donderdag 25 januari 2024
25 januari 2024

Dit is hoe VRT CRW de MIA’s in goede banen leidt: “elke seconde is van belang”

Donderdag 25 januari 2024 - Wie MIA’s zegt, denkt daarbij meteen aan de indrukwekkende live acts, gebracht door de absolute top in de Vlaamse media- en entertainmentindustrie. Waar je misschien niet meteen aan denkt, is het harde werk achter de schermen. Elk jaar zorgt het opnameleiding-team van VRT CRW voor het vlotte praktische verloop van de show. Het resultaat checken? Herbeleef de MIA's nu op VRT MAX.

© VRT - Jokko

Een gigantische productie zoals de MIA’s bestaat uit een wirwar van elementen die samenkomen tot één centraal hoogtepunt. Deze keer is dat de liveshow in het Antwerpse Sportpaleis. Van de inhoudelijke voorbereiding van het redactie- en productieteam tot de hele technische kant van het verhaal. Waar komen de ledwalls te hangen? Vanuit welk standpunt zal de liveshow in beeld worden gebracht. Tientallen VRT-medewerkers en externe ploegen werken maandenlang van kortbij of wat verder af naar één moment toe. 

Dan wil je natuurlijk dat die liveshow vlot verloopt. Dat de artiesten op het juiste moment langs het juiste trapje het podium op lopen, dat de presentatoren op elk moment in de juiste cameralens kijken. Tot het feit dat de uitreikers het juiste envelopje toegestopt krijgen en dat de backstage ruimte er goed uitziet. Al deze zaken omtrent het praktische verloop van de MIA’s zijn weggelegd voor het team opnameleiding van VRT CRW. Volgens team lead Ruud Libens geen makkelijke klus. “Een project zoals de MIA’s valt te vergelijken met een gigantische puzzel. Alle stukjes moeten mooi in elkaar passen, en pas dan kom je tot een geslaagde show.”

© VRT - Jokko
© VRT - Jokko

Alle hens aan dek

“Enkel en alleen al vanuit VRT CRW spreek ik over 79 medewerkers die op de avond van de MIA’s aan het werk zijn. Team opnameleiding bestaat uit zes personen. Dat gaat van de algemene opnameleider, ook wel de floormanager genoemd, die instaat voor de algemene coördinatie van het project, tot onze machinisten die de opbouw verzorgen en alles ertussenin. Specifiek voor de MIA’s van dit jaar hebben we als opnameleiding alleen 5 vrachtwagens ingezet en 2 kleinere verhuiswagens om ons materiaal in het Sportpaleis te krijgen.” Ruimer gezien zijn op de avond van de MIA’s een honderdtal mensen aan het werk.

In de praktijk werkt het opnameleiding-team nauw samen met de regisseur van het programma. “De regisseur is zo’n beetje de kapitein van het schip en wij de rechterhand. We proberen om de creatieve visie van de regisseur te vertalen naar de praktijk. We staan tijdens de show dan minuut per minuut in contact met de regisseur. Hiervoor gebruiken we koptelefoons met daarin een intern draadloos intercomsysteem. Zo kan de regisseur ons aanwijzingen geven waar nodig en vice versa. Je moet als opnameleider bovendien beschikken over de juiste leiderschapscapaciteiten. Soms komt het erop aan om bepaalde beslissingen te nemen en om je eigen visie door te drukken als dit in het voordeel is van het praktische verloop van de show.”

© VRT - Jokko

Tot op de seconde getimed

De moeilijkheid voor het team van Ruud zit hem vaak in de timing, die tot op de seconde juist moet zitten. “Je zit in een liveshow dus alles moet mooi op elkaar aansluiten. Dat is niet altijd even gemakkelijk om juist te timen. Tijdens de generale repetitie is dat met een chronometer in de hand. Zeker wanneer er verschillende artiesten optreden, elk met hun eigen band en instrumenten. Dan is het belangrijk om goed op elkaar ingespeeld te zijn. De moeilijkste act dit jaar was die van Pommelien Thijs. Hiervoor moesten we 5 grote podiumelementen aan elkaar koppelen die een grote platenspeler nabootsten. Dit alles woog zo’n 1500 kilo dus daar komt wel wat mankracht bij kijken om dat goed en wel op het podium te installeren.”

Wanneer voor Ruud en zijn hele team de MIA’s geslaagd zijn? “Als iedereen op het juiste moment is waar hij of zij moet zijn, en als alles op de juiste plek staat. Andere dingen zoals een camera die het begeeft of een klankkabel die het laat afweten op het moment van de waarheid, daar hebben we weinig vat op. Dan is het kwestie van zo snel mogelijk het probleem op te lossen. ”

Wat na de show? 

Voor velen eindigt de show van de MIA’s wanneer de laatste muzikale noot geklonken heeft, maar voor VRT CRW en het team opnameleiding is dat niet het geval. Dan komt namelijk de nazorg op gang. “Uiteraard is er vlak na de show wel even tijd voor decompressie en trekken we zeker een pint open, maar daarna begint voor ons de opruimpuzzel. Die valt zeker en vast niet te onderschatten. Ook hier werken we zoals in het hele MIA’s-verhaal nauw samen met alle andere partijen die in dit project betrokken zijn. Het is een huzarenstukje om dit allemaal geregeld te krijgen. De voldoening achteraf is dan eens zo groot.”

Pommelien Thijs kroonde zich gisteren tot grote winnaar van de MIA's 2023. Ze mocht maar liefst 5 MIA's mee naar huis nemen. Ontdek hier wie nog een MIA wist te scoren

Herbeleef de MIA's nu ook op VRT MAX. (Ook beschikbaar met VGT en audiodescriptie via deze link.)

Meer over Cultuur

70 amateurkunstenaars veroveren plek in Koninklijke Bibliotheek van België

“Radiospots zijn een verzameling van miniluisterspelen”

Koningin Elisabethwedstrijd Viool brengt opnieuw de grootste toptalenten naar Brussel

Achter de schermen bij Iedereen beroemd: een digitale duik in de rubriek ‘Smartphone safari’

Arnout Hauben gidst je dwars door Vlaanderen met nieuwe VRT PodWalks-app

Supporter mee met VRT voor Mustii op het Eurovisiesongfestival

Column - Klara: ook twintigers en dertigers toegelaten!

De nachtshift: hoe team eindregie jouw perfecte tv-avond in goede banen leidt