Chloë van de Klantendienst: ‘Zonder de Nederlanders geen witloof, blijkbaar’

COLUMN - 18 mei 2021 - Elke week behandelt de VRT-klantendienst een duizendtal vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Karl Vannieuwkerke

De afgelopen 14 dagen werd er 2.283 keer contact opgenomen met onze dienst. Er bereikten ons klachten omdat Klara Late Night te laat op de avond wordt uitgezonden, omdat er besneeuwde gebieden te zien zijn in Lentebeelden, en omdat na Byloo ook Nieuwe Feiten beter zou verdwijnen. Een trouwe kijker van Thuis vindt het maar niets dat er nooit iets positiefs gebeurt in de reeks. En een luisteraar van Studio Brussel hekelt de schuttingstaal van Gloria Monserez wanneer ze de Vogue-cover van “Billy Idle” beschreef. Bij mijn weten stond de zanger van ‘Eyes Without A Face’ en ‘Dancing With Myself’ nooit op de cover van het modeblad, maar ik kan me vergissen. Klagers krijgen een standaardantwoord.

Tegenwoordig bezorgt onze dienst elke week een selectie klachten aan de redactie van Iedereen beroemd, die zij op hun beurt dan weer voorleggen aan de betrokken VRT-medewerkers. Zo was het vorige week de beurt aan Karl Vannieuwkerke die ontdekte dat een kijker het beu is dat er zo vaak Nederlanders worden uitgenodigd in Vive le vélo. Dat - en nu wordt het helemaal meta - wekte dan weer boosheid op bij een Nederlandse kijker. Die vond de “walgelijke klacht” discriminerend.

“Vergeten Belgen misschien dat jullie door ons Nederlanders alleen maar geholpen zijn?” Er volgen twee volledige A4’s aan vaak weinig vriendelijke woorden waarom Nederland beter is dan België, en een waslijst van maar liefst 44 zaken die onze bovenburen hebben uitgevonden. Daartussen: Sinterklaas, stamppotten, Big Brother, tompoes (daar had ik nog nooit van gehoord, maar het ziet er een lekker gebakje uit), witloof (“ja, is van ons!!!!! cichorei wortel meegenomen tijdens de VOC en daaruit is witlof ontstaan!”) en bol.com. Nu weet ik niet of deze voorbeelden ons leven beter hebben gemaakt. Het had ons in ieder geval de Sinterklaasdiscussie kunnen besparen.

En jawel, volgens de klager is ook de koers een Nederlands idee. “De koers is van ons?????? Er is niks van jullie bij... Jullie hebben niet eens fatsoenlijke fietspaden!!!!!!” Wat we hopelijk niet klakkeloos hebben overgenomen, is de overdaad aan leestekens. Klager krijgt een persoonlijk antwoord en de beleefde suggestie te stoppen met dit soort taalgebruik aan het adres van de VRT. 

Als ik de baas zou zijn van het journaal

Een kijker van Het journaal vindt het nieuwe concept Laat betuttelend, “alsof het nieuws leuk moet zijn”. Nu was ik niet bij de brainstorms voor de vernieuwing, maar ik stel me daarbij voor dat Xavier Taveirne of Goedele Wachters in hun kindertijd zijn gaan graven en zo zijn uitgekomen bij het Kinderen voor kinderen-liedje ‘Als ik de baas zou zijn van het journaal’. Want, “dan werd meteen het nieuws een heel stuk positiever”. Alleen is dat opnieuw een Nederlandse uitvinding, het nummer werd geschreven door Robert Long. Om verder controverse over culturele toe-eigening te voorkomen, wordt de klacht doorgespeeld aan onze Nieuwsombudsman die er eventueel een video over kan maken.

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo kregen we klachten omdat de presentator de laatste tijd “te vaak vervalt in clichés”, omdat hij soms “drie keer per aflevering ‘voila’ zegt en dit er echt niet meer door kan” en omdat er blijkbaar te weinig budget wordt vrijgemaakt om hem “fatsoenlijk te kleden”. Jammer dat de beheersovereenkomst pas in december werd vernieuwd, maar we nemen het mee naar 2025 om meer geld te vragen voor de representatiekosten van Ben. Klagers krijgen een standaardantwoord.

De aflopen twee weken waren er ook opvallend veel klachten over Dagelijkse Kost, onder meer omdat Jeroen Meus “meer bezig is met zijn zoon/zijn oma/voorbijgangers dan met het eten”, omdat hij “geen programma voor kijkers maakt, maar voor Katrien” en omdat de gerechten worden “verkracht” door het gebruik van look.

Verder ook klachten omdat de micro op een vervelende plaats hangt waardoor de kijker Jeroen hoort ademen, omdat de chef te hard in zijn microfoon snuift en omdat er te luide muziek wordt gedraaid in het programma. Iemand schrijft: “BIJ DAGELIJKSE KOST KOMT NU INEENS HARDE MUZIEK TIJDENS DE KOOK UITLEG. KAN ER NIKS MEER ZONDER HERRIE? WAT VOEGT HET TOE? JUIST RUST ROND DE UITLEG IS PRETTIG EN KATRIEN IS ER TOCH OOK AL BIJ?” Een klacht over lawaai in Caps Lock, in mijn hoofd kan ik die persoon dat enkel horen schreeuwen. Allicht wou de kijker iets compenseren voor de HARDE MUZIEK.

Een klager suggereert dat we Jeroen een synoniemenwoordenboek moeten bezorgen om alternatieve woorden te zoeken voor “lekker”. Ik heb het voor de vorm al even gedaan op synoniemen.net en de website stelt deze alternatieven voor: appetijtelijk, delicieus, geurig, heerlijk, kostelijk, puik, smakelijk, verrukkelijk, zalig. Nu ben ik zelf niet zo gewonnen voor een catchphrase als “super simpel, super geurig”, maar elk zijn ding. Suggesties worden doorgegeven. Klagers krijgen een standaardantwoord zonder kapitalen.

Tot slot was er nog een klacht omdat er geen nieuwsbrief bestaat voor Chloë van de Klantendienst. “Jullie algemene nieuwsbrief hoef ik niet.” Voor een keer hoop ik dat Frederik Delaplace meeleest.

 

Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst
dinsdag 18 mei 2021
18 mei 2021

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Laat Ben Crabbé de corona-persconferenties becommentariëren’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als Frank enthousiast is, kan ik hem moeilijk intomen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zonder de Nederlanders geen witloof, blijkbaar’

Chloë van de Klantendienst: ‘De splitrok van Goedele Wachters staat niet in de Beheersovereenkomst’

Chloë van de Klantendienst: ‘Moet ik nu écht op zoek naar een blote poep?’

Chloë van de Klantendienst: ‘Radio 1, draai eens iets anders van Bart Peeters’

Chloë van de Klantendienst: ‘Xavier Taveirne heeft zijn balpennen nodig’

Chloë van de Klantendienst: “Zelf kijk ik liever niet de hele avond naar slonzige mensen”