Chloë van de Klantendienst: ‘Bumbalu doet ook maar zijn job’

COLUMN - 9 februari 2021 - Elke week behandelt de VRT-klantendienst een duizendtal vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Bumba

De afgelopen 14 dagen werd er 2.075 keer contact opgenomen met onze dienst. Er bereikten ons onder meer klachten omdat het “levensgevaarlijk is om te tonen hoe een kind volledig ingepakt is met dunne plastiek” in Iedereen beroemd, omdat Vincent Byloo minister Wouter Beke een “koude steen” heeft genoemd op Radio 1 en omdat men bij het invullen van het contactformulier een melding “I am not a robot” moet aanvinken. “Dat is Engels en dus ongehoord voor de Vlaamse omroep.” Omdat schouderophalen geen standaardantwoord is, bezorg ik de klachten aan de betrokken VRT-medewerkers. Ik mag ook eens een slechte week hebben.

Een Klaraluisteraar vindt dat er tegenwoordig te veel “gezeverd” wordt op antenne. Persoonlijk vind ik het nogal lelijk en stereotiep om Klarapresentatoren te verdenken van ouderdomskwaaltjes, maar ik heb dit wel nagevraagd bij onze technici. Volgens hen worden alle radiomicrofoons na elke uitzending kurkdroog en in goede staat teruggevonden. Ook bij Klara. Klager krijgt een standaardantwoord.

Vaak bereiken klachten ons meteen na een uitzending. De afgelopen weken verliep dat soms wat trager. Toeval of niet, na de aflevering van Reizen Waes Vlaanderen in Limburg duurde het drie dagen voordat de eerste berichten binnenliepen. Verschillende kijkers vonden het niet kunnen dat Genk in het programma aan bod kwam. Dat is immers “de laatste gemeente die Limburg nodig heeft om promotie te voeren”. Eén van de klagers wijst er wel op dat hij “geen racist” is. Dat moedig ik aan. Een uiting van het tegendeel is zelfs strafbaar.

Reizen Waes in Limburg © VRT

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo kregen we klachten over de presentator die kandidaten “afbreekt” wanneer ze het antwoord niet weten op een sportvraag, die te vaak “foute antwoorden goedkeurt als hij daar zin in heeft” en die moet “stoppen met zingen en onzin verkopen”. Een klager vindt het zelfs nodig om Ben te omschrijven als een “Hansworst”, een scheldnaam die wordt gebruikt voor een dommig persoon. De schrijver sluit zijn bericht evenwel af met “beleefde groeten”. Zelf vind ik het niet erg beleefd om iemand zomaar “dom” te noemen, beleefde groeten of niet. Klagers krijgen een beleefd standaardantwoord.

Maar de moeilijkste klacht kwam voort uit de Bumba: Bravo babilu-aflevering van 29 januari. Daarin probeert Bumbalu zijn evenwicht te bewaren op een bal. “Het eerste wat ons kleinkind (20 maanden) wou proberen na de uitzending was op een bal gaan staan! Ik vind dat de getoonde activiteiten in Bumba moeten incalculeren dat zij als voorbeeld kunnen dienen voor een jonge doelgroep.” Daar zijn wij het als omroep mee eens. Tegelijk moeten we erover waken dat onze wereld op een correcte manier wordt weergegeven aan de jongste kijkers. Het mag intussen duidelijk zijn de avonturen van Bumba en zijn vrienden zich afspelen in het circus. Bumbalu doet dus ook maar gewoon zijn job. In een officiële verklaring laat hij wel weten: “Bumbalu!”

Tot slot nog een klacht doordat er “te veel duiding wordt gegeven in de nieuwsprogramma’s”. Laat ons de duiding voortaan aan Byloo, Ben en Bumbalu overlaten. Ik mag ook eens een slechte week hebben.

Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst
dinsdag 09 februari 2021
09 februari 2021

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Gelukkig geen look in de desserten van Jeroen Meus’

Chloë van de Klantendienst: ‘Bumbalu doet ook maar zijn job’

Chloë van de Klantendienst: ‘Dat Lowie snuift is blijkbaar prima’

'Misschien is Linda De Win kapster in bijberoep?'

‘Komaan Ben Crabbé, praat eens over je trauma’s!’

Drie rode bolletjes in Tik Tak? Dat wordt een aardbei!

Martine Tanghe zou méér bloemen moeten krijgen

Weekend van de klant 2020 bij de VRT