Ga naar de hoofdinhoud
MNM Tomorrowland

Het ABC van VRT met de M van muziek… Hoe VRT de Vlaamse artiesten en festivals een groter podium geeft

Een kwart van de muziekproducties op Radio 1, Radio2, Klara, MNM en Studio Brussel zijn Vlaams. Maar hoe VRT het Vlaamse muzieklandschap ondersteunt, wordt pas echt duidelijk in gesprekken met festivals en platenmaatschappijen. In dit artikel spreken we twee grote spelers: Tomorrowland en CNR Records. Hun mening? “De rol van VRT in het Vlaamse muzieklandschap is niet te onderschatten.”

In het ABC van VRT kom je alles te weten over jouw publieke omroep. We tonen wat we doen en hoe we elke dag impact creëren. Want VRT is jouw omroep, de omroep van alle Vlamingen!

Tomorrowland bekleedt een unieke positie in het Vlaamse muzieklandschap. Want als een van de grootste elektronische muziekfestivals ter wereld biedt het lokaal, Vlaams talent een wereldwijd podium. Ook CNR Records doet al jaren alles voor een levendige Vlaams en Nederlandstalige muziekscene. Als grootste onafhankelijke entertainmentbedrijf in België vertegenwoordigt het onder andere Regi, Niels Destadsbader, Camille, Metejoor, Kommil Foo, Vaya Con Dios.

Metejoor

VRT vergroot het podium van onze artiesten

“VRT is en blijft een belangrijke partner voor ons”, zegt Debby Wilmsen, woordvoerder van Tomorrowland. "Voor ons festival hebben we de extra promotie misschien niet nodig. Maar het vergemakkelijkt onze communicatie naar stakeholders. Onze buren en de politiek weten bijvoorbeeld beter waarmee we bezig zijn.” 

“En vooral, we creëren meerwaarde voor de artiesten onder ons label, zoals Amber Broos, Andromedik, Oscar and the Wolf, Netsky, Lost Frequencies. Jaarlijks brengen onze artiesten 127 tracks uit. Via ons festival en events geven we hen een platform zodat hun muziek gespeeld wordt op radio. En altijd kloppen we eerst bij VRT aan voor samenwerkingen, zoals primeurs voor onze shows. Ze zijn onze Preferred partner.” 

Video

Hoe muziek mensen verbindt, de solidariteit onder mensen versterkt en warmte creëert in donkere dagen. Camille op De Warmste Week.

Ook voor Tom De Meijer, CEO van CNR Records, is de rol van VRT in het Vlaamse muzieklandschap niet te onderschatten. Met radiozenders als Radio2, MNM en Radio 1, en televisieformats zoals Zomerhit, biedt VRT een essentieel podium voor lokale artiesten. “Zonder die zichtbaarheid zou Vlaanderen een muzikale woestijn worden,” zegt De Meijer. “Want Spotify heeft geen Belgische curator en de streamingmarkt in Nederland veel groter en dominanter is.”

Niels Destadsbader

Radio, televisie en online lanceren nieuw talent

De relatie met VRT gaat terug tot de beginjaren van het festival. Wilmsen: “Nog voordat Tomorrowland de wereld veroverde, stond Studio Brussel al als muziekpartner op het festivalterrein. Zelfs op het hoofdpodium. Vanaf die unieke plek bracht het dj’s in de ether die anders bijna nooit de radio halen.”

“Nog voordat Tomorrowland de wereld veroverde, stond Studio Brussel al als muziekpartner op het festivalterrein.” - Debby Wilmsen, woordvoerder van Tomorrowland

Terwijl traditionele media Tomorrowland compleet negeerden in de beginjaren groeide het uit tot Vlaanderens internationaal meest bekende festival. Fans van over de hele wereld stromen toe. De deal met VRT werd verruimd. 

