19 september 2019 - de Antwerpse game studio cybernetic walrus rondde zijn financieringsronde af om zijn nieuwe game ‘rise of humanity’ verder te ontwikkelen en ook de dienstverlening naar de b2b-markt uit te bouwen. Media Invest Vlaanderen is een van de investeerders.
Cybernetic Walrus (www.cyberneticwalrus.com) is een Antwerpse gamestudio die eigen games op de markt brengt en daarnaast ook apps, games en 3D-visulatisaties ontwikkelt voor derden. Cybernetic Walrus lanceerde vorig jaar al een eerste game ‘Antigraviator’, een futuristisch racespel waarvan er dit jaar een versie voor Xbox en Playstation4 verwacht wordt. Antigraviator won tal van prijzen voor zijn hoogstaande 3D-graphics. De startup is een voorloper in innovatie en volgt nieuwe technologieën op de voet. Zo mogen zij als enige in België opleidingen verzorgen voor de 3D-game engine Unity.
Diversificatie nodig
Op basis van hun ervaring met de lancering van hun eerste game wil Cybernetic Walrus meer inzetten op diversificatie en zodoende niet enkel focussen op pure game-ontwikkeling. Daarom startten ze een B2B-businessline op in de virtuele en geaugmenteerde realiteitsmarkt om voor de nodige cash stabiliteit te zorgen. En met succes. Ze werkten onder andere al een VR-virtualisatie uit van de clean room van het in Leuven gevestigde Imec en van het Rentel Offshore windturbinepark voor de kust van Zeebrugge. Daarnaast vroeg de firma achter de virtual reality hit “Space Pirate Trainer”, I-Illusions, om voor hun nieuwste spel “Space Pirate Arena”, modulaire 3D-omgevingsmodellen te maken.
“We zien dat de game industrie jaar na jaar internationaal groeit en dat virtuele en geaugmenteerde realiteit meer en meer ingeburgerd raakt in de industrie. Deze tendens beginnen we ook in België te zien, weliswaar op een kleinere schaal. Dit jaar hebben we dan ook al zes nieuwe werknemers in dienst genomen en dankzij deze investering zullen we nog een aantal bijkomende mensen kunnen aanwerven” zegt CEO van Cybernetic Walrus, Mike Coeck.
Eigen games
Cybernetic Walrus wil eigen games ontwikkelen die binnen een bepaalde niche te weinig bediend worden. Vaak gaat het over ooit succesvolle games waarvan al een tijdje geen opvolger meer is gereleaset, die nog niet op een bepaald platform bestaan of die van een bedenkelijke grafische kwaliteit zijn. Met ‘Rise of Humanity’ wil Cybernetic Walrus inzetten op het specifieke segment van ‘deckbuilding games’. Dit spelelement is populair in bordspelen maar komt zelden terug in digitale games. ‘Rise of Humanity’ zit in de fase van pre-productie en wordt op de markt verwacht begin 2021.
Media Invest Vlaanderen investeert via een converteerbare lening en ziet veel potentieel in de Antwerpse startup. “De gaming sector groeit en professionaliseert, ook in Vlaanderen. Dit niet enkel omwille van de internationaal gerenommeerde en gewaardeerde opleiding aan de Howest Hogeschool, maar ook door het inzetten van middelen van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) voor de gaming sector en het stijgend aantal opportuniteiten binnen gaming in meer algemene sectoren zoals educatie, communicatie, industrie, … We geloven dat Cybernetic Walrus een sterke partij kan zijn binnen deze groeiende sector,” aldus Roald Borré, bestuurder bij Media Invest Vlaanderen.
Naast de financiering van Media Invest Vlaanderen, stapt ook Reinhart de Lille als business angel in en investeren een aantal particulieren via een Winwinlening in de onderneming.
Over Cybernetic Walrus
Cybernetic Walrus, is een gamestudio gevestigd in Antwerpen en opgestart door vier alumni van de bacheloropleiding Digital Arts en Entertainment aan Howest in Kortrijk. In juni van 2018 bracht Cybernetic Walrus zijn eerste commerciële spel Antigraviator op de markt. Daarnaast biedt de firma ook maatwerkontwikkeling aan binnen de virtuele en geaugmenteerde realiteitsmarkt.
Over Media Invest Vlaanderen
Via de joint venture Media Invest Vlaanderen (MIV) investeren de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV en de VRT in beloftevolle bedrijven uit het Vlaamse media-ecosysteem. Zowel ondernemingen actief in mediatechnologie (allerhande platformen en technologieën waar content op getoond en verspreid kan worden) als in mediacontent (film- en tv-productiehuizen, gaming studio’s…) behoren tot de scope van Media Invest Vlaanderen.
https://www.media-invest-vlaanderen.be/
Deel dit artikel op sociale media