten, in de populaire pers en op sociale media.  De iconische scènes uit het verleden zijn in het collectief geheugen gegrift. 

Door Thuis toe te vertrouwen aan een ervaren producent met een sterke reputatie in Vlaamse fictie, zal Thuis ook in de toekomst kunnen blijven schitteren. De producent zal dat doen met een talentvolle ploeg van ervaren fictiemakers.

Over Eyeworks Film & TV Drama

Eyeworks levert al 40 jaar lang op hoog kwalitatief niveau een belangrijke bijdrage aan het Vlaamse film- en televisieaanbod, en is Vlaams verankerd door haar geschiedenis, haar vaste medewerkers, haar management en haar consequente focus op de ontwikkeling en internationalisering van de Vlaamse audiovisuele markt.

Eyeworks Film & TV drama is de oudste en één van de meest gereputeerde producenten van film en televisie in Vlaanderen. Het productiehuis werd in 1981 opgericht door Erwin Provoost onder de naam "MMG". De focus en kernactiviteit van Eyeworks liggen reeds meer dan 40 jaar op de productie van Vlaamse langspeelfilm en televisiefictie voor de lokale markt maar met de ambitie om met Vlaamse producties ook internationaal te scoren.

Om die internationale ambitie waar te maken zocht het productiehuis als eerste in Vlaanderen synergieën en allianties met een internationale groep: in 2005 werd MMG integraal onderdeel van het Nederlandse productiebedrijf Eyeworks, op dat ogenblik één van de snelst groeiende internationale productiegroepen in Europa. In 2014 sloot de Eyeworks groep, inmiddels actief in 15 landen, aan bij Warner Bros ITVP. Eyeworks Film & TV Drama en Warner Bros ITVP België zijn zusterbedrijven en werken nauw samen. Ze zijn actief in alle genres van film en televisieproductie, waarbij Eyeworks uitsluitend gefocust is op de productie van fictie. ​

Het directiecomité van WBITVP België en Eyeworks Film & TV Drama bestaat uit Kathleen Mertens (CFO & HR), Tom De Baerdemaeker (Managing Director WBITVP België) en Peter Bouckaert (Managing Director Eyeworks Film & TV Drama).

Eyeworks' productie Cordon werd wereldwijd verkocht en was de eerste Vlaamse reeks waar daadwerkelijk een Amerikaanse remake van werd gemaakt. Het succes van Cordon was één van de belangrijke gangmakers in de doorbraak van Vlaamse fictie op de wereldwijde markt, samen met de wereldwijde verkoop van de reeks Vermist waarvan 8 seizoenen werden gemaakt door Eyeworks. Sindsdien wordt Vlaamse fictie met belangstelling gevolgd op de internationale markt en vinden de meeste Vlaamse fictiereeksen ook hun weg naar het buitenland. Eyeworks Film & TV drama speelde een niet te onderschatten rol in die internationalisering en kan bogen op een indrukwekkend palmares. De reeksen en films die door Eyeworks werden geproduceerd vormen een rode draad doorheen meer dan 40 jaar Vlaamse film- en tv-geschiedenis, met films als Hector, Koko Flanel, De Zaak Alzheimer, Marina, Ben X, Het Vonnis, Zot van A, De Behandeling, Niet Schieten, … en reeksen zoals Windkracht 10, Flikken,  Vermist, Cordon, Dubbelleven, Red Light, De Twaalf, Eigen Kweek, Chantal, … 

Meer dan 90% van de omzet van Eyeworks bestaat uit grotendeels Vlaamse producties, opgebouwd rond Vlaams talent (zowel nieuw als gevestigd talent), waarbij vaak internationale samenwerking en financiering worden gezocht. Recente voorbeelden van Eyeworks-producties met grote Vlaamse inbreng en een significant aandeel van financiering uit het buitenland zijn reeksen zoals GrenslandersRed LightDe Twaalf, 1985 (in postproductie) en Juliet (in productie).

Eyeworks ondersteunde en investeerde ook in Savage Film, waarmee het grote arthouse successen ontwikkelde zoals RundskopD'Ardennen en Dealer. Ook Het Smelt, het regiedebuut van Veerle Baetens zit in de pijplijn en wordt volgend jaar in de bioscoop verwacht.

Naast haar eigen productie, investeerde Eyeworks Film & TV Drama ook in de overname van de Vlaamse filmklassiekers van Kunst & Kino (De VlasschaardDe Leeuw van VlaanderenMira,…) en van Roland Verhavert (De LotelingPallieterBoerenpsalmZaman, …). Het gaat over ruim 20 Vlaamse films die Eyeworks Film & TV Drama digitaal restaureerde ​ om ze levendig te houden voor telkens nieuwe generaties. Op die manier beheert en exploiteert Eyeworks Film & TV Drama ruim 50 Vlaamse langspeelfilms die samen een groot stuk van ons Vlaams filmpatrimonium vertegenwoordigen. In samenwerking met VRT nam Eyeworks ook het initiatief om tientallen oude VRT-reeksen te restaureren, te digitaliseren en op dvd uit te brengen. Dat leidde tot de ontsluiting en herwaardering van een significant stuk van het Vlaamse televisiefictiepatrimonium.

Ook Warner Bros. ITVP België telt al een lange Vlaamse voorgeschiedenis. De wortels van dit bedrijf gaan terug tot de jaren 90 toen Paul Jambers De Televisiefabriek oprichtte. In 2004 liet hij zijn productiehuis aansluiten bij de Eyeworks groep, die later op haar beurt deel ging uitmaken van wat vandaag Warner Bros. Discovery heet, de grootste mediaspeler ter wereld. Als lokale afdeling maakt Warner Bros. ITVP België uitsluitend programma's voor de eigen markt. Voor alle zenders en in alle genres: Documentaire, Studio Entertainment, Reality, Factual Entertainment en ook het zelf ontwikkelde subgenre Realistische Fictie (o.a. D5R en Dertigers).

WBITVP België had in 2022 actieve producties voor DPG, SBS, Streamz, RTBF én RTL, maar het meest nog voor VRT zelf. Zowel uit eigen ontwikkeling (DertigersZorgen voor MamaTussen oorlog & leven) als Warner-formats die werden aangepast voor Vlaanderen. Zo zijn First dates en De Repair Shop creaties van de collega’s van Warner UK, niet toevallig voor de BBC.

Dossier: Bedrijfsinformatie

Meer over Bedrijfsinformatie

Sporza laat partners profiteren van het succes van het WK

Podcast: Club Angst

Geen Sporza Wintercircus zonder samenwerking tussen VRT en Stad Gent

Raad van bestuur VRT keurt Transformatieplan goed

VRT sleept zeven van de tien nominaties voor Ha! van Humo in de wacht

'Wat is de kans?'

VRT kiest voor Eyeworks om de toekomst van Thuis te verzekeren

22 Minuten Stomme Vragen over Siska Schoeters