“VRT Max zond People of Tomorrow uit, een zesdelige reeks die een tiental fans van over de hele wereld portretteert tijdens hun zelf gefilmde festivaltrip. MNM besteedt aandacht aan de sfeer op het terrein en aan onze jonge artiesten. Zo werkte onze academy dit jaar samen met MNM Start To DJ. Studio Brussel doet live interviews, zendt dj-sets uit. Raving George (Charlotte de Witte) is, bijvoorbeeld, een van de sterren die uit Poppunt van Studio Brussel geboren werd.”

Video

Ninette was een van de revelaties van MNM Start To DJ. Als 16-jarige won ze de talentenjacht in 2023.

Ook CNR juicht de investeringen van VRT in jong en lokaal talent toe. Zelf lanceert het regelmatige frisse nieuwkomers. Denk aan Songfestival-kandidaat Red Sebastian en IIII (FOUR). 

De Meijer verwijst naar succesvolle initiatieven van Studio Brussel en MNM, zoals Start to DJ, Eurosong, Rising Star en De Nieuwe Lichting. “Artiesten zoals Red Sebastian kregen dankzij VRT een duw in de rug, met campagne-ondersteuning, media-aandacht en airplay. VRT zet daar harder op in dan commerciële zenders. En dat voel je. De combinatie van radio, televisie en online zorgt voor een bredere en sterkere lancering van artiesten – iets dat volgens hem absoluut behouden moet blijven.”

Studio Brussel De Nieuwe Lichting

Samen trots op Vlaamse muziek

Muziek verbindt mensen. Festivals verbinden. En om deze impact te creëren, smeden De Meijer en Wilmsen zelf liefst zoveel mogelijk verbindingen. Ook met elkaar. “We willen trots zijn op elkaars werk. Het gemeenschappelijke doel is het laten shinen van artiesten op eigen bodem.”

Wilmsen: “Storytelling is ons DNA. Daarom is een samenwerking voor ons nooit eenrichtingsverkeer, zoals bijvoorbeeld twintig tickets weggeven in ruil een radiospotje. Nee, als we wedstrijd doen, willen we ook verhalen delen en oproepen. Luisteraars zullen bijvoorbeeld hun mooiste Tomorrowland-verhalen moeten insturen. Ik herinner me verhalen over koppels die gevormd zijn op het festival.”

"VRT durft op lange termijn denken, met programma’s die opnieuw kansen geven aan gevestigde namen én ruimte maken voor nieuwe stemmen.” - Tom De Meijer, CEO van CNR Records

De Meijer: “We bespreken regelmatig onze samenwerking met muziekcoördinatoren zoals Gerrit Kerremans (Lees het interview met Gerrit Kerremans). Geweldig daarin is dat VRT ook op lange termijn durft te denken, met programma’s die opnieuw kansen geven aan gevestigde namen én ruimte maken voor nieuwe stemmen. Wat VRT met de MIA’s doet is ongezien en vind je nergens in het buitenland. #LikeMe en Ketnet zijn zeer inspirerende voorbeelden van structurele ondersteuning voor Vlaamse artiesten.”

Toekomst met nog meer mogelijkheden

Zowel Wilmsen als De Meijer zien nog groeimogelijkheden in het promoten van Belgisch talent. “We begrijpen dat de meest bekende namen clicks genereren, maar ook meer nicheartiesten verdienen steun bij het uitbrengen nieuwe muziek. Elektronische muziek werd gelukkig al wat meer mainstream. Maar er liggen nog kansen, vooral omdat de jeugd open minded is. Ze willen een mix van genres en artiesten. Wat ruimte creëert om diverser en meer niche te programmeren.”

De Meijer wijst erop dat het aanbod aan nieuwe muziek vandaag overweldigend is en dat VRT nóg bewuster moet blijven kiezen voor lokale artiesten – ook Engelstalige. Hij pleit voor extra televisie-initiatieven, meer muziek in talkshows, en een sterker mechanisme binnen VRT om Vlaamse muziek te verankeren in programmatie én marketing. 

“Alles wat gebeurt is goed, maar er kan altijd meer. Misschien moet het aandeel muziek uit Nederland op Vlaamse radio’s teruggeschroefd worden. We mogen als sector en als land gerust trotser zijn op onze eigen cultuur.”

Deel dit artikel op sociale media