Wat kan de VRT voor het onderwijs betekenen?

Educatie is een van de opdrachten van de publieke omroep. De VRT en het onderwijs zijn vaste partners in educatie.

© VRT

De VRT heeft een breed-educatieve rol en wil Vlamingen over alle generaties heen begeleiden in hun persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling, zonder te beleren. De publieke omroep engageert zich om meer samen te werken met het onderwijs, onder andere door actuele content als lesmateriaal aan te bieden.

Oog voor onderwijs

De VRT werkt in verschillende projecten samen met het onderwijs. Ze biedt op diverse manieren lesmateriaal aan leerkrachten en leergierigen aan.

  • KLAAR is een project van VRT NWS dat hapklaar beeldmateriaal aanbiedt aan leerkrachten van de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. De themacel JONG van VRT NWS maakt de items. In die items stelt Yousri vragen aan VRT-experten die leerlingen mogelijks ook hebben over het nieuws. KLAAR is wekelijks op woensdag te bekijken op Het Archief voor Onderwijs en via Smartschool. 
  • Het project Universiteit van Vlaanderen ontstond uit een samenwerking tussen de VRT en de Vlaamse universiteiten. In het bijzijn van een live publiek geven Vlaamse onderzoekers op een laagdrempelige manier uitleg bij boeiende wetenschappelijke thema’s. De VRT capteert die colleges en plaatst ze online. Zo maakt ze wetenschap toegankelijk voor iedereen tussen 15 en 115 jaar oud.
  • Tijdens Expeditie VRT zet de VRT haar deuren open voor studenten of leerkrachten. In unieke lezingen en workshops ontdekken zij wat de VRT voor hen kan betekenen. De VRT leert op haar beurt wat leerkrachten en studenten van de publieke omroep verwachten.
  • Het uitgebreide VRT-archief werpt een unieke blik op het Vlaamse leven van de voorbije 80 jaar. Samen met het VIAA digitaliseert en archiveert de publieke omroep ook nieuwe audiovisuele schatten. Met Het Archief voor Onderwijs maakt de VRT het gedigitaliseerde materiaal toegankelijk voor leerkrachten. In dat archief vinden leerkrachten ook collecties op basis van het VRT-beeldmateriaal als aanvullend lesmateriaal. 

Educatief aanbod van VRT-merken

De verschillende VRT-merken zetten hun beste beentje voor en schenken aandacht aan educatie.

VRT NWS en Sporza melden niet alleen de feiten van de dag. Beide merken brengen met achtergrondinformatie ook duiding bij het (sport)nieuws. Enkele voorbeelden:

  • VRT NWS organiseert onder andere Het vooruitzicht, een reeks lezingen door VRT-journalisten over diverse thema’s uit de actualiteit. In het najaar 2018 volgt een nieuw evenement in samenwerking met de Vlaamse Universiteiten. Studenten zullen kunnen luisteren naar experten, mee debatteren over actuele onderwerpen en diverse activiteiten van VRT NWS beleven.
  • Dit najaar lanceert VRT NWS het concept EDUbox in samenwerking met partners Mediawijs en Imec. De eerste editie van EDUbox gaat over datajournalistiek en is geschikt voor het hoger onderwijs en de derde graad van het middelbaar onderwijs. Via fiches en een uitgebreid online luik met boeiend beeldmateriaal leren jongeren op een toffe manier bij over het gebruik van data in de pers.
  • Met een wekelijkse selectie uit het aanbod uit actualiteit en duiding in een VRT NWS-nieuwsbrief, wil VRT NWS leerkrachten inspireren, informeren en helpen de leefwereld van de leerlingen beter te begrijpen. 

Ketnet wil kinderen op elk moment van hun ontwikkeling begeleiden. Daarom zet de zender sterk in op een educatief aanbod, zowel digitaal als op televisie. Bovendien voorziet Ketnet lessenpakketten met en voor het onderwijs. Een greep uit het aanbod:

  • In Karrewiet en via de Karrewiet-app krijgen kinderen nieuws op hun maat.
  • De dokter Bea show was een programma over seksualiteit en relatievorming. Ketnet bood bijhorende lessenpakketten aan leerkrachten aan.
  • De fictiereeks 4eVeR kwam tot stand in samenwerking met Awel. De reeks maakt moeilijke thema’s bespreekbaar, zoals holebi-ouders, depressiviteit en discriminatie.
  • In het najaar van 2018 toont de documentairereeks Goed gezien opnieuw hoe mensen in andere landen op een vindingrijke manier dagelijkse problemen aanpakken.
  • Kinderen leren binnenkort de Franse taal kennen in het nieuwe seizoen van Lucas en zo.
  • Omdat luidop lezen helpt om beter te leren lezen, ontwikkelde Ketnet de app Ketnet Dub.
  • Ketnet.be bood een game over reclamewijsheid aan in samenwerking met de Universiteit Gent.
© Geert Van Hoeymissen

Ook Eén brengt verschillende programma’s waar de kijker iets van kan opsteken, bijvoorbeeld:

  • De klas toont de leefwereld van een diverse groep zestienjarigen en hun kijk op actuele thema’s.
  • In De helden van Arnout maakt de kijker kennis met geschiedenis aan de hand van verhalen van landgenoten.
  • Over eten beantwoordt actuele voedingsvragen.
  • In de rubriek Poepsimpel van Iedereen beroemd geven wetenschappers uitleg over hun dagelijks werk.

