dinsdag 06 april 2021
06 april 2021

Chloë van de Klantendienst: ‘Radio 1, draai eens iets anders van Bart Peeters’

COLUMN - 6 april 2021 - Elke week behandelt de VRT-klantendienst een duizendtal vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Bart Peeters

De afgelopen 14 dagen werd er 1.976 keer contact opgenomen met onze dienst. Er bereikten ons onder meer klachten omdat “Ruth Joos zo snel praat dat het wel lijkt alsof ze per uitgesproken woord wordt betaald”, omdat Nancy in Thuis verwijst naar het personage Nina als “Rosse sprinkhaan” en omdat er te veel “Hollanders” te gast zijn in de bespreking van de koers. Dat terwijl “de koers van ons is”. Een andere klager meent dat ook de eigen aardappelen worden achtergesteld wanneer er reclame wordt gemaakt voor niet–Belgische aardappelrooiers. Klagers krijgen een standaardantwoord.

Een Eén-kijker vindt dat er te weinig rekening wordt gehouden met kinderen. Vooral de herhalingen van Professor T., net voor het korte journaal van 18 uur, zijn daarbij een doorn in het oog. “Waarom juist dan altijd van die enge feuilletons met lijken, schieten en heeeel veel bloed? Rond dat uur zetten er veel mensen hun tv aan, zeker TV1 kijkers vinden dit erover.” Op 21 januari 2005 werd TV1 herdoopt naar Eén. Dat deze kijkers al zeker 16 jaar trouw op ons afstemmen, verdient een welgemeende dankjewel. Klager krijgt een persoonlijk antwoord.

Een luisteraar van Radio 1 meldt dat hij ‘Het Genstertje’ van Bart Peeters beu is. Ik geef de opmerking door aan de muziekredactie met de vraag eens iets anders van Bart te draaien. Een kijker vindt dan weer dat die “onnozele” Bart Peeters te veel op het scherm komt. Nochtans viel dat de afgelopen weken best mee. Er was immers geen intrede van Sinterklaas, geen Week van de Belgische Muziek en geen Zomerhit wegens lente. Wel was hij te gast als leraar in het Eén-programma De klas. Daarin maakte hij een groep geblinddoekte leerlingen wijs dat hij vijf bekende zangers had meegebracht, die elk een nummer zouden brengen. In werkelijkheid was het vijf keer de stem van Guga Baúl. De consternatie was het grootst wanneer bleek dat Niels Destadsbader niet écht in de schoolgebouwen vertoefde. Persoonlijk vond ik dat dan weer prima. Wat mij betreft mag de klacht gerust worden omgedraaid, volgens mij komt Niels te vaak op het scherm. Maar dat zal mijn dochter – en wie weet deze klager? – dan weer stellig tegenspreken. Kortom, de VRT is er voor iedereen. Klagers krijgen een standaardantwoord.

Regelmatig ontvangen we klachten over Het weer, vooral wanneer de voorspellingen niet helemaal worden ingelost. Maar soms gaat het ook over de manier hoe de berichten binnenkomen bij de mensen. “Wat mij een beetje ergert is dat het steeds mooi wandel- en fietsweer is, en dat terwijl het merendeel van de mensen aan het werk is!” Omdat de publieke omroep het psychisch welzijn van zijn kijkers belangrijk vindt, heb ik dit opgenomen met onze weermannen en -vrouw. De klager krijgt een persoonlijk antwoord en hopelijk een mooie paaspauze.

Een kijker van Dagelijkse kost stelt vast dat Jeroen Meus elke dag een gerecht met gehakt maakt. “Ik vraag mij af, moeten we dan alle dagen gehakt eten tijdens de Corona? Dat wordt ge toch zo moe gegeten!” Omdat onze antwoorden op feiten gebaseerd zijn, heeft ons team de afleveringen van de voorbije maand - in totaal 23 gerechten - onder de loep genomen. Dit zijn de resultaten.

  • Gerechten met gehakt: 2
  • Gerechten met vlees dat niet gehakt is: 5
  • Gerechten met vis: 6
  • Vegetarische gerechten: 5
  • Desserten: 5

Volgens mij heb ik de afgelopen maand zelf meer dan twee keer gehakt klaargemaakt, en mijn man heeft daar vooralsnog niet over gezeurd. De klager krijgt een persoonlijk antwoord, en de link naar alle recepten van Jeroen Meus.

En opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo kregen we klachten omdat de presentator op een bijtende toon Duits praat, omdat hij altijd denigrerend spreekt over “het college” en omdat de tip die werd gegeven kwetsend was voor christenen. Verder ook een klacht omdat Crabbé heeft gezegd dat hij liever vrouwen in het spel heeft dan mannen. “Dat is een brainwashing operatie.” Zelf zou ik dat eerder omschrijven als typisch heteronormatief gedrag, maar met het oog op meer diversiteit in het spelprogramma hoeft dat geen probleem te zijn. Klagers krijgen een standaardantwoord.

Tot slot liet iemand ons weten dat het programma Reset vastloopt op VRT NU. Heeft u al eens geprobeerd om de app aan en uit te zetten?

 

Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’