Donderdag 2 mei 2024 - Zag jij ook al de gloednieuwe
rubriek ‘Smartphone safari’ in het VRT 1-programma Iedereen beroemd opduiken? Die kadert in het project Digitale duik van VRT in samenwerking met Telenet. In ‘Smartphone safari’ spelen elke aflevering een digibeet en een digihelper met als doel om een jaar gratis internet te winnen. Maar dat is niet het enige wat ze aan het spel kunnen overhouden, vertelt contentmaker Olivier Schuermans: “Mensen waren na het spel echt trots dat ze iets nieuws hadden geleerd, zo fijn om te zien.”
Digitale duik, huh?
De digitale wereld zit in een stroomversnelling. Nooit eerder was de zee aan mogelijkheden zo groot. Maar die oversteek is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Daarom lanceren VRT en Telenet samen de Digitale duik. De missie? Ervoor zorgen dat iederéén mee is. Naast workshops en sessies in verschillende steden besteedt VRT ook in haar programma’s aandacht aan digitale inclusie. De nieuwe rubriek ‘Smartphone safari’ in Iedereen beroemd is daar één van.
Door de gang racen met een robot
Eindredacteur Nele Van Haute vertelt: “In de rubriek, die acht afleveringen telt, speelt een digibeet samen met een digihelper. Het duo – per aflevering telkens andere mensen - belandt in een futuristische witte box die elke aflevering weer anders aangekleed is. Daar moet het duo drie digitale opdrachten volbrengen. Als het hen lukt om de juiste apps te gebruiken, dan winnen ze een jaar lang gratis internet.”
Klinkt simpel? Er is nog een extra moeilijkheid: de digihelper moet namelijk van op afstand meedoen via een robot. Contentmaker Olivier Schuermans grinnikt: “Heel wat collega’s hebben ons misschien de laatste weken met de robot door de gangen zien racen en zich afgevraagd wat we aan het doen waren!”
Spierwitte box
De nieuwe rubriek is een mooi staaltje samenwerking tussen verschillende diensten binnen VRT. Naast de overkoepelende samenwerking met Telenet voor digitale inclusie – op poten gezet door de collega’s van Creative Partnerships - werkten VRT Studio’s (de redactie van Iedereen beroemd) en VRT CRW mee aan het project.
Nele: “Met de Iedereen beroemd-redactie kregen we de vraag of we iets rond digitale inclusie wilden doen. Na enkele brainstorms kwamen we bij een zot idee uit: wat als we een gigantische box bouwen, iets heel futuristisch, en de inhoud verandert elke aflevering?” Een leuk idee, maar was het ook haalbaar? “Ik heb, samen met collega’s Olivier, Jonathan Scarlino en Tijs Torfs lang nagedacht over leuke settings en mogelijke proeven. En hebben veel moeten testen. Collega’s die langs wandelden of stagiairs werden gevraagd om even in het spel te springen om te zien wat ze ervan vonden en of alles werkte,” lacht ze.
Na die testfase begonnen de mensen bij VRT CRW - een afdeling binnen VRT die een hele waaier aan diensten aanbiedt zoals decor- en lichtontwerp, setdressing, montage, colorgrading, geluidsopnames – mee na te denken over de praktische uitvoering van het decor. “Hun team is met heel veel enthousiasme en bevlogenheid aan het werk gegaan! Voor al onze grillen en zottigheden kwamen ze met een constructief antwoord. Want let op: het gaat om een grote spierwitte box van 4 op 7 meter, met muren van 4 meter hoog, verschuifbare wanden, een draaiend platform …” blikt Nele terug.
Panelen van vier meter hoog
Sanne Vandenberghe van VRT CRW ontwierp mee het decor. “We hebben samen met alle partijen het decor vormgegeven. Ik visualiseerde à la minute de ideeën van onze lichtmensen, regisseurs en redacteurs in het programma Sketchup. Wij gebruiken dat wel vaker om zeker te weten of we op dezelfde golflengte zitten met onze opdrachtgevers. Iets gevisualiseerd zien helpt enorm om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen.” Nadat de setting vast stond en duidelijk was dat dit praktisch uitgewerkt kon worden, gingen de setdressers aan de slag. Zij creëerden voor elk spel een heel verschillende wereld, acht in totaal dus.
Johan Walschap van VRT CRW werkte zelf mee aan de opbouw en het schilderen van het decor: “Toen ik het idee van de Iedereen beroemd-redactie hoorde, vond ik het meteen heel tof. Maar ik was wel bezorgd over die panelen van vier meter hoog. We kunnen namelijk niet zulke hoge panelen uit slechts één plaat maken, waardoor je vaak een horizontale naad ziet waar de twee panelen op elkaar aansluiten. Daarom hebben we de panelen meermaals geplamuurd en behangen met vliesbehang vooraleer ze te verven.”
Een geslaagd project
Alle opnames van ‘Smartphone safari’ zijn intussen achter de rug. Hoe blikt het team terug op het project?
“Ik stond zelf niet op de set bij de opnames, maar ik hoorde van een collega-rekwisiteur dat het een hele fijne ploeg was om mee samen te werken. Zelf ben ik echt tevreden van het resultaat: met het topshot, de rook, het tegenlicht en de grafiek geeft het super goed op beeld! Het eindresultaat mag er zijn… op naar het volgende decor,” vindt Johan. Sanne sluit zich daarbij aan: “Het was een ongelooflijk fijne samenwerking. Het was een jong, dynamisch en flexibel team dat na afloop ook heel veel dankbaarheid heeft uitgesproken over het resultaat.”
“Alle spelers zijn laaiend enthousiast over hun deelname, zelfs al hebben we enkele troostprijzen moeten uitdelen,” vertelt Nele. Olivier vult aan: “We voelden in het begin onzekerheid bij de kandidaten die niet goed met een smartphone konden werken. Mensen schamen zich daar al snel voor. Het was zo fijn om te zien hoe trots ze na het spel waren omdat ze iets nieuws hadden geleerd. Het deed er zelfs niet toe of ze het jaar gratis internet nu wel of niet gewonnen hadden.”
De rubriek is sinds 16 april vier weken lang te zien in Iedereen beroemd op VRT 1, telkens op dinsdag en donderdag.
Deel dit artikel op sociale media