Ga naar de hoofdinhoud
Het ABC van VRT met de E van ... Ecosysteem: "hoe VRT het Vlaamse media-ecosysteem versterkt

Het ABC van VRT met de E van ... Ecosysteem: "hoe VRT het Vlaamse media-ecosysteem versterkt

Als publieke omroep is VRT meer dan een zender. Het is een motor binnen het Vlaamse media-ecosysteem gericht op impact. VRT ondersteunt het Vlaamse talent, ondernemerschap en innovatie. Met als doel een kwalitatief, divers en economisch leefbaar medialandschap. Vier stemmen uit dit ecosysteem vertellen wat samenwerking met VRT voor hen betekent.

In het ABC van VRT kom je alles te weten over jouw publieke omroep. We tonen wat we doen en hoe we elke dag impact creëren. Want VRT is jouw omroep, de omroep van alle Vlamingen!

Van fictie en jeugdcontent tot games en innovatieve technologie. De publieke omroep is tegelijk springplank, sparringpartner en structurele speler in het Vlaamse medialandschap.

Vier stemmen uit dit ecosysteem vertellen elk over wat samenwerking met VRT voor hen betekent, welke impact deze op hen heeft en hoe ze eruit groeien als personen en als bedrijven. Vier verhalen uit het Vlaamse media-ecosysteem. Vier keer VRT.

Freelance scenariste Ilka De Bisschop: “Ik groei als schrijfster via de sterke inhoudelijke feedback van VRT-specialisten”

Auteur Ilka De Bisschop bracht al vijf boeken uit, schrijft als freelance journalist voor verschillende media en verloor haar hart aan het schrijven van scenario’s voor kinderreeksen. Ze schreef onder meer scenario's voor Ketnet-televisiereeksen als Vos en Haas, Knofje en Interstellar Ella.

“VRT en VAF brengen echt zuurstof in de sector. Mede dankzij VRT kreeg ik op mijn 35ste de kans om mee te schrijven aan mijn eerste animatieserie, die vandaag nog altijd op Ketnet loopt. En momenteel werk ik aan een andere serie waarbij Ketnet al in een vroeg stadium coproducent is en meedenkt met de ontwikkeling van de reeks en de verhalen. In een sector waar je soms jarenlang zonder vergoeding aan een eigen idee moet werken, geeft het een enorme boost als een zender zo vroeg in een project mee instapt.

Interessant is dat dit voor iedereen geldt, want je plaats zoeken in het media ecosysteem is niet evident. Bijvoorbeeld in mijn geval. Er staan geen klassieke vacatures open voor scenaristen, iedereen belt gewoon hun netwerk. Maar ook als je nog niemand kent, staat de deur van VRT open. Want iedereen kan een idee indienen bij VRT. Je stuurt een voorstel in via hun platform en je krijgt inhoudelijke feedback terug. Altijd. 

Zodra een project van me in productie gaat, lezen VRT-medewerkers mee.  Ze geven me gedetailleerde aanwijzingen, vanuit hun missie én met kennis van hun publiek. Een van de sleutelfiguren bij Ketnet is bijvoorbeeld een ontwikkelingspsychologe. Zij waakt mee over wat kinderen aankunnen en begrijpen. Hun feedback is vaak streng maar altijd rechtvaardig. Zo helpen ze me de lat hoger te leggen.”

Ilka De Bisschop, freelance scenariste: "VRT en VAF brengen echt zuurstof in de sector. Mede dankzij VRT kreeg ik op mijn 35ste de kans om mee te schrijven aan mijn eerste animatieserie.”

Productiehuis #LikeMe “VRT ging met ons in zee, ook al hadden we nog niets bewezen”

Fabric Magic is een van de productiehuizen dat dankzij VRT kon groeien en vandaag meedraait als vaste partner in coproductie van onder andere #LikeMe. Oprichter en managing director Thomas Van Goethem: “Fabric Magic is op vlak van audiovisuele producties sterk gegroeid dankzij VRT. Vroeger was ik voornamelijk actief als acteur en zanger in het professionele circuit. Daarnaast faciliteerden we met Fabric Magic een naschoolse opleiding voor jong dans- en zangtalent. Geleidelijk aan leverden we dansers voor grote optredens en droegen we bij aan shows, zoals Het Gala van de Gouden K’s.  

