Ga naar de hoofdinhoud
VRT Toren

CIM-cijfers: Radio 2 blijft afgetekend marktleider

22 juni 2022 - CIM-cijfers: Radio 2 blijft afgetekend marktleider in uitdagend en diverser radio- en audiolandschap.

In het voorjaar, in de periode gemeten tussen januari en april 2022, luisterden elke dag 2,6 miljoen mensen naar een van de VRT-radiozenders. Dat blijkt vandaag uit de nieuwe meting door het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

In drukke nieuwstijden blijft Radio 1 zijn rol spelen. De actuazender doet het al een tijd erg goed en houdt ook nu zijn stevig marktaandeel van 8,8 procent vast. 

Ook Radio 2 bevestigt als marktleider en bereikt elke dag ruim 1,2 miljoen luisteraars. 

Klara blijft met een marktaandeel van 2,4 procent stabiel, net als MNM. De jongerenzender van VRT ziet zijn marktaandeel bij 12-24 jarigen groeien van 18 naar ruim 22 procent. 

Studio Brussel haalt een marktaandeel van 6,8 procent.

Els Van de Sijpe, manager VRT Radio & Audio: "Studio Brussel voelt als muziekzender het meest hoe het luistergedrag verandert, waarbij luisteraars makkelijk switchen tussen live luisteren, streamen of kiezen voor podcasts en andere audiovormen. We zetten hard in om Studio Brussel ook in deze snel veranderende digitale context sterk en relevant te houden. Tegelijk brengen we alle audio- en muziekbeleving ook samen op VRT MAX. Daar vind je ook onze submerken als Klara Continuo, Radio 2 Bene Bene, MNM Hits of Stubru De Tijdloze, samen al goed voor een groeiend marktaandeel van 2,3 procent."

 

Tabel met details van luistercijfers

(A) Wegens Corona werd het veldwerk in voorjaar 2021 uitgevoerd van maart t.e.m. juni i.p.v. januari t.e.m. april

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.