woensdag 03 april 2024
03 april 2024

Digitale Duik dompelt Vlaanderen onder in digitale wereld

VRT en Telenet zorgen dat iedereen mee is

Woensdag 3 april 2024 – De digitale wereld zit in een stroomversnelling. Nooit eerder was de zee aan mogelijkheden zo groot. Maar die oversteek is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Daarom lanceren VRT en Telenet samen de Digitale Duik. De missie? Ervoor zorgen dat iederéén mee is. 

Van maandag 15 april tot en met zaterdag 1 juni strijkt de Digitale Duik vier dagen per week neer in een andere stad, zeven in totaal, om vragen te beantwoorden over technologische veranderingen en nieuwe tools. Via verschillende workshops en sessies duiken VRT en Telenet metersdiep in verschillende thema's. Van een crawl door de golven van AI en phishing, tot een vlinderslag in de zee van digitaal welzijn, sociale media en nog veel meer. Het initiatief maakt deel uit van een een breder VRT-aanbod rond digitale inclusie, dat dit voorjaar te beleven valt bij Radio2, Radio 1, VRT 1, ​ MNM en Ketnet.

Samen naar meer digitale inclusie

Na een gelijkaardig vorig initiatiefde Radio2 digitour, gaven zo’n 300 000 Vlamingen aan dat ze zich niet langer alleen voelden in de digitale wereld. Met verschillende tips hielp het initiatief Vlamingen vooral kritisch omgaan met informatie. Daar zet de Digitale Duik  onder andere verder op in. En dat is nodig. Uit de digimeter blijkt dat er nog een duidelijke digitale kloof is op het vlak van toegang, vaardigheden en attitudes. Een groeiende groep – niet in het minst bij de jongeren – mist het zelfvertrouwen om die digitale versnelling te nemen. Eén op twee Vlamingen heeft ook het gevoel dat er op digitaal vlak te veel te snel verandert (bron: digimeter).  

"Digitale inclusie is een grote uitdaging voor onze publieke opdracht, zeker nu niet alleen steeds meer mediaconsumptie, maar ook andere diensten richting digitale platformen verhuizen. Met de Digitale Duik, een samenwerking tussen VRT en Telenet, zetten we concrete stappen om te zorgen dat niemand achterblijft in het digitale tijdperk."

Frederik Delaplace, CEO VRT

 "Met Telenet willen we iedereen helpen om voorop te blijven in het digitale tijdperk. We zijn blij dat we die ambitie samen met VRT verder kunnen waarmaken tijdens de Digitale Duik. Met deze samenwerking geven we niet alleen digistarters een duwtje in de rug, maar helpen we iedereen het potentieel van de digitale wereld verder te ontdekken. Ik ben fier op onze Telenet-experten die zich tijdens inspiratiesessies en adviesgesprekken zeven weken lang extra inzetten om iedereen mee op de digitale sneltrein te krijgen."  

John Porter, CEO Telenet

Ontdek alles over AI, phishing, digitaal welzijn en meer

Zeven weken lang toert de Digitale Duik doorheen het land. Het evenement houdt met verschillende activiteiten halt in Mechelen, Hasselt, Oostende, Brussel, Leuven, Brugge en Antwerpen. Telenet-experten beantwoorden er vragen, geven persoonlijk advies en duiken in heel wat digitale thema’s. Die worden belicht in groepssessies met onder andere Bart Verbeeck, Kim Debrie en Sali Haidara. Dit zijn de thema's:  

  • Phishing - Hoe kan je jezelf beschermen op het internet?  
  • Digitale balans - Hoe bewaak je je digitaal welzijn? 
  • Het internet ontcijferd - Wat zijn de mogelijkheden van 4G, 5G, fiber en andere aspecten van het veelzijdige internet? 
  • AI - Hoe kan AI je leven gemakkelijker maken?  

Ook Radio2, VRT 1 en MNM gaan dieper in op digitale inclusie tijdens de Digitale Duik.

Digihelpers – Radio2

Radio2 organiseert in de week van 22 april een actie waarbij ze Vlamingen wil aanzetten om digihelper te worden. Van 9:00 uur tot 12:00 uur hoor je Xavier Taveirne hierover in WinWin, Iedereen Digihelper. Het wordt een programma boordevol boeiende weetjes. Reporter Kim Debrie gaat met SOS Kim langs bij een luisteraar met een digitale vraag én brengt online verslag uit van de start van de Digitale Duik in Mechelen. Radio2 spits verzorgt dan weer drie live uitzendingen vanop de Digitale Duik in Hasselt.

Generation M – MNM

MNM organiseert elke week minstens één sessie speciaal rond jongeren en digitale inclusie, begeleid door een specialist. Ook Telenet-experten schuiven mee aan tafel. Onder andere sexting met Lotte Vanwezemael, phishing met Xavier Taveirne en fake news met Dorien Vanmeldert komen aan bod.  De sessie vindt steeds plaats op de Digitale Duik en is nadien te bekijken via VRT MAX. In de radiouitzending van Generation M wordt er 's avonds dieper ingegaan op het thema van de sessie.

Iedereen beroemd – VRT 1

In het dagelijks programma Iedereen beroemd lossen telkens twee kandidaten een alledaagse uitdaging op. De ene kandidaat is digitaal goed mee, de andere kandidaat moet het op een andere manier zien te volbrengen.

De Digitale Duik: vanaf 15 april, vier dagen per week in verschillende Vlaamse steden en Brussel. Het volledige programma staat op www.digitaleduik.be

Dossier: toegankelijkheid

Meer over toegankelijkheid

Digitale Duik dompelt Vlaanderen onder in digitale wereld

VRT met VGT: word lid van onze community op WhatsApp

Kijk VRT MAX met audiodescriptie

Live-ondertiteling met AI maakt De Warmste Week toegankelijker

Een toegankelijke publieke omroep is goed voor iedereen

Herken jij de Zomerhit-nominaties in Vlaamse Gebarentaal?

Hoe maakt VRT haar aanbod toegankelijk voor iedereen?

VRT en Inter slaan handen in elkaar voor toegankelijke Muziekzomer