Maandag 2 september 2024 - Acteur, presentator, regisseur, beroepsduiker, eigenaar van een vaarbrevet, de snelste pizza-eter ter wereld, Tom Waes is het allemaal en meer. Ooit zou hij deelnemen aan Steracteur Sterartiest, maar uit tijdsgebrek ging dat niet door. Korte tijd later scoorde hij wel een Zomerhit met ‘Dos Cervezas’. Naast fotograferen en koken houdt Tom van pokeren, een spel dat hij volgens ingewijden ook steevast wint. Hij is een allemansvriend, een haatgroep over hem zul je op Facebook niet vinden. Wat maakt Tom Waes zo uniek in de Vlaamse mediawereld?
Manager Roland Keyaert neemt Tom Waes onder de vleugels na het eerste seizoen van Tomtesterom. Keyaert ziet talent en start onderhandelingen over de toekomst van zijn poulain met alle televisiezenders. Interesse is er overal, alleen wil niemand Tom exclusief aan zich binden. Tot productiehuis De Mensen zich aan een nieuw seizoen van Tomtesterom waagt, dat het nog veel beter doet dan de eerste reeks. En dan wil iedereen plots een stukje Waes.
“Nog geen jaar na onze afspraak met De Mensen, wou iedereen hem ‘tekenen’”, vertelt Roland. “Tom is daar nooit op ingegaan en dat zegt al meteen veel over wie hij is. Loyaal, zowel aan VRT als aan het productiehuis, maar ook aan de mensen met wie hij ondertussen al vele jaren samenwerkt. Enerzijds omdat hij hen kent, vertrouwt en weet dat zij de lat ook voor zichzelf hoog leggen. Ze begrijpen perfect wat hij wil. Anderzijds vindt hij het belangrijk dat die mensen werkzekerheid hebben.”
Geen ‘geschoolde’ acteur
Die loyauteit herkent Pieter Van Huyck, hoofd contentstrategie bij De Mensen, ook. “Tom is een attente, lieve man”, zegt hij. “Hij is zorgzaam voor zijn ploeg, je kunt altijd op hem rekenen. Hij komt steevast op tijd, soms zelfs ergerlijk te vroeg. En hij is telkens goed voorbereid. Dat lijkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is het vaak niet.”
Het is Van Huyck die hem een rol aanbiedt in de VRT 1-fictiereeks Undercover. “Sommigen vonden dat gek. Tom is inderdaad geen ‘geschoolde’ acteur, maar wij waren nooit vergeten hoe goed hij speelde in Het geslacht De Pauw. Toen we bij De Mensen een fictieafdeling wilden uitbouwen, stond een project voor Tom meteen bovenaan de lijst. Vele ideeën passeerden de revue, maar bij Undercover voelde iedereen meteen: dit is het. Hijzelf op kop. Het is altijd een risico om een bekend figuur als acteur iemand anders te laten spelen. Maar Tom besefte dat, hij was de laatste om te denken dat het in the pocket was. Dat motiveerde hem om nóg meer zijn best te doen. Om op de set te stelen met zijn ogen en te leren van anderen. En daar is hij met brio in geslaagd.”
“Laat die gast iets doen, en hij kan het”, daar is zijn manager Roland van overtuigd. “Neemt hij een single op, dan wordt die een hit. Geef hem een rol in een fictiereeks en dat marcheert. Laat hem tussenkomen in een verkiezingsprogramma en hij vindt het juiste ritme. Tom is multigetalenteerd”, zegt Roland Keyaert. Alles wat Tom aanraakt, lijkt in goud te veranderen. “Niet alles”, zegt Sara De Gols, hoofd van de niet-gescripte programma’s bij De Mensen. “Ik begon mijn carrière op de redactie van een programma dat we nooit nog met naam zouden noemen. (lacht) The One Man Show was een laatavondquiz op VRT 1 met Tom als quizmaster. Een fijne productie, een goede sfeer, maar die rol ging hem niet goed af.”
De stoere Tom breekt
Bij avontuurlijke programma’s, zoals Reizen Waes, Kamp Waes of de Ketnet-serie De blacklist, is Sara vaak het eerste contact gezet voor het nieuwe najaarsprogramma op VRT 1, Kalm Waes. Daarvoor trekt de televisiemaker zich vrijwillig tien dagen moederziel alleen terug in een cabine in de bossen. Zonder contact met de buitenwereld én zonder te weten hoelang het experiment gaat duren.
“Onderwerpen zoals stress en onthaasten hangen in de lucht”, legt Sara uit. “Tom is een heel ongeduldige man, om het met een understatement te zeggen. Hij jaagt zich ook snel op. Een programma over de zoektocht naar balans zou vuurwerk geven. Toen ik Tom de vraag stelde, keek hij raar op. Want hij moest ons blindelings vertrouwen, dat was de absolute voorwaarde. Ik weet dat hij gek wordt van het idee geen controle te hebben, maar hij heeft toch ‘ja’ gezegd.
Manager Roland Keyaert had er aanvankelijk geen vertrouwen in. “Wat krijgen we nu, was mijn eerste gedachte. Maar ik ben bijgedraaid. In Kalm Waes krijgen we een totaal andere Tom te zien. De stoere Tom breekt er zelfs een paar keer. In die cabine is hij echt tot rust gekomen. En ik voel dat het zijn leven heeft veranderd.”
