De VRT wil jong talent laten kennismaken met de VRT en de media.
De VRT heeft een lange traditie in het zoeken naar en ontdekken van jong talent. Heel wat radio- en tv-makers hebben hun eerste stappen bij een van de VRT-merken gezet.
In 2018 zet VRT extra in op jongeren met het project VRT NXT. Met een groots event (VRT NXT LAB) en een twee maanden durend experiment met 20 jongeren tijdens de zomer (VRT NXT INVASION) wil VRT samen met jongeren de media verkennen.
VRT NXT. Wij nemen de VRT over.
VRT NXT is het project dat VRT dit jaar organiseert om jongeren tussen 16 en 23 jaar de kans te geven om nieuwe facetten van de media te leren kennen en te experimenteren.
Op woensdag 25 april verwelkomt VRT 350 jongeren tijdens VRT NXT LAB. Zij kunnen gedurende een halve dag deelnemen aan medialabs en talent booths en kunnen zich tijdens TED Talks laten inspireren door o.a. Rudi Vranckx en Ish Ait Hamou. Heel wat talentvolle jongeren krijgen ook de kans om hun passie te tonen tijdens verschillende optredens en videovertoningen.
In juli en augustus mogen 20 jongeren hún stempel op VRT komen drukken tijdens VRT NXT INVASION.
Kweekvijver van talent
VRT en haar merken zetten al lang in op het zoeken naar nieuwe talenten. De jongerenmerken Studio Brussel en MNM geven jaarlijks kansen aan jongeren: denk maar aan Rock 'n Roll Radio Highschool van MNM en Studio Dada van Studio Brussel.
Maar ook VRT zelf neemt regelmatig initiatief om deze doelgroep te betrekken en bereiken.
10 jaar geleden was er De Overname: een project tijdens de zomer waarbij 25 jongeren tussen 14 en 18 jaar zelf radio en tv mochten maken, op hún manier. Eén van de jongeren van toen is Kamiel De Bruyne, de bedenker van het succesprogramma 'Sorry voor alles' op Eén.
In 2013 was er Carte Blanche: een project waarbij zes jongeren de kans kregen om zelf een jongerenprogramma te ontwikkelen.
In 2016 was VRT een van de gangmakers van het Europees jongerenproject Generation What?. Een jongerenredactie met 40 stagestudenten maakte zes maanden lang online reportages over hun generatie.
De klankbordgroep WATCH22, die in 2014 werd opgericht en bestaat uit 22 zeer diverse jongeren, gaat regelmatig in dialoog met programmamakers en leidinggevenden, om vanuit de leefwereld van jongeren te reflecteren op de aanbodstrategie en de programma’s.
OpenVRT is een community voor online creatievelingen in Vlaanderen, van bloggers over mediakunstenaars tot fotografen. Een netwerk waar jonge online creatievelingen hun ideeën kunnen bespreken met elkaar en hun vaardigheden kunnen verbeteren.
VRT NXT: De campagne
Video
De komende weken gaat VRT op zoek naar nieuw jong en divers talent. Vier jonge mediamakers engageren zich om deze jongeren te bereiken via hun eigen sociale media:
- Anushka Melkonian (MNM-dj),
- Kamal Kharmach (presentator Het collectief geheugen op Eén),
- Florence Windey (social influencer) en
- Bouba Kalala (presentator Studio Brussel).
Zij lopen deze week elk één dag rond op VRT en laten hun Instagram-volgers beslissen wat zij heel de dag moeten doen. Want voor de jongeren de VRT komen overnemen, mogen ze eerst het leven van de vier boegbeelden overnemen.
Jongeren kunnen zich vanaf maandag 12 maart om 17 uur aanmelden via www.vrtnxt.be.
Deel dit artikel op sociale media