22 juli 2021 - Ook tijdens deze uitgestelde Olympische Spelen kunnen de Vlamingen rekenen op Sporza voor verslaggeving ter plaatse. Maar de publieke omroep heeft naast reportageteams
ook nog andere mensen in Japan. Zo worden het wielrennen, de triatlon, het snelwandelen en de marathon in beeld gebracht door een 57-koppige ploeg van de VRT.
Kijkers uit de hele wereld, van hier tot in - wel ja - Tokio, krijgen dus live-beelden te zien die worden gemaakt door Vlamingen.
Voor de rechtstreekse beelden van de sportwedstrijden doet de Olympic Broadcasting Services (OBS), de televisieorganisatie van het Internationaal Olympisch Comité, een beroep op productieploegen uit de hele wereld. En ook bij deze editie van de Spelen rekent men op de expertise van de VRT. Een traditie die al teruggaat tot Barcelona '92.
“Eigenlijk leent de VRT ons voor de gelegenheid uit aan de OBS”, zegt producer Gunther Leenders. “Wij verzorgen de captatie van een aantal wedstrijden en leveren onze expertise aan OBS, de host broadcaster van de Spelen. Zij verdelen onze beelden dan op hun beurt aan de rechthebbende omroepen die het evenement over de ganse wereld uitzenden. De OBS betaalt de VRT voor onze diensten.”
Geen enkel land heeft zoveel ervaring met wielrennen. De koers, dat zijn wij.
Producer Gunther Leenders
Hoe komt zo’n internationale organisatie bij de VRT terecht?
Leenders: “Onze ijzersterke reputatie speelt daar in ons voordeel: geen enkel land heeft zoveel ervaring met wielrennen als België. De koers, dat zijn wij! Toen de OBS in 1992 werd opgericht, heeft de European Broadcasting Union (EBU) als toenmalige rechtenhouder bij alle Europese omroepen gekeken naar hun specialiteit. Die initiële link was dus heel snel gelegd. Maar na de Spelen in Rio is er wel wat veranderd: de rechten zitten nu niet langer bij de EBU. Toch heeft de OBS opnieuw voor ons gekozen, net omdat wij echt wel wereldtop zijn in ons vak. Dit wordt dus onze achtste keer op een rij.”
Wat maakt het capteren van wielrennen zo specifiek?
Leenders: “Outside races, want dat is eigenlijk wat we doen, behoren tot de moeilijkste producties tijdens de Spelen. Het zijn complexe operaties, zowel op vlak van regie als van techniek: 2 helikopters, 6 cameramensen op motoren, tal van vaste en losse camera’s aan start, finish en op verschillende tussenpunten. En dat allemaal op voor iedereen onbekende parcoursen. Vaak denk je in eerste instantie trouwens alleen aan de beelden die je op tv ziet, maar ook op vlak van audio zijn die producties echte huzarenstukjes. Het ganse team moet gewoon doordrongen zijn van de koers, anders loopt het geheid mis.”
“Maar naast koers doen we dus ook de marathon in Tokio. Voor een Vlaming klinkt koers al snel als het allerhoogste, maar voor een échte olympiër is de marathon het summum van de Spelen. En al helemaal in Japan, een land waar afzien een nationale sport is. En naast de captaties voor de outside races levert de VRT ook drie professionele helikopter-cameramensen aan de Spelen , die zij op hun beurt inschakelen voor andere producties ter plekke. Zij maken de luchtbeelden van de stadions, van de stad bij nacht, van Mount Fuji als hij eens niet in de wolken zit. Iedereen in een helikopter kan een beeld schieten. Maar het juiste beeld, dat vraagt expertise.”
Naast koers doen we ook de marathon. Voor een échte olympiër is de marathon het summum van de Spelen
En na Tokio, op naar Parijs in 2024?
Leenders: “We zullen ons eerst in Japan opnieuw moeten bewijzen Je bent zoals altijd maar zo goed als je laatste keer! Naast de gewone, professionele uitdagingen die we altijd al hebben, komt daar deze keer de hele coronamiserie nog eens bij. Het zal niemand verbazen, maar het zal zaak zijn om mooi binnen de Japanse lijntjes te kleuren. Maar als iedereen zijn werk goed doet in deze uiterst moeilijke omstandigheden, dan ligt er vast en zeker een kans voor het grijpen.”
Deel dit artikel op sociale media