Hoe zorg je ervoor dat meer dan duizend actievoerders tijdens De Warmste Week hun verhaal kunnen delen, terwijl er maar één radiostudio is? Het antwoord is Het Warmste Dorp.
Tijdens De Warmste Week vind je niet alleen Het Warmste Huis in Genk. Ook Het Warmste Dorp draait op volle toeren. Actievoerders kunnen er terecht om te vertellen over hun inspanningen. Daarvoor ontwikkelde VRT een op maat gemaakt systeem voor De Warmste Week. Het draait volledig automatisch en zorgt ervoor dat iedereen gehoord wordt.
In Het Warmste Dorp worden meer dan 1000 actievoerders geïnterviewd door een host van VRT, meer dan 50 in totaal. Op het einde krijgen ze dan een volledig automatisch gegenereerde video .
Iedereen aan het woord
Klaas Baert, Technical lead of AI bij VRT, legt uit hoe dit systeem tot stand kwam. “Het is eigenlijk ontstaan vanuit een technologisch concept om mensen zélf de kans te geven hun verhaal te doen. We experimenteerden al eens met zo’n automatische opnamemodule in kader van de verkiezingen.”
“We proberen om iedereen een persoonlijk interview te laten geven in Het Warmste Dorp.”
Klaas Baert, Technical lead of AI

In Het Warmste Dorp staan er twee volwaardige studio’s waar mensen over hun actie kunnen vertellen. “We kunnen niet iedereen die naar Genk komt ook aan het woord laten in de eigenlijke uitzending”, zegt Klaas. “Wat we wel kunnen doen, is proberen om iedereen een persoonlijk interview te laten geven in Het Warmste Dorp.”
Dat interview wordt geleid door een bekende host die in gesprek gaat met de actievoerders. Drie vragen staan daarin centraal: wie zijn jullie? Wat hebben jullie gedaan en waarom? En wat heeft het opgebracht?
Klaas: “Het interview wordt traditioneel afgesloten met de druk op de rode knop. Het is dezelfde knop zoals ze er een vooraan in de grote radiostudio hebben. Daarmee kunnen ze de vlam aansteken en de engelengeluidjes starten. Vanaf dan is er geen werk meer aan. De opname stopt na de vlam, via een volledig automatisch systeem.”
Van Het Warmste Dorp naar de radiostudio
Klaas: “Het Warmste Dorp heeft ook een unieke sfeer, van onbekenden die verbonden zijn door gelijkaardige verhalen. Het is voor velen een reden om af te zakken naar Genk.”
Het Warmste Dorp is een manier voor VRT om aan interactie doen. “Radio draait om interactie, maar het is onmogelijk om élke actievoerder live aan het woord te laten. In Het Warmste Dorp lukt dat wel.”
Na het interview krijgen actievoerder hun automatisch gegenereerde video toegestuurd, ook via WhatsApp. Die kunnen ze direct delen op sociale media. “Op die manier proberen we elke actievoerder die naar Het Warmste Dorp komt ook aan het woord te laten.” De leukste fragmenten maken zelfs kans om in de uitzending te komen. Hetzelfde geldt voor de bumpers die gemaakt worden voor de lineaire uitzending.

Plug-and-play in Genk
Voor het team van Klaas is De Warmste Week meer dan alleen techniek. “We zijn naast de technologie ook algemeen betrokken bij Het Warmste Dorp, in dienst van alle actievoerders die langskomen.”
Alle opnames worden niet alleen verstuurd naar de actievoerders, maar ook doorzoekbaar gemaakt via AI. Zo kan de redactie gericht zoeken naar verhalen en fragmenten die passen bij de uitzending. “We zijn sinds De Warmste Week in Hasselt met een nieuw systeem vertrokken,” vertelt Klaas. “En daarvan hebben we nog alle video's. Ik denk dat we dat jaar 400 opnames hadden, en dat is intussen gegroeid tot meer dan 1.000. Dat is dus gigantisch.”
Die doorzoekbaarheid vergroot de kans dat bijzondere verhalen een breed publiek bereiken. Alles wordt bijgehouden, gearchiveerd en beschikbaar gesteld aan de redactie. “Het is allemaal content”, besluit Klaas. “Het zijn allemaal verhalen.”
Lees zeker ook
Deel dit artikel op sociale media






.jpg%3Fitok%3DaEfosfSb&w=3840&q=90)
.jpg%3Fitok%3Dkyzk9K6w&w=3840&q=90)




.jpg%3Fitok%3DWRyuiasw&w=3840&q=90)
.jpg%3Fitok%3Dm5TFKFKe&w=3840&q=90)


