dinsdag 23 maart 2021
23 maart 2021

Chloë van de Klantendienst: ‘Xavier Taveirne heeft zijn balpennen nodig’

COLUMN - 23 maart 2021 - Elke week behandelt de VRT-klantendienst een duizendtal vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Xavier Taveirne

De afgelopen 14 dagen werd er 2.052 keer contact opgenomen met onze dienst. Er bereikten ons onder meer klachten omdat er in Dagelijkse Kost “muzikale videoclips” zitten waardoor de klager niet goed kan zien hoe Jeroen Meus aan het koken is, omdat “Klara Continuo en Klara niet blijven verwonderen” en omdat er in de Iedereen beroemd-rubriek Mama’s kindjes enkel moeders met hun kinderen op date mogen. “Dat impliceert dat enkel zij en niet de vaders hun kinderen kennen.” Ik ga niet beweren dat mijn man onze kinderen niet goed zou kennen, maar we weten allebei dat het géén goed idee is om hem mee te sturen op zo’n eerste date. De klagers krijgen een standaardantwoord.

Er liepen verschillende klachten binnen omdat de VRT uitzendrechten heeft betaald voor het interview van Oprah Winfrey met Meghan Markle en prins Harry. Nu had ik persoonlijk nòg liever de documentaire over Britney Spears reclamevrij kunnen bekijken op Eén, maar ook deze speciale uitzending heb ik kunnen smaken. Bovendien lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat Meghan en Harry hun verhaal voor de microfoon van Björn Soenens hadden gedaan, dus moesten we het wel van Oprah kopen.
Trouwens, de VRT geeft ook veel geld uit aan sportwedstrijden. Ook daarover kregen we afgelopen weekend meerdere klachten, omdat de VRT eens geen uitzendrechten had voor de wielerklassieker Milaan–San Remo. Daar heb ik op mijn beurt nog nooit naar gekeken. Voor elk wat wils, denk ik dan. Maar het is niet aan mij om deze klagers te overtuigen. Ze krijgen allemaal een standaardantwoord.

Het valt me op dat er wat kijkers communautaire spijkers op laag water zoeken. Er was een klacht omdat Het journaal een interview heeft afgenomen in een Waals vaccinatiecentrum. “Franstaligen interviewen brengt extra vertaalkosten en ondertiteling met zich mee. Arm Vlaanderen.” Ook een klacht omdat een journalist ‘Mons’ zei in plaats van ‘Bergen’. “Dit een teken is van de verfransing van de VRT.” En een klacht omdat de naam ‘Vincent’ vaak op de Franse manier wordt uitgesproken en dat niet kan voor een Vlaamse omroep. Maar wat doe je dan met Charles Michel (Sjarel Michiel), Liliane Saint-Pierre (Lelie Sint-Steen), ons Madeleine van F.C. De Kampioenen (ons Cakeje), Villa Clementine (Landhuis Mandarijn) of Noel Gallagher (Kerstmis Galliër)? En wat met Chloë? Klachten worden evenwel doorverwezen naar onze Nieuwsombudsman mét Vlaamse naam.

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo kregen we klachten omdat de presentator de voorbije week tot twee keer toe “kus mijn kloten” heeft gezegd, omdat hij aan framing doet wanneer hij types nadoet en omdat hij doet alsof voetbal de enige sport is die er bestaat. Iemand omschrijft de quizmaster zelfs als iemand die zich altijd gedraagt als “God de vader die alles beter weet”. Verder kregen we ook verschillende klachten omdat de vesten van Crabbé “altijd te klein zijn”. Ik heb onze vestimentaire afdeling gevraagd om dat zorgvuldig op te meten. Antwoord in beraad.

Soms krijgen we ook nieuwsgierige vragen, zoals hier over Het journaal. “Waarom hebben nieuwslezers steeds een balpen vast? Zij gebruiken die toch niet?” Altijd bereid om te helpen, heeft Xavier Taveirne me het antwoord gegeven. Het heeft vooral een praktische verklaring: de achterkant van de balpen heeft een gummi-top waarmee ankers hun iPad kunnen bedienen. “Maar die balpen is ook een perfecte oplossing voor de ik-weet-niet-wat-doen-met-mijn-handen, zeker in mijn geval.” Zolang die handen boven de journaaldesk blijven, vind ik het allemaal prima. Intussen check ik bij de collega’s van de Dienst Voorraad of er nog voldoende balpennen zijn voor Studio 1. Xavier heeft zijn balpennen nodig!

En nu ik hem toch aan de lijn had, heb ik de man-die-niet-weet-wat-te-doen-met-zijn-handen ook de volgende klacht voorgelegd. Zo vindt een luisteraar van Radio 1 dat Xavier Taveirne in De ochtend “overduidelijk meer mannelijke dan vrouwelijke zangers aan bod laat komen”. Deze kwestie werd op een eenvoudig lachje onthaald. Omdat een lachje geen correcte repliek is, krijgt de klager een standaardantwoord.

Tot slot liet iemand ons weten dat VTM “alleen maar herhalingen uitzendt”. Misschien heeft deze kijker VTM verward met VTM Gold. Hoe dan ook, daarvoor zijn wij niet bevoegd.

Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’