Ga naar de hoofdinhoud
"Elke minuut trapt iemand in een advertentie met een vals profiel"

"Elke minuut trapt iemand in een advertentie met een vals profiel"

Minstens elke minuut trapt iemand ergens ter wereld in een nepadvertentie met een vals profiel. België bekleedt zelfs de derde plaats wereldwijd qua aantal slachtoffers van nepadvertenties met bekende personen. Alleen al in 2025 schreven Belgen onbewust minstens 2,3 miljoen euro over naar criminele organisaties.

BV’s maken online reclame voor allerlei producten, merken én voor cryptomunten, beleggingsplatforms, schoonheidsmiddelen… Of toch. Zo lijkt het. Maar in werkelijkheid hebben deze bekende gezichten niets met de advertenties te maken. Onze VRT-gezichten zoals Fatma Taspinar, Jacotte Brokken, Maureen Vanherberghen en Peter Van de Veire dienen als lokaas. Cybercriminelen misbruiken het vertrouwen dat ze uitstralen.

Het enige doel van de bedriegers achter de reclame en artikels? Je contactgegevens en geld bemachtigen. Want wie ingaat op zo’n aanbod met vals profiel belandt in het net van de cybercrimineel. En dat kan je duur te staan komen.

Video

267 meldingen over valse BV's

Cybercriminelen bedriegen duizenden mensen. “Minstens elke minuut trapt iemand ergens ter wereld in zo’n nepadvertentie.”  De cijfers zijn hallucinant en stijgen razendsnel.

In 2025 ontving het Meldpunt van FOD Economie al 267 meldingen over valse advertenties met bekende gezichten. 118 mensen gaven aan dat ze ook echt financiële schade leden.

Tot 1 miljoen euro persoonlijk verlies

Alleen al in 2025 schreven mensen onbewust minstens 2,3 miljoen euro over naar criminele organisaties. Maar het totale bedrag ligt vele malen hoger. Want de minderheid geeft de geleden schade door.

Intussen zijn individuele gevallen bekend die bedrogen werden voor 1 miljoen euro. Zelden durft iemand andere openbaar getuigen. Wie dat wel durfde, is een vrouw die in Win-Win getuigt over de 120.000 euro die haar vader verloor.

Belgen op derde plaats wereldwijd

Volgens onderzoek van de Nederlandse ethisch hacker Wouter van Dongen bekleedde België in 2024 de derde plaats wereldwijd qua aantal slachtoffers van nepadvertenties met bekende personen. Het Russische netwerk achter die advertenties draaide een omzet van ruim 5,4 miljoen dollar in één jaar.

Karen Damen, Fatma Taspinar en Gert Verhulst

Een hele schare aan BV’s passeren in valse reclame: Michel Wuyts, Marc Coucke, Gert Verhulst, Ann Lemmens... In ons land zijn vooral beelden van Karen Damen en Fatma Taspinar succesvol, blijkt uit het onderzoek van van Dongen: Eindelijk ontmaskerd: Russisch netwerk achter nepadvertenties met BV's levert in jaar tijd meer dan 5 miljoen dollar omzet op.

Wereldwijd worden Scarlett Johansson, Kylie Jenner, Taylor Swift, Anya TaylorJoy en Tom Hanks het vaakst misbruikt in advertenties voor cryptomunten en wonderproducten, volgens de Top 10 celebrities whose names are most frequently exploited by cybercriminal scammers.

300% meer deep fakes van beroemdheden

Steeds vaker bedienen oplichters zich van AI. Deze maakt op basis van een paar seconden film en audio een schijnbaar echte video van een beroemd persoon. Deep fake wordt deze technologie genoemd. Volgens het Britse National Crime Agency steeg het aantal imitaties van beroemdheden met meer dan 300%.

Laat je niet misleiden door een vals profiel

Met de campagne Laat je niet misleiden door een vals profiel versterkt VRT de veel grotere strijd die overheden en publieke omroepen ook in andere landen voeren. Australië voert campagne onder het motto ‘Stop. Check. Protect’. 

In het Verenigd Koninkrijk loopt ‘Stop! Think Fraud’. Nederland waarschuwt zijn bevolking via de campagne ‘Laat je niet interneppen’. 

Telkens gaat het om publieke campagnes die oproepen om kritisch te zijn voor berichten, advertenties en profielen die te mooi zijn om waar te zijn. De boodschap is in dit geval duidelijk. Laat je niet misleiden.

Deel dit artikel op sociale media