Ik was nog een groentje in het produceren van fictie. Maar dat belette niet dat VRT me het vertrouwen gaf om mijn format #LikeMe verder te ontwikkelen én me hierbij niet aan mijn lot overliet. VRT begeleidde én werd coproducent, waardoor ze de helft van de risico’s op zich namen.

Ze bouwden effectief mee aan het project: met scriptdokters, productionele ondersteuning, en zelfs zakelijke begeleiding. Toen ik het allereerste prijskaartje van #LikeMe voorstelde, was dit verre van realistisch. Maar in plaats van me op dat bedrag vast te pinnen, zochten de VRT-experten mee naar een realistisch kostenplaatje. Ze hebben elk onderdeel met me afgetoetst: het aantal draaidagen, welke profielen, het budget ... Dankzij hun expertise konden we een sluitende planning opstellen en realistische keuzes maken.

Die samenwerking was en is verregaand. Het eerste seizoen draaiden we met een gemengd team. De helft van de crew kwam van VRT: decorbouwers, script supervisors, kleedsters ... De andere helft brachten we zelf aan. Dat is de kracht van een publieke omroep: middelen én mensen, visie én vertrouwen.

Dankzij vroege financiering, kregen we een duwtje in de rug waarmee we uit de kosten geraakten en konden opstarten. Die actieve én proactieve ondersteuning krijg je niet overal. 

Thomas Van Goethem, managing director van Fabric Magic: "In plaats van me op mijn eerste berekening van de productiekosten vast te pinnen, zochten de VRT-experten mee naar een realistisch kostenplaatje.”

Gamebedrijf Cybernetic Walrus:  “De investering van Media Invest Vlaanderen gaf ons de ruimte om te focussen, te groeien en te experimenteren”

Gegroeid vanuit een bredere expertise in VR en AR, focust Cybernetic Walrus vandaag op het ontwikkelen van games. Dat is allesbehalve evident in Vlaanderen. Want het opstarten van een onderneming en het ontwikkelen van games vereisen grote budgetten. En ze brengen risico’s met zich mee. Op die twee vlakken vindt Mike Cloeck, mede-oprichter en CEO van Cybernetic Walrus, gelukkig ondersteuning van een investeringsfonds waarin VRT participeert.

“We konden in 2018 pas écht de sprong wagen naar eigen gameontwikkeling dankzij een investering van Media Invest Vlaanderen. Dit is een voor het media-ecosysteem belangrijk investeringsfonds waarin VRT participeert. Die investering gaf ons de ruimte om te focussen, te groeien en om te experimenteren met wat games kunnen betekenen binnen het bredere medialandschap. Voor een jonge studio zoals de onze maakte dat een enorm verschil.

VRT ziet games niet enkel als entertainment, maar als een volwaardig medium om bepaalde doelgroepen te bereiken. Dat opent deuren. Zo zaten we mee aan tafel voor de ontwikkeling van Terror Nero, een Roblox-wereld rond FC De Kampioenen en hielpen we bij het aansturen van de led wall in de studio van Terzake. In beide gevallen waren wij een soort speedboot naast het VRT-schip. Die intensieve samenwerking en het vertrouwen dat daarbij komt kijken, zijn niet vanzelfsprekend in onze sector.

VRT zit ook mee in onze raad van advies. Hun actieve inzet hierin brengt concrete meerwaarde, zeker rond financiële, contractuele en innovatieve vraagstukken. Hun netwerk binnen de mediasector én hun ervaring met content maken en verspreiden, zorgen voor boeiende inzichten. VRT is voor ons dus niet enkel een investeerder, maar een partner in het nadenken over wat media en technologie voor elkaar kunnen betekenen. En dat is exact wat een toekomstgericht medialandschap nodig heeft.”

