“Ik kan écht nog rijden.” of “Ik heb toch water gedronken tussendoor.” Het zijn excuses die we allemaal al eens gehoord hebben, of misschien zelf uitgesproken. Maar vanaf nu is er geen ruimte meer voor excuses: VRT lanceert een nieuwe bewustmakingscampagne met een heldere boodschap: “Er zijn geen excuses. Rij zonder invloed.”
Een video die onder de huid kruipt
De campagne vertrekt vanuit een aangrijpende video. De beelden confronteren kijkers met de harde realiteit: zodra alcohol of drugs een klein beetje ruimte krijgen, nemen ze het stuur over. De excuses worden naast de gevolgen gelegd, en die zijn vaak levensverwoestend.
Video
“Rijden onder invloed is nooit onschuldig,” zegt Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit.
“Zolang er nog elke dag vermijdbare ongevallen gebeuren, kunnen we niet achteroverleunen. We moeten blijven sensibiliseren, blijven ingrijpen en mensen blijven confronteren met de realiteit. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat VRT deze campagne voert. Ze hebben met hun expertise iets gemaakt dat écht binnenkomt. Het is een heel knappe campagne geworden, die onder de huid kruipt en mensen raakt.”
De campagne toont herkenbare situaties en uitspraken, excuses die velen al eens hebben gehoord of zelf gebruikt. Juist die herkenbaarheid maakt de boodschap zo krachtig.
“Ik hoop dat de campagne in veel huiskamers binnenkomt,” vervolgt De Ridder, “dat mensen zich aangesproken voelen en beseffen wat de gevolgen kunnen zijn van één verkeerde keuze. Net zoals bij de vorige campagne met Pommelien Thijs rond de smartphone in het verkeer, moet dit opnieuw iets worden dat blijft hangen: dat kleine stemmetje dat zegt ‘nee, ik doe het niet’. En hopelijk zorgt het er ook voor dat mensen durven ingrijpen als ze zien dat iemand in hun omgeving te veel gedronken heeft of drugs heeft gebruikt. Want verkeersveiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid. We kunnen allemaal een verschil maken.”
Video
Primeur in Blokken
De campagne werd afgetrapt met een unieke stunt in het populaire VRT 1-programma Blokken. Voor het eerst werd de quiz onderbroken voor een live getuigenis. Jordy (35) vertelde openlijk over ‘de grootste stommiteit van zijn leven’: rijden onder invloed. Zijn verhaal toont hoe één beslissing levens kan veranderen.
“Binnen onze organisatie Rondpunt merken we elke dag opnieuw hoe groot de impact van verkeersongevallen is,” zegt Arnoud Sneijers van Rondpunt vzw.
“Mensen dragen zo’n ongeval vaak de rest van hun leven mee, niet alleen fysiek, maar ook emotioneel en sociaal. En het blijft niet beperkt tot het slachtoffer zelf: ook vrienden, familie, collega’s, klasgenoten of buren worden meegetrokken in dat verhaal. Een verkeersongeval heeft een brede, blijvende impact.”
“Daarom is een campagne als deze vandaag nog altijd ontzettend belangrijk. Ze herinnert ons eraan dat achter elk cijfer een mens schuilt, een verhaal, een leven dat voorgoed veranderd is. En precies daarom is het ook zo waardevol dat een publieke omroep als VRT zijn schouders hieronder zet. Organisaties zoals de onze proberen elke dag steentjes te verleggen, maar met de megafoon van VRT kan die boodschap een watervaleffect krijgen, ze kan veel verder reiken, Vlaanderen breed.”
Video
De cijfers zijn onverbiddelijk
- Elke dag minstens 10 verkeersongevallen met doden en gewonden door alcohol of illegale drugs
- 1 op 5 Belgen rijdt maandelijks mogelijk met een te hoog alcoholpercentage
1 op 20 Belgen rijdt maandelijks onder invloed van illegale drugs
* Bron: VIAS – European Survey Research Association (ESRA), studie op basis van gerapporteerd gedrag
Achter deze cijfers schuilen trauma’s, slachtoffers en families die levenslang de gevolgen dragen.
