Ga naar de hoofdinhoud
Naesen rollen

Virtuele Ronde van Vlaanderen was kijkcijfersucces

06 april 2020 — De live-uitzending van de virtuele Ronde 2020 kon op heel wat belangstelling rekenen. 

De virtuele Ronde van Vlaanderen heeft zondagnamiddag zijn vuurdoop beleefd. De live-uitzending op televisie en sporza.be heeft een groot publiek bereikt. Ook een jong publiek, en dat is nu net iets waar de koers nood aan heeft.

613.486 mensen hebben gisteren op Eén afgestemd op de Ronde 2020, goed voor een marktaandeel van 56%. Tijdens het piekmoment om 16u09 zaten er net geen 700.000 kijkers (697.880) aan het scherm gekluisterd (marktaandeel van 61,7%). Dat zijn zeer mooi cijfers voor deze primeur in wielerland. 

Ook online zeer veel belangstelling voor dit initiatief. Gisteren werden er 250.000 unieke browsers op Sporza geteld voor de pagina’s en streams gerelateerd aan de Ronde2020. 

De virtuele koers werd ook elders in Europa druk bekeken. Zo namen onder meer Zwitserland, Denemarken, Spanje, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Nederland en Noorwegen de beelden over, voor live-uitzendingen, livestreams en samenvattingen.

Greg Van Avermaet won de virtuele Ronde 2020

"Dit was een thriller met een schitterende winnaar"

"Natuurlijk was het gisteren niet hetzelfde als wanneer de échte Ronde zou plaatsvinden, met de hele zondag die stilvalt, spanning die al van ’s ochtends begint op te bouwen en duizenden Vlamingen langs het parcours", zegt Olivier Goris, netmanager van Eén.

"Maar, dit was wél een thriller! Met 13 toppers die het méénden, die echt à bloc gingen. En met met een schitterende winnaar."

Een virtuele klassieker die dankzij indrukwekkende technologie zeer meeslepend op tv gebracht werd. Voor meer dan 600.000 koersliefhebbers. Zo werd het toch nog een heerlijke zondag, die Covid-19 heel eventjes deed vergeten.

Olivier Goris, netmanager Eén en Canvas

Ook voor Sporza-commentator Michel Wuyts was het een bijzondere ervaring: "Dit was een pittig experiment. Zoals iedereen zat ik vooraf met vragen: gaat dit lukken? Maar zoals vaker pasten de puzzelstukken op het moment van de waarheid wonderwel in elkaar. Ik heb de hele ploeg achteraf uitbundig gefeliciteerd: dit was een huzarenstukje! En ik was ook gecharmeerd door het engagement van de deelnemers. Ze hebben echt afgezien en ze leefden ook echt mee, hun verbeelding sloeg op hol. Is dit voor herhaling vatbaar? Het potentieel ervan is afgelopen zondag bewezen. Voor mij was dit opkikker. Omdat alles zo gebald was in een topwedstrijd van veertig minuten."

Het commentaar van José en mezelf was van begin tot het einde op het scherp van de snee. We moesten wel mee met de stroom, of was het de streaming?

Sporza-commentator Michel Wuyts

Michel Wuyts en José De Cauwer verzorgden de commentaar tijdens de virtuele Ronde van Vlaanderen

Achter de schermen bij de Sporza-medewerkers

Bij Sporza waren een twintigtal medewerkers aan de slag om de uitzending in goede banen te leiden. Neem hier een kijkje achter de schermen op de redactie: 

Video

Van den Spiegel: "Een verjonging van het publiek"

"Er was een grote koers- en sporthonger en dat zal wel geholpen hebben", reageert Tomas Van den Spiegel, CEO van Flanders Classics, organisator van de Ronde van Vlaanderen.

"We zijn tevreden. Het was de bedoeling om de mensen iets te bieden in deze sportloze tijden. Er is erg goed samengewerkt en dan kan er ook in korte tijd iets moois neergezet worden."

Vooral de jongere kijker werd aangetrokken door de Ronde op rollen. "Er was een verjonging van het publiek. De algemene tendens was heel duidelijk: ouders zijn erin geslaagd om hun kinderen mee te laten kijken naar de koers en dat is een van de uitdagingen waar wij voor staan."

"In Vlaanderen leeft de koers altijd, maar internationaal moet je zoeken naar concepten die een jonger publiek kunnen aanspreken. Zij zitten geen 6 uur te kijken naar hun tv. Dan hebben we nu wel iets ontdekt dat in de toekomst kan werken."

Bron: Sporza

Deel dit artikel op sociale media

Blijf als eerste op de hoogte van alles over VRT

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.