18 juni 2020 - De maatschappelijke meerwaarde van de VRT nam de voorbije maanden nog verder toe, na een jaar waarin de omroep ten volle haar publieke opdracht realiseerde. Dat bleek vandaag in het Vlaams Parlement waar zij goede cijfers uit het jaarverslag van 2019 kon voorleggen.
Terugblik op het corona-voorjaar
Bij een terugblik op het corona-voorjaar, bleek uit een reeks vaststellingen dat de VRT zich in toenemende mate onderscheidt met de verwezenlijking van haar opdracht om bij te dragen tot de Vlaamse samenleving. Meer hierover op https://www.vrt.be/nl/over-de-vrt/nieuws/2020/06/18/vier-conclusies-over-vrt-in-coronatijd/
Jaarverslag 2019
Uit het jaarverslag, dat met de Commissie Media van het Vlaams Parlement besproken werd, blijkt dat de VRT voor 2019 mooie resultaten kon voorleggen. De maatschappelijke meerwaarde die de openbare omroep genereert neemt toe. Op vlak van cultuur (zoals het Vlaamse meesters-project), educatie (zoals de media-leerpaketten EDUbox) en informatie (zoals nieuws op maat van jongeren via NWS NWS NWS op Instagram). Daarnaast slaagt de VRT er steeds vaker in om met ontspannende programma’s (zoals Thuis en #LikeMe) maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken.
Met haar aanbod bereikte de VRT in 2019 wekelijks gemiddeld 90,2% van de bevolking. Naar VRT-televisie keek de Vlaming gemiddeld 1 uur en 47 minuten per dag, waarvan 83,6% live en 16,4% uitgesteld. Elke dag luisterden gemiddeld ongeveer 2,7 miljoen Vlamingen naar een nieuwsuitzending op VRT-Radio. Het online-aanbod trok dagelijks gemiddeld 22% meer bezoekers (1,5 miljoen).
Dat grote bereik zette de VRT ten volle in voor het realiseren van maatschappelijke meerwaarde.
Maatschappelijke thema’s
Het aanbod van de VRT maakt steeds meer ruimte voor allerlei maatschappelijke thema’s. Denk maar aan programma’s zoals Down the Road of acties zoals De warmste week, Kom op tegen kanker, De strafste school en De move tegen pesten. Daardoor wordt de mediagebruiker niet alleen geïnformeerd, maar ook geïnspireerd en tot effectieve actie gebracht.
Voor de VRT is haar maatschappelijke opdracht dé kern van al wat zij doet. Als Vlaamse openbare omroep wil zij bijdragen aan een betere Vlaamse samenleving en het dagelijkse leven van de mediagebruiker verrijken.
Luc Van den Brande, Voorzitter VRT
(lees verder onder de foto)
Luc Van den Brande, Voorzitter VRT: “Voor de VRT is haar maatschappelijke opdracht dé kern van al wat zij doet. Als Vlaamse openbare omroep wil zij bijdragen aan een betere Vlaamse samenleving en het dagelijkse leven van de mediagebruiker verrijken. Dat gebeurt door in te zetten op betrouwbare informatie, culturele verscheidenheid te tonen, een educatief aanbod voor jong en oud aan te bieden, kwalitatieve ontspanning te brengen en sport die verbindend werkt. Ook door thema’s aan te kaarten die mensen bezig houden. Zo blijft de VRT een unieke organisatie in Vlaanderen die ten dienste staat van iedereen.”
De VRT wil in de toekomst nog meer expertise verwerven in het herkennen van de belangrijkste maatschappelijke uitdagingen. Door meer kennis op te doen over de samenleving, zal zij er in slagen om die nog beter en nog meer te ondersteunen en te verrijken.
Vlaamse identiteit en diversiteit
Om maatschappelijke impact te blijven hebben, is de VRT er van overtuigd dat zij moet inzetten op Vlaams kwaliteitsaanbod. Lokale producties zijn een belangrijk tegengewicht en differentiator in een internationaliserend medialandschap.
VRT-Televisie slaagde er in 2019 in dat 66,4% van de zendtijd in primetime een Vlaams programma was. Op VRT-Radio was 25,1% van de muziek een Vlaamse productie. De merken hadden, elk op maat van hun doelgroep, aandacht voor de Vlaamse culturele rijkdom (610 items in Het journaal gingen over cultuur, 407 cultuurevenementen werden gecapteerd).
Om iedereen in Vlaanderen te verbinden met elkaar, streeft de VRT er naar om in haar aanbod een representatief beeld te geven van de Vlaamse samenleving. Daarom voert ze een diversiteitsbeleid waardoor in 2019 8,3% van de sprekende actoren op VRT-Televisie een nieuwe Vlaming was en 41,2% een vrouw.
Omdat veel mensen zonder hulpmiddelen de programma’s niet zouden kunnen volgen, zet de omroep ook in op toegankelijkheid (zoals met ondertiteling (98,7%), Vlaamse Gebarentaal (Het journaal en Karrewiet) en audiodesciptie (zondagavondfictie).
We proberen om de Vlaamse samenleving steeds beter te weerspiegelen. Want dat is wat we willen: dat iedereen zich bij ons welkom zou voelen zodat we de Vlaamse omroep van en voor iedereen in Vlaanderen zijn.
Leo Hellemans, gedelegeerd bestuurder a.i.
(lees verder onder de foto)
Leo Hellemans, gedelegeerd bestuurder a.i.: “De Vlaming is verknocht aan programma’s die aandacht hebben voor het leven in Vlaanderen en met eigen helden. Daarom tonen we de culturele rijkdom en eigenheid van Vlaanderen en geven we collectieve ervaringen in ons aanbod een plaats. Zo versterken we de Vlaamse samenleving en voelen we ons verbonden met elkaar.
Maar dat kan alleen, als iedereen zich ook herkent in wat we brengen. We proberen om de Vlaamse samenleving steeds beter te weerspiegelen. Want dat is wat we willen: dat iedereen zich bij ons welkom zou voelen zodat we de Vlaamse omroep van en voor iedereen in Vlaanderen zijn.”
7 KERNCIJFERS
- De VRT bereikte wekelijks 90,2% van de Vlamingen.
- VRTNWS bereikte wekelijks 79,7% van de Vlamingen.
- 66,4% van de programma’s in primetime op Eén en Canvas waren Vlaamse producties.
- Het journaal bevatte 610 unieke cultuur- en media-items.
- 18,44% van de inkomsten ging naar externe producties.
- De personeelskosten bedroegen 41,42% van de inkomsten.
- Kostprijs per Vlaming per jaar: 40,6 euro.
Deel dit artikel op sociale media