10 juni 2020 - VRT Sandbox viert dit jaar haar vijfde verjaardag. De ‘zandbak’ van de VRT zet samenwerkingen op tussen de VRT en jonge innoverende ondernemingen en kmo’s. Via VRT Sandbox doet de VRT die partners nationaal en internationaal groeien. Omgekeerd haalt de publieke omroep ook technologische vernieuwingen en content-innovatie van buiten naar binnen om te vervellen tot de VRT van de toekomst. Innovatieve samenwerking is al vijf jaar de kern van dit succesverhaal.
Live innoveren op de VRT
VRT Sandbox is een hefboom voor innovatie en ondernemerschap in Vlaanderen. Ze genereert een belangrijke meerwaarde, zowel voor de VRT zelf als voor de jonge innoverende ondernemingen waar ze mee samenwerkt. In alle samenwerkingen staat voorop dat partners zoveel mogelijk bijleren.
VRT Sandbox werkt samen met start-ups en kmo?s. Zo dragen we bij aan innovatie in het medialandschap en versterken we meteen het ecosysteem.
Peter De Paepe, Head of VRT Sandbox & teamlid Media Invest Vlaanderen
Via VRT Sandbox krijgen start-ups en kmo’s de kans om innovatieve producten, diensten en werkprocessen rechtstreeks in de VRT-omgeving en -infrastructuur te testen en te ontwikkelen. De startende ondernemingen krijgen daarbij toegang tot het unieke en brede platform van een miljoen luisteraars, kijkers of surfers. Ze worden ook gecoacht door experten van de VRT. De partners leren dus bij door tests voor een groot publiek. En de VRT kan op haar beurt innovatieve inzichten verwerven en nieuwe toepassingen verkennen.
Partners van VRT Sandbox genieten van extra zichtbaarheid tijdens drukbezochte VRT-evenementen zoals Media Fast Forward. Tijdens de tweejaarlijkse VRT Sandbox Sessions krijgen ze ook de kans om hun projecten en resultaten voor te stellen aan het bredere medialandschap.
(Lees verder onder de video)
Video
Europese werking
De succesvolle start-up-werking van de VRT krijgt ook navolging in het buitenland. Sandbox Hub is de internationale ‘vertaling’ van het Sandbox-concept. Het maakt van VRT Sandbox een model dat in andere Europese landen kan worden overgenomen.
Het doel is technologie uit te wisselen, samenwerkingen op te zetten en start-ups te helpen groeien.
Sarah Geeroms, Head of Sandbox Hub
De ambitie bij de oprichting in 2018 was om eind 2019 vier mediaorganisaties in het netwerk te krijgen. Eind 2019 hadden achttien organisaties zich aangesloten bij de Sandbox Hub. Die Europese omroepen laten start-ups internationaal doorgroeien. Zo ging de Vlaamse start-up On-Hertz een samenwerking aan met ARD, Radio France en RTBF, drie leden van de Sandbox Hub.
Een overzicht van de leden van de Sandbox Hub:
Via VRT Sandbox en de Sandbox Hub is de VRT ook een van de drijvende krachten achter het project MediaMotorEurope, dat mede gefinancierd wordt door het Horizon 2020-programma van de Europese Commissie. Europese omroepen staan voor grote uitdagingen in het tijdperk van de digitale revolutie. Daarom wil MediaMotorEurope Europese deeptech-pioniers helpen bij de ontwikkeling van de media-oplossingen van morgen. Met MediaMotorEurope bouwen VRT Sandbox en de Sandbox Hub een mentorprogramma perfect op maat van media scale-ups.
Extra middelen voor innovatie in Vlaanderen
Vlaamse start-ups en kmo’s kennen een sterke groei, mede onder impuls van VRT Sandbox. Hun bedrijfskosten (een goede indicator voor de grootte en groei van een start-up) zijn meer dan verdubbeld op twee jaar tijd. De bedrijven hebben bovendien voor €50 miljoen nieuw kapitaal opgehaald. Daarnaast heeft 26% van de bedrijven een filiaal in het buitenland (tegenover 14% van de rest van het ecosysteem). Enkele toppers zijn intussen doorgegroeid, zoals Kiswe, THEOplayer en Sentiance.
(Lees verder onder de afbeelding)
Vlaamse en Brusselse start-ups kunnen ook financiële steun krijgen via Media Invest Vlaanderen. Met die joint venture bundelen PMV en de VRT hun krachten en expertise om te investeren in beloftevolle en ambitieuze mediabedrijven. Zowel start-ups die actief zijn in media-content (zoals film- en tv-productiehuizen en gaming studio’s) als in mediatechnologie (allerhande platformen waarop en technologieën waarmee content getoond en verspreid kan worden) komen in aanmerking voor de financiering van Media Invest Vlaanderen. De bedoeling is om op die manier het internationale potentieel van Vlaamse start-ups en het Vlaamse media-ecosysteem te versterken.
De VRT vormt dus een groeibodem voor media-innovatie en is een voortrekker in het versterken van het ecosysteem. Via VRT Sandbox brengt de VRT extra middelen voor innovatie naar Vlaanderen. Het is een succesverhaal dat ook de komende jaren een belangrijk speerpunt voor de VRT zal vormen.
(Lees verder onder de video)
Video
Ondernemerschap binnen de VRT
De VRT ondersteunt ook innovatieve ideeën van interne collega’s. VRT Sandbox moedigt creatieve collega’s aan om hun ideeën, technologieën en formats verder te ontwikkelen en te testen. Net zoals bij de externe partners, blijven de intellectuele rechten bij de medewerkers liggen. Sommige collega’s zetten zelfs de stap naar het ondernemerschap.
Een voorbeeld daarvan is Lumo, de software van On-Hertz. Lumo bootst een radiostudio op een tablet-pc na. Nadat die in 2018 voornamelijk door Radio 2 werd getest, werd in 2019 de software verder ontwikkeld en uitgerold bij alle VRT-radionetten. Sindsdien kunnen alle radiomakers van de VRT de toepassing gebruiken voor uitzendingen-op-locatie.
Wil je meer weten over VRT Sandbox? Of kan je niet wachten om een idee te pitchen? Check de website van VRT Sandbox.
Deel dit artikel op sociale media