“Nog altijd beseffen veel mensen niet hoe groot het risico is van alcohol in het verkeer,” zegt Vincent Leus van het Fonds Emilie Leus.
“Er leeft nog steeds de overtuiging dat ‘één glaasje wel kan’, terwijl net dat ene glas vaak het verschil maakt tussen thuiskomen of een ongeval veroorzaken. De getuigenissen die aan bod komen, tonen dat het iedereen kan overkomen, mensen die nooit hadden gedacht dat zij ooit in die situatie zouden staan, tot het te laat was.”
“Wat ik hoop dat de Vlaming meeneemt uit deze campagne, is precies dat: er zijn geen excuses meer. Alcohol en rijden gaan niet samen, nooit. Wij spreken als getuigen, als mensen die het zelf hebben meegemaakt, en die weten hoe snel een leven kan kantelen. Het kan iedereen overkomen.”
Video
Echte verhalen, echte impact
“Deze campagne blijft hoognodig,” zegt Sabine Cocquyt van Over-Hoop vzw.“Dat gevoel van onaantastbaarheid leeft nog sterk in onze samenleving. Maar precies dat idee, dat egocentrische denken dat je er wel onderuit zal komen, maakt zoveel slachtoffers. De gevolgen van die ene verkeerde keuze zijn vaak levenslang.”
“Dat een publieke omroep als VRT zijn schouders onder deze campagne zet, vind ik ongelooflijk waardevol. VRT bereikt werkelijk iedereen: jong en oud, werknemers en werkgevers, mensen die na het werk een glaasje drinken of jongeren die pas hun rijbewijs hebben. Als dit thema daardoor in meer gesprekken opduikt, aan de keukentafel, op café of na een vergadering, dan winnen we al zoveel.”
“De titel van de campagne, ‘Er zijn geen excuses’, vind ik bijzonder sterk. Ik hoop dat die woorden blijven nazinderen bij iedereen die de campagne ziet. Dat mensen erover praten, dat ze stilstaan bij hun eigen gedrag, en vooral dat ze die gedachte ‘met mij gebeurt het niet’ eindelijk loslaten.”
Video
Ook Sigrid Engelen van vzw Getuigen Onderweg benadrukt de kracht van de campagne: “Het is ontzettend belangrijk dat de VRT deze campagne lanceert, omdat we nog altijd in een maatschappij leven waar alcohol drinken heel gewoon is. Dat contrast, tussen wat we weten en hoe we handelen, is precies wat we moeten doorbreken.”
“Deze campagne is zo krachtig omdat ze vertrekt vanuit echte verhalen, van mensen die zelf een ongeval hebben meegemaakt of iemand verloren zijn. Dat maakt de campagne eerlijk, rauw en herkenbaar. Het gaat niet om cijfers of slogans, maar om echte emoties en echte gevolgen.”
Video
Lees zeker ook
Deel dit artikel op sociale media
-%C2%A9-Vincent-Van-Hoorick.jpg%3Fitok%3Db9sGNVFC&w=3840&q=90)
---_H7A4037.jpg%3Fitok%3DIyxCihuM&w=3840&q=90)
---_H7A4037.jpg%3Fitok%3Dhd-zxgmW&w=3840&q=90)
.jpg%3Fitok%3DwsVruCOB&w=3840&q=90)
.jpg%3Fitok%3DXFrCZPeS&w=3840&q=90)
.jpg%3Fitok%3Dq8c9rKZt&w=3840&q=90)
.jpg%3Fitok%3D5D0ViGDH&w=3840&q=90)
.jpg%3Fitok%3DHG6ONwvT&w=3840&q=90)
.jpg%3Fitok%3Dm-n0QYTB&w=3840&q=90)


.jpg%3Fitok%3Db6JeAcc1&w=3840&q=90)
.jpg%3Fitok%3DXlpxjVJv&w=3840&q=90)




