Tien geboden voor sociale media

Op de sociale media is er veel aandacht voor het VRT-aanbod. De programma-medewerkers van de VRT die actief zijn op de sociale media,kunnen daarvoor terugvallen op "10 geboden voor sociale media".Voor de programma-medewerkers van de VRT werd een richtlijn uitgewerkt over hoe om te gaan met de sociale media.

  1. Sociale media zijn altijd open media, wat je instellingen ook zijn. Wat je zegt wordt ook altijd geassocieerd met de VRT. Zeg daarom nooit iets op sociale media dat je ook niet voor een VRT-microfoon zou zeggen.
  2. Spreek nooit een structurele voorkeur of afkeer uit voor één politieke partij of voor één politicus. Ook nooit voor een merk of bedrijf als je journalist bent of meewerkt aan een consumentenprogramma. Ben je de stem of het gezicht van een ander soort programma, dan noem je nooit merken in berichten die op welke manier dan ook (in tekst of beeld) naar de VRT, je net of programma verwijzen. De netten kunnen autonoom beslissen om deze regel strenger te maken. 
  3. Zorg ervoor dat je 'causes', 'groepen', 'likes', 'vriendschappen' en dergelijke een beetje evenwichtig verdeeld zijn. Wees terughoudend bij het innemen van standpunten rond maatschappelijke controverses. Overleg daarover. 
  4. Retweet alleen van bronnen die je vertrouwt en bevestig alleen info die je zelf, of die de VRT heeft gecheckt. Geef geen VRT-geloofwaardigheid aan losse geruchten door ze te retweeten.
  5. Verspreid geen vertrouwelijke informatie over de VRT. 
  6. Sociale media zijn heel geschikt om een oproep te lanceren voor getuigen of voor medewerking aan een programma. Maar doe dat niet op eigen houtje. Overleg eerst. 
  7. Als je belangrijk nieuws tweet, check dan of de redacties bij de VRT wel al op de hoogte zijn van dat nieuws. Nieuws op Twitter of op andere sociale media moet even juist en even goed gecheckt zijn als nieuws op andere kanalen. 
  8. Humor moet echt wel kunnen op sociale media. Maar je moet toch vermijden om mensen te kwetsen of te beledigen. Haal niet uit naar collega's. Ook niet van andere media. 
  9. Vermijd eindeloze discussies. Je kan in een reactie best wel spijt uiten, iets ontkennen of een tegenargument geven. Maar laat je niet opnaaien.
  10. Publiceer nooit zonder overleg herkenbare foto's van Facebook of andere websites. 

Gerelateerd