Vanaf vandaag kunnen Vlamingen in actie komen voor mensen met onzichtbare ziektes. De Warmste Week 2025 ondersteunt 220 projecten die zich inzetten voor wie kampt met aandoeningen die niet altijd zichtbaar zijn, maar wel een zware impact hebben op het dagelijks leven.
Video
VRT-ambassadeurs Annabet Ampofo, Bavo Mortier en Fien Germijns willen dit jaar het onzichtbare zichtbaar maken. Naast de fysieke of mentale pijn die mensen met onzichtbare ziektes ervaren, komt vaak ook het onbegrip en gebrek aan erkenning van hun omgeving. Een verbindende campagnespot onthult wat vaak verborgen blijft en wil zo de dubbele last verlichten.
220 projecten voor meer begrip en steun
Het ingezamelde bedrag van De Warmste Week gaat integraal naar het DWW-fonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Daarmee worden in 2026 concrete projecten financieel gesteund die het leven van mensen met een onzichtbare ziekte verbeteren of het begrip en de bewustwording vergroten. De volledige lijst met geselecteerde projecten is terug te vinden op dewarmsteweek.be.
"Onzichtbaar ziek zijn is geen onzichtbaar leed. Met De Warmste Week maken we het onzichtbare zichtbaar, en geven we erkenning, steun en hoop aan duizenden mensen. Samen met heel Vlaanderen bouwen we aan een samenleving die luistert, begrijpt en helpt", zegt Brieuc Van Damme, CEO van de Koning Boudewijnstichting.
Schoolbus inspireert jongeren tot actie
Ook De Warmste Schoolbus trekt opnieuw het land in. In november rijdt MNM-dj Laura Govaerts samen met een team content creators langs middelbare scholen in Vlaanderen. Op de speelplaats steken ze de handen uit de mouwen om samen te vlammen voor mensen die onzichtbaar ziek zijn. Scholen kunnen zich vanaf dinsdag 30 september registreren via dewarmsteweek.be.
De ambassadeurs roepen iedereen op om vanaf vandaag acties te organiseren en te registreren. Hun eigen acties worden de komende week bekendgemaakt via de sociale mediakanalen van De Warmste Week.

Berre brengt hoopvol campagnelied
Dit jaar brengt Berre een nieuw nummer uit voor De Warmste Week: 'How beautiful this life is'. Het lied gaat over hoop, steun en het vinden van schoonheid in het leven, ook als het moeilijk is.
"Iedereen kent wel iemand die vecht tegen iets wat je niet ziet. Dat maakt het thema van De Warmste Week zo herkenbaar. Muziek helpt om die onzichtbare strijd voelbaar te maken", vertelt Berre. "'How beautiful this life is' moet raken, verbinden en hoop geven. Laat het een reminder zijn: steun begint bij luisteren. En samen kunnen we tonen dat het leven, ondanks alles, nog steeds mooi is."
KBC blijft trouwe partner
Net als de vorige jaren engageert KBC zich als exclusieve hoofdpartner. "Het thema van dit jaar raakt mij bijzonder. Ook bij KBC worstelen collega's namelijk met onzichtbare ziektes en het is soms moeilijk om steun te vinden voor iets dat je niet kunt zien", aldus Jurgen Vandervelde, directeur marketing & communicatie KBC. "Ons partnerschap met De Warmste Week is de ideale manier om het verschil te maken, om mensen te verbinden, zowel op de werkvloer als daarbuiten."
De Warmste Week vindt dit jaar plaats in het Cosmogolempark in Genk van donderdag 18 tot en met woensdag 24 december. De actie is te volgen op VRT 1, Studio Brussel, MNM, Ketnet en VRT MAX. Acties registreren kan vanaf nu via dewarmsteweek.be.
Lees zeker ook
Deel dit artikel op sociale media
.jpg%3Fitok%3DZD_Qw6r_&w=3840&q=90)
.jpg%3Fitok%3DlHDDY14m&w=3840&q=90)














