#STEMhelden

VRT, het STEM-platform en Technopolis zetten samen hun schouders onder #STEMhelden. Met deze campagne willen ze verschillende STEM-profielen en -beroepen positief in de kijker zetten en kinderen stimuleren voor STEM te kiezen in het middelbaar. Iedereen richting STEM! 

Videospeler inladen...

Positief in de kijker

Of ze nu in de ban zijn van robots, een fascinatie hebben voor technologie of willen bouwen aan een betere wereld: voor kinderen zijn er redenen genoeg om te kiezen voor een STEM-opleiding in het secundair onderwijs.

De #STEMhelden-campagne heeft als doel om de verschillende STEM-profielen en -beroepen positief in de kijker te zetten. Verschillende Vlaamse bedrijven en sectoren hebben immers nood aan STEM-profielen. Om op termijn nog meer geschikte kandidaten op de arbeidsmarkt te hebben, moeten kinderen hun weg vinden naar STEM-opleidingen. De video’s van #STEMhelden zijn een handig hulpmiddel voor ouders en leerkrachten om hen te laten zien welke mogelijkheden een STEM-opleiding hen later op de werkvloer zou kunnen bieden. 

Alle #STEMhelden-video’s zijn terug te vinden op www.technopolis.be/STEMhelden, samen met heel wat handige wegwijzers naar STEM-studierichtingen en -beroepen.

 

Videospeler inladen...

Wat is STEM?

STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics en omvat een waaier aan technologische, technische, exact-wetenschappelijke en wiskundige opleidingen en beroepen.

Bij STEM denken we niet alleen aan ingenieurs en programmeurs, maar ook aan nieuwe technieken in land- en tuinbouw, moderne apparatuur die levens redt in ziekenhuizen en het computerscherm dat ervoor zorgt dat je deze tekst online kan lezen.

 

 

Maak kennis met de #STEMhelden

In het najaar van 2020 lanceerden Technopolis, VRT en het STEM-platform de #STEMhelden. De kern van de campagne is een reeks video’s gemaakt door VRT waarin kindreporters op bedrijfsbezoek gaan. Zij maken er kennis met #STEMhelden, jonge werknemers (zowel vrouwen als mannen) die dagelijks via STEM aan een duurzame wereld bouwen. Het zijn zowel denkers als doeners, die het maatschappelijk belang van STEM benadrukken. Ze vertellen rechtuit over hun professionele ervaringen, het traject dat ze hebben afgelegd, hun drijfveren en vooral ook de maatschappelijke relevantie van hun job. Zo wordt een positief beeld gecreëerd van wat het betekent om te werken met STEM in een bedrijf.

In 25 reportages komen evenveel sectoren aan bod - van de autosector, de bouw- en constructiesector tot Defensie en het Rode Kruis. De #STEMhelden getuigen onder andere over hoe ze robotbreinen ontwikkelen, via drones werven in kaart brengen, zeemijnen onschadelijk maken, cyberaanvallen bestrijden, batterijen in elektrische auto’s monteren, zonnecellen maken en ramen en deuren maken uit gerecycleerd materiaal. Door de getuigenissen wordt eens te meer duidelijk dat geen enkele STEM-job of sector hetzelfde is, maar dat de nood aan STEM-profielen overal even groot is. Voor het eerst komt ook een onderwijsinstelling, VTI Torhout, aan bod als illustratie waarom STEM op school belangrijk is.

Videospeler inladen...

Bekijk de reportages op de Technopolis-hub

Alle video’s uit de #STEMhelden-reeks hebben een centrale plek gekregen op www.technopolis.be/STEMhelden en worden daarnaast ook actief verspreid door een heel breed netwerk. 

De drie initiatiefnemers (Technopolis, VRT, STEM-platform), alle deelnemende bedrijven en partners (Brightlab, VDAB, Beroepenhuis, Onderwijskiezer, CLB, …) verspreiden de video’s actief via sociale media en hun eigen communicatiekanalen. Het STEM-platform zorgt op haar beurt voor de actieve verspreiding van de video's via allerlei kanalen naar het onderwijs en naar ouderverenigingen. De afleveringen van #STEMhelden zijn ook beschikbaar op het Archief voor Onderwijs voor gebruik in de klas (inloggen vereist, gratis account).

