donderdag 11 maart 2021
11 maart 2021

#weetikveel op Eén geeft podcast Radio 1 een boost

11 maart 2021 - In #weetikveel gaat Kobe Ilsen op zoek naar interessante weetjes over boeiende onderwerpen. Het Eén-programma is geïnspireerd op de succesvolle, gelijknamige Radio 1-reeks en de bijhorende podcasts. Sinds de start op televisie is de belangstelling voor die #weetikveel-podcasts van Radio 1 ‘exponentieel’ gestegen, zoals dat heet.

Kobe Ilsen

Een mooi voorbeeld van de manier waarop verschillende media elkaar kunnen aanvullen en versterken, en hoe mensen vandaag ‘on demand’ gebruik maken van nieuwe-mediamogelijkheden.

Wat gebeurt er allemaal in ons hoofd als we aan het slapen zijn? Hoe snel is 5G nu eigenlijk echt? Hoe goed ruikt een speurhond? Hoe ziet de Senaat eruit en wat gebeurt er daar zoal? Waar loopt het afvalwater van riolen naartoe? En hoe klinkt stilte? Op dat soort vragen zoekt Kobe Ilsen een antwoord in #weetikveel. In de toren van het iconische Flageygebouw in Brussel gaat hij elke aflevering in gesprek met een expert ter zake. Die expert geeft duiding, weerlegt clichés en werpt nieuwe vragen op. In korte reportages onderzoekt Kobe het onderwerp verder en fungeert hij als testpersoon voor allerlei experimenten. Bekende betrokkenen zorgen dan weer voor razend interessante weetjes.

Exponentieel

Het publiek lijkt de podcast van #weetikveel te herontdekken dankzij de boost van televisie.”

Ferre Vandervreken (VRT-studiedienst)

#weetikveel doet het prima op Eén, met gemiddeld ruim 614.000 kijkers per aflevering. Maar wat ook opvalt, is het aantal downloads van de Radio 1-podcast #weetikveel.  

Ferre Vandervreken (VRT Studiedienst): “Onmiddellijk na de eerste uitzending van #weetikveel op 22 februari op Eén, vertienvoudigde het aantal downloads van de Radio1-podcast: van ongeveer 2.000 downloads in de dagen ervoor tot 24.000 op 23 februari. Ook de dagen daarna bleef het aantal downloads een stuk hoger dan in de periode daarvoor (rond de 10.000 gemiddeld per dag). Het publiek lijkt dus de podcast van #weetikveel te herontdekken dankzij de boost van televisie.”

Statistiek podcast - duidelijke stijging downloads vanaf televisieuitzending

Dat de podcasts nu ook meer succes hebben, bewijst de versterkende kracht en complementariteit ervan.”

Kobe Ilsen

“Sommige thema’s in #weetikveel lenen zich beter tot radio, andere tot televisie”, aldus Kobe Ilsen. “Dat de podcasts nu ook meer succes hebben, bewijst de versterkende kracht en complementariteit ervan. #weetikveel is een heel breed programma: van de Holocaust naar de Italiaanse keuken. 

Het geheim?
Iemand die met passie en enthousiasme over een onderwerp kan vertellen, die niets uit de weg gaat en die we op een positieve manier kunnen benaderen. Want we vinden het heel belangrijk om zonder vooroordelen een onderwerp in te duiken en geen meningen op te dringen. Als er goede vertellers zijn, heb je al snel een interessant programma. Luister maar naar Interne Keuken van Radio 1, een superinteressant programma. 

De radioversie van #weetikveel komt er opnieuw aan in de zomer en dat wil ik zeker niet opgeven. Ik hoop dat we nog maar aan het prille begin zijn van dit programma, want radio en televisie zijn perfect complementair.” 

#weetikveel met Khalid Benhaddou

Een ‘podcastable’ programma

Het succes van de podcasts is geen toeval, meent Stijn Ombelets, On demand coördinator bij Radio 1: “De podcast van #weetikveel was al populair en het televisieprogramma heeft dat alleen nog maar doen toenemen. Het is mooi dat we elkaar binnen de VRT op die manier kunnen versterken. Zo kunnen we fans van het programma op andere platformen meer laten ontdekken. #weetikveel is heel ‘podcastable’, met een open onderwerp en een enthousiaste verteller. Op Radio 1 loopt het programma al zo’n vijf jaar en zitten we aan meer dan 200 afleveringen.”

En ook op televisie slaat het programma aan. “We hebben al veel positieve reacties ontvangen”, zegt  producer Tine Cassiers. “Als team zijn we dan ook blij met het resultaat, het spreekt duidelijk een groot publiek aan. Hopelijk blijft zich dat vertalen in mooie kijkcijfers. Vooraf hebben we uitgebreid gebrainstormd rond de thema’s, maar ook hoe we het op een verrassende manier in beeld konden brengen. Het was een hele puzzel om te leggen, maar we wilden naar een flitsend resultaat en dat werkt wel. Kobe is ook de ideale persoon om het klassieke karakter te doorbreken, hij gaat graag een stapje verder.” 

Media die elkaar versterken

Het doet me denken aan de sterke symbiose tussen Radio 2 en VRT NWS.”

Ferre Vandervreken (VRT-studiedienst)

Dat verschillende media elkaar kunnen versterken, is niet nieuw. Denk maar aan projecten als De warmste week of Meer vrouw op straat, die zowel op radio, tv als online lopen of liepen. Andere voorbeelden van samenwerkingen tussen VRT-merken zijn de videoreeksen van MNM zoals Bathroom stories, Zelfportret en recent Nu is ooit, die te zien zijn op VRT NU. Ook Klara en Studio Brussel hebben zulke videoreeksen op het videoplatform. Of het Instagram-nieuwskanaal NWS NWS NWS van VRT NWS, dat geïntegreerd is in het aanbod van MNM.

Ferre Vandervreken: “Het succes van de #weetikveel-podcast na de lancering van het tv-programma doet me ook denken aan de sterke symbiose tussen Radio 2 en VRT NWS, waar de regionale artikels ervoor zorgen dat de digitale voetafdruk via de websites van de radiozender verdubbelt en ook de cijfers van VRT NWS flink stijgen. In het najaar van 2020 surften 225.992 unieke browsers per dag naar een regio-artikel van Radio 2 op vrtnws.be, op een totaal van 1.011.008 unieke browsers voor de hele site. Dat wil zeggen dat 22,4% van alle unieke browsers per dag voor vrtnws.be een regionaal artikel bekijken. Een mooi voorbeeld van hoe twee merken elkaar kunnen versterken.”

Meer over #weetikveel en de VRT-podcasts

Dossier: Digitalisering

Meer over Mediastudie

Sterke luistercijfers voor Radio 1, Radio2 blijft de grootste zender van Vlaanderen

Waarom doet VRT aan (media)onderzoek?

MNM is sterkste jongerenzender van Vlaanderen

VRT-podcasts: 3,4 miljoen starts in september

CIM-cijfers: Radio 2 blijft afgetekend marktleider

Goed rapport voor VRT NWS: diversiteit is de regel in berichtgeving

Smartphone en tablet regeren het leven van kinderen

Vlaming vraagt de VRT meer in te zetten op factchecking