Streamz: samen investeren in Vlaamse topfictie
VRT en het streamingplatform Streamz hebben een structureel akkoord van minstens drie jaar gesloten om vanaf de zomer van 2023 duurzaam te investeren in de lokale audiovisuele sector. Concreet bundelen ze de krachten om samen minstens twee fictiereeksen per jaar te maken, deze in preview op Streamz aan te bieden en het aantal VRT-klassiekers op Streamz uit te breiden.
Een nieuwe serie kan bijvoorbeeld wekelijks verschijnen op VRT 1 en VRT MAX, en meteen als volledig seizoen beschikbaar zijn op Streamz. Er zal vanuit VRT MAX ook worden doorverwezen naar Streamz. Door een slimme aanbodstrategie op hun complementaire platformen willen beide partijen inspelen op het veranderend kijkgedrag van de consument en zo het bereik van Vlaamse fictie vergroten.
Door de handen in elkaar te slaan, is de Vlaamse kijker ook verzekerd van nieuwe toptitels én vloeien tegelijk heel wat investeringen naar lokale productiehuizen en facilitaire bedrijven.
“Wij zijn blij dat VRT en Streamz elkaar gevonden hebben. We zijn vandaag twee sterke spelers in Vlaanderen, met complementaire kijkmodellen. Door de krachten te bundelen kunnen we op een duurzame manier kwaliteitsfictie blijven maken én betaalbaar houden. Dit vormt zowel een meerwaarde voor de Vlaamse kijker als voor de sector.”
BRUZZ: meer aandacht voor de hoofdstad
Sinds de zomer van 2022 doet VRT NWS voor zijn berichtgeving over Brussel ook een beroep op verhalen van BRUZZ. Het bereik van BRUZZ wordt verruimd en tegelijk wordt het regionale nieuwsaanbod uit Brussel op VRT NWS verrijkt. Zo neemt de publieke omroep webartikels van BRUZZ over op vrtnws.be, waardoor het nieuwsaanbod over de negentien Brusselse gemeenten verder wordt uitgebreid.
BRUZZ is het multimediale platform van de Vlaams-Brusselse Media. BRUZZ brengt nieuws, cultuur en verhalen uit de hoofdstad via verschillende kanalen.
“BRUZZ biedt een eigen, brede en genuanceerde kijk op wat er in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gebeurt. We stellen het erg op prijs dat we die blik nu ook kunnen delen met de gebruikers van VRT NWS. Brussel - en bij uitbreiding het Nederlandstalig netwerk in onze hoofdstad - wordt soms onderbelicht in Vlaanderen. Daar willen wij met deze samenwerking iets aan veranderen.”
NPO: voordeel halen uit internationale samenwerkingen
De Nederlandse en Vlaamse publieke omroep werken intensief samen. Hierin focussen ze op het maken en uitwisselen van programma’s, het delen van technologie en innovaties. Maar bijvoorbeeld ook tot het ontwikkelen van technieken om desinformatie te detecteren (en tegen te gaan), de gezamenlijke productie van educatief materiaal en het delen van strategisch onderzoek.
Een van de eerste concepten die al de oversteek heeft gemaakt, is Stip It. De VRT-actie tegen pesten deed begin 2023 een succesvolle intrede bij NPO Zapp. Ook NPO Zapp, het kinderblok van de Nederlandse publieke omroep, zet zich al jaren in tegen pesten. Alleen liet het bereik en de impact van hun eigen antipestcampagne de afgelopen jaren wat terug. Het is tijdens een werkbezoek aan VRT dat de Vlaamse actie opnieuw in het vizier komt van de Nederlandse collega’s.
“We zien allerlei partijen om ons heen die internationaal kunnen opereren en daar voordeel van hebben. Als publieke omroepen kunnen we dat ook door vanuit ons gedeelde DNA de handen ineen te slaan in een nog een sterkere samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen. Een uitwisseling waardoor wij allebei nog beter ons publiek kunnen bedienen en die bovendien een positieve impact kan hebben op de hele mediasector in beide landen.”
RTBF: talenten en enthousiasme samenbrengen
VRT werkt intensief samen met de Waalse publieke omroep RTBF, bijvoorbeeld bij het capteren van evenementen (zoals de Koningin Elisabethwedstrijd en sportwedstrijden), het produceren van coproducties (zoals de fictiereeks 1985 en de Belgian Game Awards), het gezamenlijk aankopen van producties (zoals Hoodie), het delen van nieuwsgaring tussen de omroepen en de expo Meer Weer/Quel Temps in Oostende.
“RTBF en VRT waren al lang met elkaar aan het praten over een gezamenlijke fictiereeks, maar wachtten op het juiste inhoudelijke project. We hebben hier een geweldige kans om onze talenten en ons enthousiasme te bundelen, en een sterk en belangrijk verhaal te vertellen zoals niemand anders dat zou kunnen. Elk nieuw Belgisch fictieproject is een avontuur, een gok, iets waarvoor je durf moet hebben. Het kan enkel slagen met creativiteit, lef en ambitie - en dat is precies wat dit project ‘1985’ kenmerkt.”
Andere mediaspelers: uitwisselen van knowhow, beelden en gezichten
Ook in zijn media-aanbod werkt VRT vaak samen met andere spelers. Het gaat om coproducties zoals bijvoorbeeld De MIA’s (met Proximus) en de Boon (met De Standaard). Verder gaat het ook om de captatie van voetbal- en veldritwedstrijden (met DPG Media en Play Media), het uitwisselen van schermgezichten, een actiedag Oekraïne 12-12 (met DPG Media en Play Media) en het ter beschikking stellen van archiefbeelden.