De video's worden binnenkort ook aangeboden op VRT NU.  

Doordat alle partijen simultaan binnen hun netwerk de #STEMhelden verspreiden, wordt een brede verspreiding van de video's gegarandeerd. Dat blijkt ook uit de kijkcijfers van de eerste reeks video's. Deze werden tot nu toe al meer dan 58 000 keer bekeken.

Inspireren en op weg helpen

De #STEMhelden-campagne richt zich in eerste instantie op onderwijsprofessionals en ouders van kinderen en jongeren uit de derde graad lager onderwijs, die moeten kiezen of ze al dan niet STEM willen studeren in het middelbaar. 

Voor middelbare scholen kunnen de #STEMhelden-video's dienen als extra hulpmiddel om hun STEM-richtingen te promoten en te concretiseren. Daarnaast kunnen de video’s ook ingezet worden als lesmateriaal en dragen ze bij tot de realisatie van de eindtermen. 

Voor ouders, die vaak zelf niet goed weten wat een STEM-opleiding of STEM-loopbaan precies inhoudt, zijn de video's handig om hun kinderen te helpen bij de studie-oriëntatie naar het middelbaar. Ze stimuleren hen op vroege leeftijd om voor een STEM-opleiding te kiezen, zodat er op termijn meer STEM-profielen op de arbeidsmarkt beschikbaar zijn.
 
De #STEMhelden-video's zijn laagdrempelige video's, gemaakt om kinderen en jongeren te inspireren en op weg te helpen naar voor hen geschikte STEM-studierichtingen. Bij elke video op www.technopolis.be/STEMhelden staan heel wat handige wegwijzers richting het Beroepenhuis, de Onderwijskiezer, de VDAB en andere STEM-initiatieven zoals Brightlab en de STEM-academies.
 
Technopolis, VRT en het STEM-platform willen via de #STEMhelden zoveel mogelijk kinderen en jongeren bereiken, ook wie tot nu toe nog geen affiniteit met of een verkeerde opvatting over STEM had. Verder worden in de reeks bewust profielen met een diverse achtergrond, loopbaan, afkomst en gender aan het woord gelaten, opdat álle kijkers zich aan de #STEMhelden zouden kunnen spiegelen. 

Dit onderscheidt de #STEMhelden-campagne van heel wat andere initiatieven, waarbij de focus primair op het populariseren van STEM ligt. Niet de stoere technieker in overal of de alwetende ingenieur met 5 diploma's komt aan het woord, wel de jonge vrouwen met ambitie en de minder krachtige binken krijgen een podium. Door hier bewust mee om te gaan, willen de bedenkers van #STEMhelden komaf maken met alle vooroordelen over mensen die een STEM-beroep uitoefenen.

Bekijk enkele reportages

Hieronder vind je enkele reportages uit de campagne #STEMhelden, waaronder ook een reportage over Het Journaal van VRT NWS.

VRT NWS

Videospeler inladen...

Defensie luchtmacht

Videospeler inladen...

Galapagos

Videospeler inladen...

House of HR

Videospeler inladen...

ING

Videospeler inladen...

Atlas Copco

Videospeler inladen...

DS Smith

Videospeler inladen...

Total

Videospeler inladen...

Obumex

Videospeler inladen...

ExxonMobil

Videospeler inladen...

Melexis

Videospeler inladen...

BASF

Videospeler inladen...

RoboJob

Videospeler inladen...

Rode Kruis

Videospeler inladen...

Defensie cybercomponent

Videospeler inladen...

Deceuninck

Videospeler inladen...

Volvo

Videospeler inladen...

Defensie medische component

Videospeler inladen...

Defensie landmacht

Videospeler inladen...

Defensie marine

Videospeler inladen...

Bouwsector

Videospeler inladen...

Umicore

Videospeler inladen...

Gerelateerd