Maandag 10 juni 2024 – VRT bracht de vorige weken een 'helemaal helder' aanbod voor alle Vlamingen en Brusselaars rond de complexe informatiestroom rond de verkiezingen van juni 2024. De heldere, onafhankelijke informatie op maat van de kiezers, online, op radio en televisie, met focus op factchecking en de first time voters kon duidelijk rekenen op de waardering van het publiek. VRT was er niet enkel voor het publiek dat de omroep normaal goed bereikt, maar ook voor andere doelgroepen zoals jongeren en kort geschoolden, en dat zowel lineair als online.
In totaal bereikte VRT op televisie de afgelopen weken 3.300.000 Vlamingen met het verkiezingsaanbod op tv, dat is 52,9% van de Vlaamse bevolking. Bij de doelgroep 18-54 jaar haalde VRT TV een bereik van 46,7%, dat wil zeggen dat 1.375.000 Vlaamse kijkers van 18-54 jaar minstens één maal naar het verkiezingsaanbod van VRT op televisie hebben gekeken. *(minstens 1 x 10 minuten kijken).
Ook online was zondag 9 juni een topdag met een piek van 1,8 miljoen bezoekers en 5,75 miljoen bezoeken in totaal via vrtnws.be en de VRT NWS-app. De dag kende met 6,4 miljoen dubbel zoveel online artikelweergaven dan op een normale dag. De dag telde 35,7 miljoen paginaweergaven. De livestreams op VRT NWS en VRT MAX kenden 720.000 live starts. Online piekte de dag rond 18 en rond 21 uur.
Ook met de instagrampagina van VRT NWS en nws.nws.nws bereikte VRT honderdduizenden jonge stemmers.
De verkiezingsmarathon KIES24 op Radio 1 online haalde 65% meer luisteraars dan op een normale zondag.
Eerste keus
Eerste keus, het programma met Tom Waes en Pieterjan De Smedt, gaf een inkijk in het hoofd en de leefwereld van nieuwe, jonge kiezers in Vlaanderen, maar gaf ook op een begrijpelijke manier weer waar de partijen voor staan. Dat bleek zeer relevant voor heel Vlaanderen, jong én ouder.
Gemiddeld haalde Eerste keus 828.000 kijkers. (4+) Over de 5 afleveringen heen keken 1.832.000 Vlamingen minstens één maal naar Eerste keus, dat is 29,4% van al de Vlamingen van 4 jaar en ouder. Bij de kijkers van 18-54 klokt het programma af op 24,1% totaalbereik, dat zijn 708.000 kijkers van 18-54 jaar.
Dé grote winnaar is voor mij heel de ploeg voor en achter de schermen van KIES24. Jullie hebben de jongeren een stem gegeven met de specifieke jongeren stemtest én met Eerste keus.
Kijkersmail
Stemtest
Naast de klassieke stemtest was er een specifieke stemtest voor jongeren die een eerste keer moesten stemmen. In die stemtest zitten stellingen die aansluiten op hun leefwereld. Het resultaat van de test geeft aan hoe dicht de mening van de first time voter bij die van de verschillende partijen staat.
De stemtest werd op VRT NWS meer dan 3.250.000 keer ingevuld. Samen met de andere partners gaat het om ruim 7 miljoen volledig ingevulde stemtesten. Daarnaast vulden nog meer dan 600.000 jongeren de stemtest van nws.nws.nws in.
Factcheckmarathon
Voor de Factcheckmarathon bundelden journalisten van acht verschillende redacties uit Vlaanderen en Nederland de de krachten om samen te factchecken. Een noodzaak, want 8 op de 10 Vlamingen vinden desinformatie een probleem voor onze samenleving. In verkiezingstijden mogen de meningen flink heen en weer vliegen en botsen met elkaar, maar liefst wel op basis van échte feiten en cijfers. Dat leverde in totaal meer dan 70 Factchecks op.
Voor VRT NWS leverde de redactie 25 factcheck-artikels aan voor de site en app, gespreid over alle partijen. Daarnaast kregen 9 factchecks een prominente plek in VRT NWS Journaal en verschenen 6 check-filmpjes op Tiktok en Instagram. VRT-radio bracht 11 gesprekken rond factcheckitems op de verschillende netten.
Fantastisch. Zeer degelijke duiding ook met de factchecks. Jullie krijgen mijn stem voor degelijkheid, kwaliteit, betrouwbaar en zo neutraal mogelijke berichtgeving! Daarvoor dient zeker een sterke openbare zender. Veel dank!
Kijkersmail
Verkiezingsweekend
Het groot debat
Op zaterdag 8 juni wist Het groot debat met Ivan De Vadder en de kopstukken van alle partijen in totaal 703.000 kijkers (39,4% marktaandeel) te boeien.
Hierbij feliciteren we de ganse ploeg van VRT nieuwsdienst met de verkiezingsprogramma's. Meer in het bijzonder de neutraliteit van de journalisten in alle debatten.
Kijkersmail
Verkiezingsmarathon KIES24
Gisteren loodsten Wim De Vilder en Annelies Van Herck de kijkers doorheen de verkiezingsdag. Ivan De Vadder nam alle uitslagen onder de loep en Aurélie Boffé volgden de sociale media op de voet. Pieterjan De Smedt sloot de dag af met een voorzittersdebat. VRT 1 bereikte in totaal 2.264.665 kijkers met het verkiezingsaanbod tussen 7.00 en 24.30 uur, dat is 36,3% van de populatie van 4 jaar en ouder.
Jullie team heeft een fantastische verkiezingsopvolging gerealiseerd. De journalisten gingen er 100% voor en deden dit gewoon fantastisch, zowel voor ?on the road? als met de analyses en commentaren in de studio. Gewoon geweldig! Mijn dank en respect hiervoor!
Kijkersmail
Deel dit artikel op sociale media