Dat is ook het geval voor het nieuwsaanbod, met het uitwisselen van beelden (onder ander met Play Media voor De tafel van vier), de strijd tegen desinformatie (zoals deCheckers.be met Knack en Factcheck.Vlaanderen) en het inzetten van regionale correspondenten. Sinds 2022 kunnen Vlaamse media- en andere bedrijven via het Open Media-platform op een gebruiksvriendelijke manier een short form video-aanbod van VRT afnemen om hun eigen aanbod te versterken.
Productiesector: vliegwieleffect op de hele audiovisuele sector in Vlaanderen
VRT houdt het media-ecosysteem sterk, door met een diversiteit aan productiehuizen, makers en facilitaire bedrijven samen te werken. Zo investeert de omroep niet alleen financieel in de externe sector, maar ook in de externe creativiteit op de lange termijn.
“EMG is sterker geworden dankzij een sterke VRT, die blijft inzetten op kwalitatieve content. Dat liet ons als facilitair bedrijf toe om daarop verder te bouwen en zelf internationaal door te breken. Het is een samenwerking die goed is voor beide partijen. Ons partnership houdt in dat wij onze mensen inzetten, aanvullend op mensen van de omroep. Dat is altijd een verrijking. De captatie van grote wielerwedstrijden is iets wat we bijvoorbeeld samen hebben ontwikkeld.”
“Vroeger dacht de publieke omroep enkel aan lineaire radio, maar sinds VRT ook in ‘audio on demand’ investeert, is er opnieuw ruimte voor lange verhalen. Het is ook makkelijk geworden om ideeën te pitchen, waardoor ook heel wat jonge audiomakers hun weg vinden naar VRT.”
“Samen met het Vlaams Audiovisueel Fonds en het Mediafonds is VRT de belangrijkste motor voor de productie van lokale fictie met internationale uitstraling. Bovendien heeft de publieke omroep een vliegwieleffect op zowat de hele audiovisuele sector in Vlaanderen, en is het een onmisbare component in de dynamiek van onze kleine, kwetsbare maar zeer creatieve branche.”
“De jarenlange kruisbestuiving van ideeën tussen regisseurs, productie, technische crew, faciliteiten van VRT en ons bedrijf hebben geleid tot waar we vandaag staan met EuroGrip. Denk maar aan de cablecam op de Kwaremont tijdens de Ronde van Vlaanderen, elektrische buggies met op afstand bestuurbare camera’s op de Memorial Van Damme en cameratracking in de virtuele studio van VRT. Met samen hard te werken hebben we ons internationaal op de kaart gezet.”
VRT Sandbox: krachten bundelen met start-ups
Sinds de lancering werkte de interne accelerator VRT Sandbox al samen met meer dan 130 start-ups en scale-ups om innovatie te stimuleren en verankeren. Intussen is dat aanbod drieledig: jonge beloftevolle Vlaamse media start-ups oprichten en coachen, samen nieuwe technologieën ontwikkelen, en investeren in Vlaamse groeibedrijven. Daarnaast leidt VRT samen met RTBF ook het internationale netwerk Future Media Hubs, gericht op samenwerking en kennisdeling, waardoor start-ups kunnen doorgroeien in het buitenland.
Daarnaast werd er ook een nieuw acceleratietraject ‘Seeds & Growth for Media’ opgestart om jonge mediabedrijven of start-ups te helpen opstarten. Daarbij worden hun technologieën op de productievloer getest en krijgen ze ondersteuning om door te groeien in het buitenland. Zulke samenwerkingen blijven essentieel om als mediaorganisatie te kunnen innoveren in een internationaal medialandschap.
Met het traject wil de publieke omroep ook jong talent naar de mediasector brengen. Hiervoor wordt er nauw samengewerkt met verschillende hogescholen, universiteiten en andere acceleratoren zoals imec.istart, Start it@KBC en de Flanders Game Hub. Dat maakt het mogelijk voor jonge mediaprofessionelen om rechtstreeks in te spelen op de noden van de sector. Anderzijds kunnen technologieën uit andere sectoren, zoals die van marketing en games, nog sneller ingezet worden bij het maken van media. Op die manier belooft het project een broedplaats te worden voor creativiteit, ondernemerschap en baanbrekende ideeën.
“VRT heeft een zeer sterke reputatie op het vlak van innovatie. Het is knap dat de publieke omroep resoluut kiest voor een digital first strategie. Dat betekent tegelijkertijd dat de vraag naar meer en betere ondertiteling zal toenemen. Mede dankzij de investering van VRT Sandbox konden wij geautomatiseerde ondertiteling verder ontwikkelen.”
Innovatieprojecten: internationaal samenwerken aan de toekomst van media
VRT verkent nieuwe technologieën en toepassingen om mensen te verbinden met de toekomst van media. Daarvoor bundelt VRT de krachten met Europese en Vlaamse partners, waaronder start-ups, universiteiten, onderzoeksinstellingen, technologiebedrijven, publieke en private omroepen, en andere mediaorganisaties.
Binnen verschillende gesubsidieerde projecten verkent, onderzoekt en ontwikkelt VRT nieuwe workflows, formats en mediabelevingen. Om innovatie in de praktijk om te zetten werkt VRT nauw samen met mediamakers en -gebruikers.
Zo wil VRT met het Europese project ‘TITAN’ op innovatieve wijze de burger en specifiek studenten zelf weerbaar maken voor desinformatie. Dit doen we door nieuwe toepassingen te verkennen met onder andere technologiebedrijven als Engineering (Italië) en Athens Technology Center (Griekenland).
Daarnaast slaan we ook de handen in elkaar voor ‘EDUmake’. Binnen dat project worden de succesvolle lessenpakketten van VRT internationaal overgenomen en kunnen binnenkort ook leerkrachten in Nederland en Kroatië aan de slag gaan met EDUbox.