Jouw VRT

Resultaten ‘Jouw VRT’-onderzoek: Vlaming is tevreden over publieke omroep maar  wijst  ook  op  enkele  werkpunten.  

De VRT is van alle Vlamingen. Dus ook van jou. Daarom stelden we deze belangrijke vraag: hoe maken we van de VRT nog meer jóuw VRT? Want dat kan alleen jij ons vertellen. Met deze suggesties gingen we aan de slag.

Wat voorafging

Met ‘Jouw VRT’ gingen we in dialoog met onze kijkers, luisteraars en andere mediagebruikers. Daarvoor toerden we in de zomer van 2021 door Vlaanderen en Brussel. Met een caravan trokken management én medewerkers van de publieke omroep naar jouw buurt. Zo wilden we te weten komen hoe jij werkelijk over ons denkt, en wat je precies van de VRT verwacht.

De resultaten

Het ‘Jouw VRT’-onderzoek bestaat uit twee luiken: een kwantitatief marktonderzoek uitgevoerd door de VRT Studiedienst in samenwerking met het onafhankelijke onderzoeksbureau Indiville (deze online enquête werd afgenomen bij een representatieve steekproef van 2.620 Vlamingen tussen 12 en 75 jaar) én een uitgebreide bevraging (bijna 10.000 Vlamingen vulden een vragenlijst in op de website van de VRT of deden dat in de caravan die afgelopen zomer door Vlaanderen en Brussel toerde). Telkens werd er gepeild naar de bekendheid, het belang, de tevredenheid en het imago van de VRT. Tegelijk werd de respondenten gevraagd naar het belang van de taken die de VRT uitvoert en de tevredenheid over de uitvoering ervan.

Videospeler inladen...

De VRT lanceert een actieplan

De VRT start een uitgebreid actieplan. Dat was ook de bedoeling toen de VRT begin dit jaar ‘Jouw VRT’ lanceerde, een grootschalig onderzoek dat peilde naar de mening en de verwachtingen van de Vlaming. Op basis van de resultaten van dat onderzoek heeft de VRT nu een zesdelig plan klaar. Verder digitaliseren, creatieve en ontspannende programma’s aanbieden op maat van de publieke omroep en meer aansluiting vinden bij bepaalde doelgroepen. 

  1. De publieke omroep blijft inzetten op onafhankelijke journalistiek en de strijd tegen desinformatie en nepnieuws. 

  2. De VRT gaat meer investeren in vernieuwing, creativiteit en ontspanning. 

  3. De VRT zal transparant en open blijven communiceren over wat de VRT is en doet. Op die manier willen we aantonen waar we het verschil maken.

  4. De VRT gaat nog meer investeren in een (digitaal) aanbod op maat

  5. Er wordt ingezet op personalisatie met respect voor privacy en zonder het DNA van de VRT te verloochenen. 

  6. Er zullen ook meer diverse stemmen en opinies aan bod komen. 

Lees het volledige rapport

Directeur Karen Donders geeft bij Radio 1 duiding bij het rapport

Videospeler inladen...

Herbeleef de toer door Vlaanderen en Brussel

Videospeler inladen...
© VRT - Jokko
Robbie Depuydt
Sofie Silbermann
© VRT - Jokko