Canvas biedt met documentaires en documentairereeksen inzicht in mens en maatschappij, geschiedenis en wereldbeeld. Enkele voorbeelden:

  • In Team Scheire gaat Lieven Scheire op zoek naar oplossingen voor praktische problemen. Een uitgelezen kans om het nut van STEM-opleidingen in de kijker te zetten.
  • In De val: tien jaar na de crisis maakt financieel journalist Michaël Van Droogenbroeck de balans op van de financiële crisis van 2008.
  • In Kinderen van de kolonie vertellen getuigen over onze koloniale erfenis.
  • Wissel van de macht plaatst politieke omwentelingen in België in een historisch perspectief.
  • Allah in Europa gaat op zoek naar het gezicht van de islam in Europa.

Bij Radio 1 komen maatschappelijke onderwerpen zoals milieu, zorg, mens en maatschappij, welzijn, gezondheid en wetenschap in programma’s aan bod. Enkele voorbeelden:

  • In het programma Hautekiet en opvolger Bij Debecker staan maatschappelijke thema’s centraal en speelt de luisteraar een bepalende rol.
  • De bende van Annemie laat zich samen met een centrale studiogast inspireren door het nieuws.
  • Nieuwe feiten gaat op zoek naar nieuws dat verbaast, verbijstert en verwondert.

Ook Radio 2 zet op verschillende vlakken in op belangrijke maatschappelijke thema’s:

  • Het consumentenprogramma De inspecteur bespreekt geregeld maatschappelijke en wetenschappelijke onderwerpen.
  • De madammen schenkt onder andere aandacht aan de Dag van de wetenschap met bijdragen over onder andere robottechnologie.
  • In Het grote afvalonderzoek onderzocht Radio 2 samen met OVAM de afvalgewoontes in Vlaanderen met het oog op bewustwording en sensibilisering over sorteren en recycleren.

Jongerenzender MNM versterkt de band met scholieren, studenten en nieuwe Vlamingen met een aanbod gericht op participatie rond maatschappelijke thema’s, zoals onderwijs, werk en werkloosheid, relaties, discriminatie en armoede.

  • Radioprogramma Generation M en de gelijknamige website gidsen jongeren door keuzes in hun leven.
  • MNM gaat jaarlijks op zoek naar De strafste school van Vlaanderen en zet zo het secundair onderwijs in de kijker.
  • Elk jaar steekt MNM blokkende studenten een hart onder de riem tijdens Marathonradio.

Studio Brussel geeft op verschillende manieren een stem aan jong talent. De zender zet bovendien in op muziekgeschiedenis en heeft aandacht voor maatschappelijke en historische onderwerpen. Enkele voorbeelden:

  • Studio Brussel begeleidt jong digitaal- en radiotalent in het opleidingstraject Studio dada.
  • De VRT NU-reeks Great Britain gaat op zoek naar wat Groot-Brittannië groot maakt. De reeks California Love blikt terug op een halve eeuw Californische muziekgeschiedenis.
  • Op Mobiele Maandag zet Studio Brussel alternatieve vervoersmiddelen in de kijker.

Klara verlaagt de drempel voor klassieke muziek met online initiatieven en verbredende publieksevenementen:

  • Het YouTube-kanaal Iedereen Klassiek brengt verhalen over klassieke muziek en componisten op een toegankelijke manier.
  • Er is het jaarlijkse event Klara in deSingel.
  • In Berg & dal en Trio worden verschillende cultuur-maatschappelijke, ethische en filosofische thema’s aangesneden met sleutelfiguren uit diverse sectoren en wetenschappelijke domeinen. 
© Geert Van Hoeymissen

Aandacht voor mediawijsheid

De VRT draagt ook bij tot de mediawijsheid van Vlaamse mediagebruikers. Op televisie, radio en online besteedt ze aandacht aan de evoluties in de media en het mediagebruik. Ze bespreekt ook de impact ervan voor de mediagebruikers.

Mediawijsheid komt regelmatig aan bod in programma’s, zoals in De inspecteur (Radio 2), Terzake (Canvas) en Generation M (MNM). Ketnet gaat samen met Mediawijs op zoek naar de meest mediawijze klas via de online quiz De schaal van M

De VRT is ook partner van Nieuws in de Klas, het media-educatief project van de Vlaamse overheid. Via dat project vinden KLAAR en Karrewiet de weg naar de leerlingen. Ten slotte is de VRT partner van NedBox, een  website om Nederlands te oefenen. Op die website komen mensen al lerend in aanraking met VRT-content.

Dit kan u misschien ook interesseren?

Dossier: Onderwijs
vrijdag 15 maart 2019
15 maart 2019

Meer over Onderwijs

Marathonradio is terug

Waar zitten de slimste studenten?

Heilig Hartinstituut Leuven is Strafste School 2019

Belgodyssee: oproep kandidaten 2019

Doctors gezocht voor Vlaamse PhD Cup

De 15 finalisten van De Strafste School 2019

EDUbox Nepnieuws helpt jongeren betrouwbare informatie herkennen

Wat leerden studenten tijdens MNM Student Late Night?