Donderdag 23 mei 2024 - In het nieuwe VRT 1-programma Niks te zien draait alles om geluid. Karl Meesters – 43 jaar, gepassioneerd door muziek en slechtziend - trekt eropuit met muzikanten op zoek naar specifieke klanken. Samen proberen ze de schoonheid van geluid te vangen. Die voorliefde voor geluid zit ook bij heel wat andere VRT-collega’s ingebakken. Ook bij radiospotmaker Evelien Dockx.
Je hoort haar stem niet op de radio, maar haar werk wel. Een oproep van Sven de Leijer voor Moederdag? Een teaser naar het gloednieuwe programma rond de verkiezingen met Tom Waes? Of een uitnodiging voor een Ketnet-evenement? Daar zit radiospotmaker Evelien Dockx voor iets tussen. Evelien werkt al zes jaar bij de Radiospotcel van VRT en is een van de creatieve breinen achter de radiospots van merken als VRT 1, VRT Canvas en Ketnet.
Radiospots: een andere toon
Hoewel makers van radiospots vaak worden beschouwd als technici, benadrukt Evelien dat er veel meer bij komt kijken dan alleen het technische aspect: “Wij zijn manusjes-van-alles. Terwijl bij tv-reclames vaak een team bestaat uit accountmanagers, producers, copywriters, regisseurs en editors, vervul je als radiospotmaker al deze rollen in je eentje. Zo werk ik concepten uit, regel ik de afspraken met de inleesstemmen, schrijf ik de teksten, begeleid ik de opnames, en monteer ik alles tot een naadloos geheel. Je bent geen radar in een groot systeem. Dat maakt je wendbaar om snel en creatief te schakelen.”
Radioreclame zet de verbeelding aan het werk door geluiden te horen. Zijn een bekende stem, muziek en een handvol opvallende geluiden dan voldoende om een radiospot te maken? Zo simpel is het ook weer niet volgens Evelien. “Geluid heeft een eigen taal. Het speelt rechtstreeks in op je gevoel, maar veel dingen die goed op beeld werken, vertalen zich niet goed naar audio. In tegenstelling tot televisie krijg je op de radio geen visuele context mee, dus moet je nauwkeurig kiezen wat je vertelt. Het is belangrijk om de juiste klanken te laten horen en de boodschap zo simpel mogelijk te houden. Dat maakt een reclamespot herkenbaar tussen de vele andere in een reclameblok.”
Niks te zien, veel te horen
Ook voor het programma Niks te zien werkte Evelien twee radiospots uit. Ze schakelde presentator Karl Meesters in voor deze spots. “Niks te zien draait om hem, dus het is logisch dat de radiospot ook vanuit zijn stem vertrekt. Alles verteld krijgen in 20 tot 30 seconden is daarentegen een heuse uitdaging. Het programma bevat zoveel elementen, en wij zorgen ervoor dat deze samen een prachtig en logisch geheel vormen: je wilt de luisteraars informeren over wie Karl is, uitleggen waar het programma over gaat, meegeven waar en wanneer ze kunnen kijken én erop wijzen dat er bekende gezichten meedoen. En dat is nog niet alles: je wil een radiospot maken die ook blijft plakken bij de luisteraars.”
Hoe de spot op de radio uiteindelijk klonk, kan je hieronder beluisteren:
De liefde voor audio
Dat geluid een belangrijke rol speelt in de job van Evelien is duidelijk. “Geluid is zo vanzelfsprekend voor mij. Door mijn radio-opleiding aan het RITCS werd ik erin ondergedompeld. Verhalen vertellen vond ik altijd al geweldig. Radiospots zijn eigenlijk een verzameling van miniluisterspelen.”
Voor Evelien voelt een programma als Niks te zien dan ook heel vertrouwd aan. “Het programma sluit aan bij hoe ik heb geleerd om naar geluid te luisteren. Het helpt mensen om bewuster te worden van de rol die geluid in onze samenleving speelt. Vaak realiseren we ons niet hoe lawaaierig onze wereld eigenlijk is."
Niks te zien: vanaf 2 mei elke donderdag om 20.35 uur te zien op VRT 1 en VRT MAX.
Niks te zien wordt aangeboden met audiodescriptie. Op VRT MAX is elke week de nieuwe aflevering op donderdagavond te vinden met audiodescriptie. De wekelijkse aflevering is ook telkens op zondag te zien op het Ketnet-kanaal, rond 22.00 uur.
Deel dit artikel op sociale media