Ga naar de hoofdinhoud
Het ABC van VRT met de Z van ... Zomerhit: “Spotify heeft geen rechtstreekse connectie met lokale muziek(liefhebbers), VRT wel”

Het ABC van VRT met de Z van ... Zomerhit: “Spotify heeft geen rechtstreekse connectie met lokale muziek(liefhebbers), VRT wel”

Wanneer duizenden mensen in Blankenberge meezingen met de Vlaamse zomerhits, vliegen niet enkel de akkoorden en lyrics in het rond. Ook achter de schermen is Zomerhit een perfect voorbeeld van hoe VRT talent van eigen bodem een podium geeft. “Spotify pusht vooral buitenlandse muziek, concerttickets worden duurder, AI-muziek komt op… Ons antwoord? De lokale muziekscene versterken en Vlaamse muziekliefhebbers ruim bedienen”, zegt Gerrit Kerremans, algemeen muziekcoördinator bij VRT.

In het ABC van VRT kom je alles te weten over jouw publieke omroep. We tonen wat we doen en hoe we elke dag impact creëren. Want VRT is jouw omroep, de omroep van alle Vlamingen!

Hoe VRT in het uitdagende landschap zoveel mogelijk maatschappelijke meerwaarde biedt? Dit interview met algemeen muziekcoördinator Gerrit Kerremans zoomt in op drie domeinen waarop de impact van VRT groot is.

Muziekdomein 1. VRT is de grootste mediapartner van de livesector

De focus op liveoptredens is geen toeval. “Omdat de fysieke verkoop van muziek is gekelderd, zijn liveoptredens voor artiesten een erg belangrijke bron van inkomsten geworden, misschien wel de belangrijkste”, zegt Gerrit Kerremans. “Het gevolg? De ticketprijzen stijgen. En mensen met minder middelen vallen uit de boot.” 

VRT wil die kloof mee helpen dichten. “We ondersteunen de livesector en brengen de livebeleving bij de mensen thuis die geen ticket konden bemachtigen wegens uitverkocht concert, bij mensen waarvoor concerttickets te duur zijn of bij diegenen die om één of andere reden niet in de concertzaal of op het festivalterrein geraken.”

Video

Muziek blijft niet in aparte hokjes op VRT. Helmut op het Graspop Metal Meeting krijgt zelfs een plaats in het VRT NWS.

Naast de eigen TV-producties zoals Zomerhit, spreidt de publieke omroep haar invloed en impact over de hele sector. “We zijn de grootste mediapartner van de livesector. VRT werkt structureel samen met grote festivals als Rock Werchter, Pukkelpop, Jazz Middelheim en Tomorrowland. 

Ook van concertzalen zoals AB, Bozar en De Munt is VRT de vaste én actieve partner. VRT biedt promotiecampagnes en redactionele aandacht, in ruil voor opname- en uitzendmogelijkheden, logovermelding in campagnes, visibiliteit ter plaatse en tickets.

Video

VRT brengt unieke festivals en concerten op diverse manieren bij een breed publiek.

Muziekuitzendingen zijn voor VRT ook een manier om liefhebbers van een bepaald genre te verbinden. Denk aan fans van zware gitaarmuziek via aandacht voor Graspop Metal Meeting, en jazzliefhebbers via Klara’s Jazzstream rond Jazz Middelheim. “Deze doelgroepen voelen zich vaak verwaarloosd omdat hun geliefkoosd genre weinig of zelf niet aan bod komt tijdens de reguliere programma’s. VRT is er voor iedereen en dus willen ook hen op gepaste wijze bedienen. Tegelijkertijd proberen we via concertopnames, interviews en festivalcampagnes nieuwe luisteraars en kijkers warm te maken voor genres die vaak onder de radar blijven.”