Volgens Sara kan zo’n programma alleen maar slagen dankzij de jarenlange samenwerking. “Ik wéét dat het voor hem bijvoorbeeld niet te zweverig mocht worden. Maar als Tom voelt dat het goed zit, dan smijt hij zich, zonder filter. Hij kopt dan binnen wat wij hebben voorbereid. Een maker pur sang, die er zijn Waes-laag oplegt.” Dat verklaart bijvoorbeeld ook het succes van een Tomtesterom. “Tom Waes is een dankbaar geschenk. Je weet snel of hij iets ziet zitten of niet. We proberen ondertussen al jaren om dat format aan het buitenland te verkopen, maar geen enkele zender vindt die ene zot die alle proeven wil doen”, lacht Sara.
Als hij voelt dat het goed zit, smijt hij zich, zonder filter. Tom Waes is een dankbaar geschenk
Sara De Gols, hoofd niet-gescripte programma’s De Mensen
Hij slaapt overal
Jesse Fabré is al jaren de vaste eindredacteur van Tom Waes én de auteur van ‘Dos Cervezas’. “Voor Reizen Waes schuift Tom altijd aan bij de brainstorm over de gekke plekken die we kunnen aandoen. Ook de proeven voor Tomtesterom gebeurden altijd in overleg. Maar eens de knoop is doorgehakt, vertrouwt hij op de mensen die hem begeleiden. Of dat nu was om El Capitan in Yosemite National Park te beklimmen, of de Marathon des Sables in de woestijn van Marokko te lopen. In dit soort producties moet je als ploeg weten wat je aan elkaar hebt, een half woord moet voldoende zijn om elkaar te verstaan. Anders is het einde zoek. Denk aan Kamp Waes, waar we vaak tien dagen op rij draaien. De crew kan elkaar afwisselen, maar Tom moet altijd stand-by zijn. Hij weet dat hij niet moeilijk kan doen over werkuren, er is geen callsheet. Al heeft hij wel een grote troef achter de hand: leg hem waar dan ook neer en hij slaapt.”
In Het verhaal van Vlaanderen voert Tom het woord, maar het was Jesse die de teksten schreef en zich drie jaar verdiepte in geschiedenisboeken. “Het idee om zo’n programma te laten presenteren door een grote naam die niet per se iets heeft met geschiedenis, bleek een voltreffer. Tom kan zeer onbevangen over iets vertellen, en dat was nodig voor dit programma. Dankzij Tom heb ik zelf al veel uiteenlopende dingen kunnen doen. En ja, ik kan al een beetje in zijn plaats denken. (lacht) Ik hoef geen honderd ideeën meer te pitchen, ik kan op voorhand vrij goed inschatten wat hij eruit zal pikken.”
Sturm und drang
Een recent, verrassend project was Eerste keus, waarin Tom samen met VRT NWS-journalist Pieterjan De Smedt uitzoekt wie de jonge mensen zijn die dit jaar voor het eerst naar de stembus trokken. “Wat Tom typeert, is sturm und drang én betrokkenheid”, zegt eindredacteur Maarten Boone. “Het moet vooruitgaan, hij is een man met een mening en hij stáát ergens voor. In die zin hoeft het dus helemaal niet te verbazen dat hij zich goed voelde in de politieke arena.”
Eerst keus was geen evidente keuze. “Het is iets wat erbij kwam”, zegt Pieter Van Huyck. “Wij wilden dat graag maken, Tom ook. Maar eigenlijk was hij op dat moment aan het draaien voor een nieuw seizoen Reizen Waes. Het was een project waar met veel parameters rekening moest worden gehouden. De agenda’s van de deelnemende toppolitici en die van Tom, de beschikbaarheden van scholen, de goede samenwerking met VRT NWS: het was best een moeilijke en pittige puzzel. Maar opnieuw heeft Tom zich fenomenaal ingewerkt. Dat zag je misschien niet altijd op tv, maar het is wel de essentiële basis van goede televisie.”
“Wat ook helpt is dat Tom niet elke dag op tv komt”, voegt Pieter nog toe. “Hij doet veel, maar hij toont zich telkens op verschillende manieren en dat zorgt ervoor dat het altijd fris en leuk blijft.”
Hardst werkende BV
Lief, hyperloyaal, voorbereid. Iedereen die ooit met Tom Waes heeft gewerkt, is het daarover eens. “Het fijne aan samenwerken met hem is dat hij gepassioneerd is door de projecten die hij doet. Die bezieling weet hij als geen ander over te brengen”, zegt Robin De Veen, communicatieverantwoordelijke bij VRT 1. “Tom is daarnaast een ontzettend harde werker. En dus is het soms zoeken naar vrije data in zijn agenda voor een promomoment. (lacht) Maar dat gepuzzel compenseert hij altijd ruimschoots met zijn tomeloos enthousiasme.”
Kamp Waes en Eerste keus kregen we ondertussen te zien. Tussen de opnames van dat tweede programma door draaide Tom het tiende seizoen van Reizen Waes en het nieuwe Kalm Waes. Na de zomer staat hij op de set van Badgast, een nieuwe Nederlandstalige fictiereeks. “Tom Waes is de hardst werkende mens in de sector”, besluit manager Roland Keyaert. “Volgens mij zijn er wel tweehonderd nachten per jaar dat hij niet in zijn eigen bed slaapt. Mocht ik uitrekenen hoeveel uren hij aan de slag is en wat hij daarvoor betaald krijgt, dan zou ik moeten besluiten dat ik slecht onderhandeld heb. (lacht) En ja, het gebeurt dat er lucratieve aanbiedingen van andere zenders komen. Maar dan heb ik aan één blik genoeg om te weten: hij gaat dat niet doen. Want behalve loyaal is Tom ook een heel erkentelijke man. Naar iedereen.”
Benieuwd naar nog meer straffe verhalen vol onbegrensde creativiteit en ambitieuze plannen?
Deel dit artikel op sociale media