Resultaten  van onderzoek

De VRT-studiedienst doet zelf veel onderzoek en geeft regelmatig de opdracht aan onafhankelijke instellingen om onderzoek te doen.

De resultaten van die onderzoeken zijn er op gericht dat de VRT haar opdracht met kennis van zaken kan uitvoeren. Van enkele onderzoeken maakt de VRT de resultaten publiek bekend.  

Naast het bereiksonderzoek en het waarderingsonderzoek voert de VRT-studiedienst ook andere mediastudies uit:

Economische meerwaardestudie

Met 267 miljoen euro dotatie in 2016 genereert de VRT 670 miljoen euro economische meerwaarde, uitgedrukt in tewerkstelling gaat dit om 5.768 jobs (voltijdse equivalenten). De publieke omroep is onder meer een hefboom voor innovatie in Vlaanderen, functioneert als de stabiele motor van de Vlaamse productiesector, is cruciaal in de Vlaamse radioreclamemarkt en draagt bij tot het succes van de lokale muziekindustrie. Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd in 2018 door imec-SMIT, VUB in samenwerking met Flanders Business School, KU Leuven.

Mediatrends

De VRT doet onderzoek naar mediatrends. Zoiets is van strategisch belang. Enkel zo kunnen we onze missie om alle Vlamingen te bereiken waarmaken.

In de publicatie "Mediatrends 2018" presenteren we 11 mediatrends die VRT Strategie in 2018 belangrijk vindt om in te investeren. Deze kennis delen we graag met jou.

Onpartijdigheid Nieuws

De VRT wordt gezien als een omroep die bewust omgaat met onpartijdigheid. Dat blijkt uit drie onafhankelijke onderzoeken uit 2015 (bij experten, bij mediagebruikers en bij stakeholders). 

Diversiteitsmonitor

De VRT geeft elk jaar de opdracht voor een onafhankelijk onderzoek (meting) van de diversiteit op het scherm.

De laatste onderzoeksresultaten zijn deze van 2018. 

 

Mediakids

De VRT en GFK brengen periodiek het mediagebruik van kinderen in kaart. 

Share of Eye (2019) en Share of ear (2017)

De VRT-studiedienst heeft zowel een Share of Eye (2019) als Share of ear (2017) onderzoek uitgevoerd waarbij de video- en audio-consumptie (dus meer dan enkel radio en TV) van de Vlaming op dagbasis in kaart wordt gebracht.

Ad hoc onderzoeksresultaten

Onderzoek marktpenetratie DVB-t

DE VRT-studiedienst onderzocht samen met Ipsos Connect de penetratie van DVB-T-gebruik in Vlaanderen. Telefonisch onderzoek bij 3000 respondenten.

Conclusies:

  • Penetratie van DVB-T is zeer laag, slechts 45.000 Nederlandstaligen kijken via DVB-T
  • In het algemeen zijn huishoudens met DVB-T iets jonger, iets groter en hoger opgeleid
  • Deze gezinnen hebben een iets minder sterke band met het medium TV,ze kijken minder frequent en minder lang
  • Hebben door hun profiel meer affiniteit met het digitale
  • Overwegen geen andere manier van TV kijken

Impactstudie Marathonradio 2018

Impactstudie Move tegen pesten 2018

De impact van de move tegen pesten van Ketnet werd onderzocht bij zowel kinderen als bij volwassenen.

infografiek van impactstudie bij kinderen
infografiek van impactstudie bij volwassenen
Belgisch team paralympische spelen

Paralympische Spelen: enkele cijfers

Van 7 tot 18 september 2016 vonden de Paralympische Spelen plaats in Rio. De VRT bracht hierover verslag uit op radio, tv en online. VRT Studiedienst deed ook een onderzoek:

  • Vlamingen kennen de Paralympische Spelen, maar liefst 8 op de 10 Vlamingen kwamen er mee in contact.
  • 31,1% van de mediagebruikers kwam dagelijks in contact met nieuws over de Paralympische Spelen. Klassieke media spelen hierin een erg grote rol: televisie, radio en kranten.
  • 88% van de Vlamingen die iets op televisie zagen over de Paralympische Spelen, deed dat via de VRT.

Impactstudie Eurovisie Songfestival 2016

Eursong festival Stockolm 2016

Enkele conclusies:

  • 60 %: sluit aan bij rol openbare omroep
  • 56% traditie moet blijven
  • 54 % kan ik met hele gezin naar kijken

Impactstudie Move tegen pesten 2016

Move tegen pesten

Enkele conclusies

  • 90% vindt het goed dat Move tegen pesten bestaat
  • 83% van de kinderen: "Er wordt minder gepest dankzij de Move tegen pesten"
  • 81% van de kinderen deed mee in de school

Impactonderzoek Marathonradio

Marathon radio MNM

Enkele conclusies:

  • 72% van de 15-24 jarigen heeft al gehoord van Marathonradio
  • 69% van de studenten heeft al gehoord van Marathonradio
  • 94% geeft aan dat Marathonradio bij MNM past
  • 57% stelt dat Marathonradio een duidelijke meerwaarde heeft

Gerelateerd