Muziekdomein 2. VRT versterkt het netwerk voor Vlaamse muziek

VRT investeert veel mensen, middelen en productiecapaciteit om het lokale, muzikale ecosysteem gezond te houden. “Wij blijven de meest betrouwbare partner van de muzieksector. In vergelijking met commerciële omroepen draaien wij véél meer Vlaamse muziek”, stelt Kerremans. Met een gemiddeld bereik van 2,5 miljoen Vlaamse luisteraars per dag hebben de VRT-radionetten een enorme verantwoordelijkheid én impact. Die wordt doelgericht ingezet: In 2024 was 25,5% van het muziekaanbod op Radio 1, Radio 2, Klara, MNM en Studio Brussel Vlaams muziekproducties. Met extra aandacht, focust VRT op Nederlandstalige muziek: 31,5% van de muziektijd in 2024 op Radio 2 was Nederlandstalig. Op Radio 1 bedroeg dat aandeel 15,7%. Hiermee doet de publieke omroep beter dan de vooropgestelde quota. 

Kerremans: “Omdat er meer ruimte is voor Nederlandstalige muziek zijn er meer Vlaamse artiesten in het Nederlands gaan zingen. Er is een nieuwe Nederlandstalige scene ontstaan, met onder meer Tourist LeMC, Yong Yello, Metejoor, Bazart, Pommelien Thijs, Brihang, Niels Destadsbader, Aaron Blommaert,… VRT ondersteunt opkomend talent via formats als De Nieuwe Lichting, MNM Start to DJ, Eurosong, en jeugdreeksen zoals #LikeMe.”

“Ik zou dit graag nog intensifiëren. Want programma’s als Zomerhit vormen een cascade waarin VRT-initiatieven elkaar versterken. Artiesten zoals Maksim en Camille stromen via dat pad bijvoorbeeld makkelijk door naar de MIA’s.”

Video

Muziekdomein 3.  VRT biedt tegengewicht tegen streaming en algoritmes

In een tijd waarin streamingplatformen domineren en algoritmes bepalen wat we horen, blijft VRT inzetten op redactionele curatie. “We geloven dat muziekontdekking nood heeft aan mensen, niet aan algoritmes”, benadrukt Kerremans. “Curatoren met geloofwaardigheid en expertise maken daar het verschil.”

Hoe kiest VRT de juiste songs uit een overvloed aan muziek? Elk radionet heeft een playlistcomité dat wekelijks nieuwe releases beoordeelt. Elke muziekexpert beluistert elke song. Via overleg komen ze tot de beste mix voor het muziekprofiel van hun zender. En minder gekend? Via het Music Delivery Platform kan ook jij je song insturen. Zelfs wanneer je niet tot een platenlabel behoort. Probeer het! Wie weet ontdekt VRT ook jouw talent!

Daarnaast biedt VRT ook tegengewicht via het digitale aanbod, met thematische muziekstreams op de muziekpagina van VRT MAX, zoals De Tijdloze, Zware Gitaren, Untz, MNM Hits, Klara Continuo, Ketnet Hits, Radio Bene en Radio 2 Unwind of Classics. Ook voor deze thematische muziekstreams is er extra curatie op Vlaamse muzikale content, met garanties op versterking van lokaal talent. 

Ook symbolische ankerpunten zoals de MIA’s maken dat verschil met het “zielloze Spotify” tastbaar, zegt Kerrmans: “Spotify heeft geen rechtstreekse connectie met muziekliefhebbers. Wij wel. Dat zie je heel goed op Zomerhit en de MIA’s. De lijst van artiesten die hiermee hun carrière versterkt zagen, is lang. Want win je Zomerhit of een paar MIA’s, dan kom je in een andere league terecht met tastbaar succes.” 

Video

Pommelien Thijs is al een paar MIA’s de absolute ster. Onder andere door dit feest voor de Vlaamse muziek versterken VRT en artiesten elkaar enorm.

Naast de MIA’s is ook De Week van de Belgische Muziek een groeiend succes. “We zijn ermee gestart tijdens corona. Nu groeit het verder, ook over de taalgrens heen. In European Broadcasting Union (EBU), het samenwerkingsverband tussen publieke omroepen uit de meeste Europese landen, kijken ze met grote ogen naar hoe we dat in Vlaanderen aanpakken.”

Deel dit artikel op sociale media