Ga naar de hoofdinhoud
“Belastingaangifte sexy maken? Nee. Maar wel begrijpelijk en daar helpt VRT bij”

“Belastingaangifte sexy maken? Nee. Maar wel begrijpelijk en daar helpt VRT bij”

De belastingaangifte blijft voor veel Vlamingen een struikelblok. Onbekend maakt onbemind: het invullen lijkt ingewikkeld, de codes talrijk en de stress soms groot. Maar klopt dat beeld wel? Volgens FOD Financiën alvast niet. En om dat duidelijk te maken, zetten ze al jaren in op een structurele samenwerking met VRT. Zo proberen VRT en FOD Financiën samen de drempel te verlagen, het vertrouwen te versterken en burgers te helpen met heldere, betrouwbare informatie. 

Structurele samenwerking 

De samenwerking tussen FOD Financiën en VRT is geen eenmalige actie, maar een structureel engagement dat al jaren loopt. Elk voorjaar, in de aanloop naar de belastingaangifte, bundelen beide partners de krachten om burgers beter te informeren. Centraal daarin staat het consumentenprogramma WinWin, waarin complexe thema’s zoals fiscaliteit op een begrijpelijke en praktische manier worden uitgelegd. 

"Het is voor ons belangrijk om ook mensen te bereiken die we via onze eigen kanalen, zoals MyMinfin of ons Contactcenter, moeilijker bereiken", zegt Francis Adyns, woordvoerder van FOD Financiën. "Via een vertrouwde partner als VRT kunnen we hen alsnog bereiken met correcte en nuttige informatie." 

WinWin als directe hulpverlening 

Tijdens speciale WinWin-acties rond de belastingaangifte staan experten van FOD Financiën paraat om luisteraars rechtstreeks te helpen. Dat gebeurt via een callcenter waarin een tiental medewerkers telefonisch vragen beantwoorden. Vragen die ook op de gewone hulplijnen van FOD Financiën binnenlopen, maar op deze dag extra aandacht krijgen dankzij de media-aandacht. 

“We merken dat veel mensen de gebruiksvriendelijkheid van de online aangifte via MyMinfin met de interactieve hulp en de talrijke vooraf ingevulde codes onderschatten, of er gewoon wat schrik voor hebben,” legt Adyns uit. “Maar het gemiddelde invullen duurt amper een tiental minuten. 83% van de mensen gebruikt maximaal twintig codes. De moeilijkheid wordt eigenlijk soms een beetje overschat.” 

Toch blijven sommige thema’s hardnekkig terugkomen. De woningbonus, bijvoorbeeld, of hypothecaire leningen. Dergelijke vragen komen jaarlijks opnieuw boven, ondanks het feit dat ze al enkele jaren uit de nieuwe fiscale voordelen zijn verdwenen. "De codes blijven nodig, omdat er wetgeving achter zit, en omdat veel mensen nog jaren verder doen met hun lening. Het is dus logisch dat daar verwarring over bestaat." 

Eén doel: eenvoud en vertrouwen 

Dat VRT en FOD Financiën elkaar hierin gevonden hebben, is geen toeval. Beide delen een maatschappelijke opdracht: informeren, begrijpelijk maken en drempels verlagen. 

"We zetten in eerste instantie sterk in op digitale dienstverlening," benadrukt Adyns. "Maar we weten ook dat niet iedereen zich daar comfortabel bij voelt. Daarom is er ook de telefonische hulp, en daarom zijn we blij dat we via VRT en WinWin een parallel circuit kunnen opzetten, voor wie liever live met een expert spreekt." 

En het werkt: het bereik van deze samenwerkingen is significant. Meer dan 2 miljoen burgers vullen intussen zelfstandig hun aangifte in via MyMinfin, maar er blijft een grote groep die liever telefonisch of via mandatarissen hulp zoekt. De WinWin-dag is voor velen een laagdrempelige manier om toch dat ene duwtje in de rug te krijgen. 

“De samenwerking met VRT loopt parallel met wat we al doen via onze eigen kanalen,” besluit Adyns. “Door samen te werken, vergroten we toch ons bereik en maken we de belastingaangifte net dat tikkeltje minder beangstigend. En dat is een win-win voor iedereen.” De aangifte zal nooit echt ‘sexy’ worden, geeft Adyns toe. “Maar wel begrijpelijk. En daar helpt VRT mee.” 

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.