Radio 2

Radio 2 is een optimistisch ontspanningsnet dat de wereld veraf en dichtbij helpt te begrijpen en houvast biedt.

Radio 2 is al jarenlang markleider in Vlaanderen, met een marktaandeel van zo’n 30%. Daarmee bekleedt het merk een vrij unieke positie in Europa. Het is tegelijk de hoogst gewaardeerde radiozender van Vlaanderen.

De blijvende populariteit van Radio 2 wordt verklaard door de unieke identiteit van het merk. Radio 2 is een baken van vertrouwen. Het merk helpt de luisteraars doorheen de dag met praktische informatie, ontspannende content, verhalen van dichtbij en een breed scala aan muziek. De zender biedt een genuanceerde kijk op de wereld waarbij aanstekelijk optimisme en een positieve ingesteldheid horen.

De Madammen op de Boekenbeurs

De grootste familie

Luisteren naar Radio 2 is thuiskomen bij de grootste familie. Iedereen is welkom en wordt met warmte en genegenheid onthaald. Het merk wil ervoor zorgen dat luisteraars Vlaanderen en zijn inwoners echt leren kennen. Het aanbod vertrekt vanuit herkenbaarheid en wordt gevormd door sterke, menselijke en persoonlijke verhalen. Serieus wanneer het moet, humoristisch wanneer het kan.

De Vlaamse samenleving in al haar facetten vormt een onuitputtelijke inspiratiebron. Programma’s zoals De madammen maken verschillende maatschappelijke thema’s bespreekbaar, zoals de kinderwens van mensen met een mentale beperking en rouwverwerking bij jongeren. Moeilijke kwesties worden niet uit de weg gegaan, en verhalen die leven in Vlaanderen worden op de agenda gezet.

Radio 2 amuseert ook. Programma’s als De weekwatchers, De zoete inval of De rechtvaardige rechters haken op een bruisende en geïnspireerde manier in op de actualiteit en zorgen voor de nodige dosis humor en relativering. Ontladende momenten en ruimte voor maatschappelijke reflecties, doorspekt met humor: ook dat is Radio 2.

Regionale verankering

Radio 2 onderscheidt zich door zijn regionale verbondenheid. Het merk houdt een vinger aan de pols via de regionale redacties in elke provincie, waar verhalen worden verzameld van mensen van bij ons en samen met luisteraars radio wordt gemaakt. In die Vlaamse verankering schuilt de kracht van het merk. Dat toont zich onder andere in het nieuwsaanbod.

De regionale verankering uit zich in ochtend- en middagmagazines, specifiek gericht op de eigen regio. Daarin wordt zowel de regionale actualiteit gevolgd als naar de wereld gekeken, telkens vertrekkend vanuit die lokale invalshoek.

Daarnaast is er een specifiek nieuwsaanbod, waarbij algemene bulletins afgewisseld worden met regionale nieuwsbulletins. Daarbij let Radio 2 er steevast op dat het nieuws toegankelijk is voor een brede groep mensen. De inhoud wordt zo begrijpelijk mogelijk gebracht, zodat iedereen mee kan bij de grootste familie.

Ook digitaal wordt die nabijheid van de radiozender uitgespeeld. Het merk is een eerste aanspreekpunt bij gebeurtenissen en ontwikkelingen in de regio. Dat maakt van de regionale redacties ook een belangrijke bron voor VRT NWS, waarmee nauw wordt samengewerkt.

Kim Debrie

Geïnspireerd door het dagelijkse leven

Radio 2 biedt een handleiding om beter om te kunnen gaan met de informatiestroom die elke dag op luisteraars afkomt. Het merk maakt een relevante selectie en legt ingewikkelde kwesties uit, met aandacht voor de praktische nutswaarde. Zo helpt het consumentenprogramma De inspecteur dagelijks om uiteenlopende problemen met aankopen op te lossen.

Ook online vertaalt die service zich in bruikbare content, zoals bij het digitale platform Aha!. Dat platform bundelt handige weetjes, slimme trucs, creatieve ideeën en ingenieuze antwoorden op alledaagse vragen. Zo kom je bijvoorbeeld te weten hoe je fruitvliegjes uit de keuken krijgt, en hoe je het koel houdt tijdens warme nachten.

© VRT Joost Joossen

De grootste variatie aan (Vlaamse) muziek

Het muziekaanbod is een belangrijk onderdeel van wat Radio 2 als ontspanningszender brengt. De muziekprogrammering van het merk is zeer gevarieerd, breed toegankelijk en tijdloos, bestaande uit zowel hits als klassiekers uit de populaire genres van de jaren 60 tot vandaag. Radio 2 signaleert nieuwe tendensen in de popmuziek én kiest ook voor vertrouwde klassiekers.

Op muzikaal vlak breekt Radio 2 een lans voor Nederlandstalige en Vlaamse muziek in haar diverse verschijningsvormen. Vlaamse en Nederlandstalige producties eisen een belangrijke plaats op in de speellijsten, wat een unieke sterkte is van het merk. Met De eregalerij eert de zender elk jaar verdienstelijke artiesten en componisten die hebben bijgedragen tot het rijke repertorium van Vlaamse klassiekers.

Het online platform VivaVlaanderen geeft een rijk gedocumenteerde kijk op artiesten van bij ons en hun carrière. Om nieuw talent actief te stimuleren, geeft Radio 2 compositieopdrachten aan Vlaamse artiesten en geeft het merk nieuwe producties een plaats op het online platform. Op die manier wil Radio 2 op termijn het volledige Vlaams-populaire genre in kaart brengen.

Een greep uit het aanbod van Radio 2

Volg Radio 2 op de sociale media

Wil u op de hoogte blijven van wat er achter de schermen gebeurt bij Radio 2? Onze reporters houden u op de hoogte van nieuws en verhalen uit uw provincie!

Radio 2 heeft regionale Facebookpagina's:

Radio 2 heeft ook regionale Twitterpagina's: 

Radio 2 heeft ook regionale Instagrampagina's

Gerelateerd