Mike Cloeck, CEO van Cybernetic Walrus: "De investering van Media Invest Vlaanderen gaf ons de ruimte om te focussen, te groeien en om te experimenteren met games.”

Neton.Live: “De publieke omroep gaf ons het vertrouwen én de ruimte om te bewijzen wat we kunnen”

De start-up van Michel De Wolf had nooit zo straf uit de startblokken kunnen schieten zonder de steun, testmogelijkheden en snelle feedback van de start-up accelerator VRT Sandbox. De technologie die daar is ontwikkeld, zet Neton.Live vandaag in op onder meer de grootste sportevenementen ter wereld. Hun software bevat alle functionaliteiten van een videotafel, multiviewers, players, recorders, green key... Stapelbaar en herbruikbaar. Ultrasnel, met minder energieverbruik, minder koeling, minder ruimte, flexibeler dan traditionele oplossingen. 

Vanwege de revolutie die ze bieden, lopen mediabedrijven van over de hele wereld de deur plat bij hen. En ook daarin doet VRT als referentie en showcase wonderen, getuigt Michel De Wolf, CEO van Neton.Live.

“VRT heeft ons echt mee op gang getrokken. We bouwden in ons lab aan innovatieve technologie. Maar VRT Sandbox bracht in 2019 alles in een stroomversnelling. We kregen er de kans om onze oplossing live in te zetten bij Ketnet. Elke week maakten we programma’s en kregen we directe feedback van de VRT-ploeg: wat werkte, wat kon beter. Binnen twee weken voerden we functionele verbeteringen door. Deze open samenwerking met VRT leidde tot een praktijkgerichte ontwikkelcyclus. En dat is van onschatbare waarde. 

De publieke omroep gaf ons het vertrouwen én de ruimte om te bewijzen wat we kunnen. Wat zij doen om Belgische technologie te ondersteunen, hebben we nog niet bij een andere omroep gezien, ook niet in het buitenland.”

“Sindsdien is de samenwerking alleen maar gegroeid. VRT is ondertussen ook een klant. Ze zetten onze technologie in voor liveproducties tijdens De Warmste Week. Kort daarna wonnen we een vierjarig raamcontract bij VRT, waarbij we gevestigde namen versloegen. Vandaag draait onze innovatie op het VRT NWS journaal met Vlaamse Gebarentaal, de pop-upkanalen rond de Olympische Spelen, een Ketnet-programma en binnenkort verschillende sportuitzendingen. VRT geniet op haar beurt van een flexibiliteit die voorheen ondenkbaar was: drie livekanalen tegelijk aansturen door één technieker.”

“Het wederzijdse vertrouwen opent ook een deur naar de wereld. VRT is niet alleen een klant, maar ook een referentie. De publieke omroep ontvangt potentiële klanten van over de hele wereld, geeft rondleidingen, en vertelt openlijk over onze samenwerking. Ze kregen zelfs al bezoekers uit Brazilië over de vloer.”

Michel De Wolf, CEO van Neton.Live: "VRT ontvangt potentiële klanten van over de hele wereld, geven rondleidingen, vertellen openlijk over onze samenwerking.”

Video

VRT gebruikt de LiveOS-software van Neton.Live tijdens De Warmste Week.

Uit deze voorbeelden blijkt dat VRT, als speler in het media-ecosysteem, actief bijdraagt aan de verrijking van het Vlaamse medialandschap. En dat met een impact die verder gaat dan cijfers en dashboards. Het échte VRT-effect is zichtbaar in de manier waarop onze content en initiatieven resoneren met het publiek, partners en andere stakeholders. Het gaat om de duurzame waarde die we creëren, in samenwerking met andere mediapartners en in het versterken van de dialoog en betrokkenheid in de maatschappij. VRT is een motor voor vernieuwing en verbinding binnen het media-ecosysteem. VRT voel je overal!

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.