Dinsdag 27 februari 2024 - Elke zaterdagavond is het genieten van De droomfabriek op VRT 1 en VRT MAX, waarin Bart Peeters, Gloria Monserez en Maaike Cafmeyer met de hulp van heel Vlaanderen prachtige dromen vervullen. Minstens even prachtig om te zien is het decor van De droomfabriek, met pastelkleuren, tal van wolken en de allerzachtste zetel.
We nemen je mee achter schermen van de set en praten onder anderen met Nele Ceustermans van VRT CRW, die het decor samen met productiehuis De chinezen ontwierp, en met regisseur Joachim Vandoorne. “Ik ben super dankbaar dat ik een programma uit mijn eigen jeugd kan helpen rebooten voor een nieuwe generatie.”
“Zoeken tot alles in elkaar valt”
Een klein halfjaar, zolang werkte Nele Ceustermans om het decor van De droomfabriek helemaal op punt te zetten, naast enkele andere projecten. Binnen VRT werkt Nele al een hele tijd bij VRT CRW, een afdeling die een hele waaier aan diensten aanbiedt: decor- en lichtontwerp, het zoeken van de juiste rekwisieten en kostuums, setdressing, maar ook de meer technische aspecten van opnames als montage, colorgrading, geluidsopnames, tot floormanagement en de organisatorische ondersteuning van opnames. Nele houdt zich bezig met decorontwerp en werd gevraagd om het decor van De droomfabriek te ontwerpen in overleg met productiehuis De chinezen, dat De droomfabriek maakt. Eerder ontworp Nele al het decor van onder andere het VRT Canvas-programma Alleen Elvis blijft bestaan, de Studio Brussel- en de Radio2-radiostudio, en het decor van het Gala van de Gouden K’s op Ketnet.
Hoe begin je aan zo’n groots programma van nul? Regisseur Joachim steekt van wal: “Mijn taak als regisseur en art director is om alles te sturen: vanaf het ontstaan van het idee tot het programma werkelijk op antenne komt. Dit omvat alles wat de kijker live bereikt vanuit de VRT-studio op zaterdagavond: zowel visueel als auditief. Dus onder andere het decor, de muziek, maar ook de posities van presentatoren en gasten, welk licht, enzovoort.”
“We begonnen in september 2023 met een meeting met het creatieve team waar de regisseur en eindredacteur vertelden wat ze met het programma willen doen,” vertelt Nele. “Dan heb ik samen met de lichtontwerper inspiratiebeelden gezocht die voor ons de sfeer uitstraalden die we zochten en een grondplan gemaakt voor de studio.” De volgende stap is om alles in 3D uit te tekenen. “Ik probeer dan verschillende zaken uit om te kijken of het klopt. Ik kan bijvoorbeeld verschillende kleuren testen en de positie van camera’s bekijken. Deze stap is meestal een beetje zoeken tot alles in elkaar valt. Dan komt de volgende stap: alle elementen technisch uittekenen, prijzen opvragen en aanpassingen doen zodat we binnen ons budget blijven.”
Producer Klaas Geens van De chinezen vult aan: “Ik hield tijdens het hele traject vooral het totaalplaatje mee in het oog en bewaakte het budget waar Nele het over heeft. Ik werkte in het verleden al samen met zowel Joachim als Nele, en ook nu verliep de samenwerking van in het begin heel goed. Ik vind het zelf tof om mee na te denken over het decor, ze staan ook open voor input. Maar de ideeën en creativiteit van die twee samen, daar kan ik niet aan tippen” (lacht).
In het ‘nu’
Voor De droomfabriek werkte Nele samen met mensen van productiehuis De chinezen. Een vlotte samenwerking, blikt ze terug. “Als ontwerper bepaal je samen met de regisseur, met de lichtontwerper en de grafisch ontwerper de look van het programma. Ik stelde een grondplan en presentatietekeningen voor en met de feedback van de regisseur en De chinezen deed ik aanpassingen tot we tot het resultaat kwamen waar we allemaal tevreden van waren.”
Joachim: “De vraag was: ‘hoe gaan we om met dit programma, dat voor vele mensen toch een grote nostalgische factor in zich draagt, en hoe plaatsen we het in een hedendaags kader?’ Ik wilde het vooral een programma van ‘nu’ maken, het gaat immers in het programma ook meer over de mens met zijn gevoelens dan over de droom. Natuurlijk blijven er de nodige referenties naar het verleden, zoals de beertjes.”
Veel kleuren, luchtige wolken en … harige zetel als eyecatcher
De zwevende wolken, de snoepkleurtjes … Het decor van De droomfabriek straalt vrolijkheid en positiviteit uit. Nele vertelt: “De regisseur wou heel graag met voldoende kleuren werken. Een inspiratiebron was het kleurenpalet van de films van Wes Anderson. En ik had van in begin het gevoel dat het een vrij speels decor moest zijn, dat het eerder zacht en rond moest zijn dan strak en hard.”
Joachim sluit daarbij aan: “We wilden niet in een snoepwinkel terechtkomen met alle kleuren, maar ik vind dat we een goede balans hebben gevonden. Voldoende blauw, met lichtpuntjes, en ook roze, geel, oranje en groen: kleuren die warmte uitstralen. Daarnaast was ik meteen overtuigd van de rondingen in het decor. Dit decor straalt zo een eigenheid uit die je tegenwoordig weinig elders in televisiedecors ziet. De vorm van de ‘droomkast’ is ongelofelijk mooi en vind ik een uitgangsbord voor De droomfabriek. Wolken en de fluffyness van de zetel springen er voor mij ook uit. Ik vind het decor dromerigheid, speelsheid en toch verfijning uitstralen. Dus ik ben heel blij om het te zien op VRT 1 en in het echt.”
Het was wel een zoektocht om de juiste materialen te vinden voor het decor, vertelt Nele. “Daarbovenop kwam de praktische uitdaging om de verschillende elementen in de opnamestudio op VRT te positioneren. We gebruiken voor De droomfabriek namelijk maar de helft van een studio.” De harige zetel is een blikvanger in het decor. “Dat was een keuze van mij, waar regisseur Joachim meteen enthousiast over was. Ik vond het goed passen bij de rest en bij het wolkenthema.”
Joachim besluit: “De droomfabriek is een programma dat, naar mijn gevoel, een uitzonderlijke samenwerking is tussen VRT en externe partijen waarbij op een heel waardevolle en open manier expertise met elkaar gedeeld wordt om tot een beter en mooier geheel te komen. Ik ben super dankbaar dat ik een programma uit mijn eigen jeugd kan helpen rebooten voor een nieuwe generatie.”
De droomfabriek: elke zaterdagavond om 19.45 tot 20 uur en van 20.40 tot 21.40 uur op VRT 1 en op VRT MAX.
Deel dit artikel op sociale media