21 augustus 2019 - Innovatie, binnen elk bedrijf hebben we er de mond over vol. Maar hoe pak je dit concreet aan en hoe doe je innovatie werken? We vroegen het aan Dieter Boen, manager innovatie van de VRT, die samen met zijn innovatieteam zeven jaar ervaring samenbalde in vijf concrete vuistregels.
- Innovatie doe je direct op de werkvloer. “Met innovatie in een lab verander je je bedrijf niet”, zegt Dieter Boen. Meer doen en minder praten, daar komt het op neer.
- Samenwerken is cruciaal. Zo brengt de VRT Sandbox jonge mediatech bedrijfjes in contact met de grote VRT-merken. Beide partijen halen profijt uit de projecten die we samen doen, bijvoorbeeld door nieuwe inzichten of door schaalvergroting.
- Innoveer niet om te innoveren, maar houd een doel of concrete toepassing voor ogen. De realisaties breng je best zo snel mogelijk in de praktijk. Een testversie van een gepersonaliseerde nieuwsbrief bijvoorbeeld? Durf die meteen af te toetsen bij een grote testers en die zo samen te optimaliseren.
- Stimuleer intrapreneurship: geef je werknemers de vrijheid en faciliteiten om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Dat zorgt voor een nieuwe bedrijfscultuur die wegen opent voor je werknemers. Zo ontwikkelde een VRT-laborant een revolutionaire radiotool. Via zijn eigen start-up On-Hertz kreeg de radiotool ondertussen internationale prijzen en heel wat nieuwe klanten.
- Denk internationaal. Over de landsgrenzen heen samenwerken is in digitale tijden een evidentie. Andere (bedrijfs-)culturen staan ook vaak open voor jouw eigen professionele netwerk. Zo krijgt elke partij veel meer kansen tot samenwerken.
Bron: publicatie VRT presenteert: Samen innoveren
Deel dit artikel op sociale media