Ga naar de hoofdinhoud
Innovatie zonder grenzen: VRT verenigt meer dan 50 mediaorganisaties in internationaal netwerk

Innovatie zonder grenzen: VRT verenigt meer dan 50 mediaorganisaties in internationaal netwerk

In een wereld waarin grenzen tussen landen, sectoren en publiek steeds meer vervagen is de kracht van een netwerk onmiskenbaar. Internationaal samenwerken is dus essentieel in de mediasector.  

VRT is koploper in zo’n partnerschap. Samen met RTBF en met de steun van het Departement Cultuur, Jeugd en Media, breng VRT meer dan 50 internationale mediaorganisaties samen binnen het netwerk Future Media Hubs. Uniek is dat het zowel commerciële als publieke mediaorganisaties verbindt, van Frankrijk tot Australië, met als doel om samen te innoveren rond media. Netwerkleden krijgen zo de kans om te leren van elkaars ervaringen en uitdagingen, maar ook gezamenlijk nieuwe projecten op te starten.
 

Het initiatief ontstond in 2018 als Europees project om start-ups vlotter internationaal te laten samenwerken met mediaorganisaties. Op deze manier kunnen deze groeibedrijven hun technologieën gerichter afstemmen op de noden van de mediasector en krijgen mediaorganisaties de kans om nieuwe oplossingen te ontdekken.
 

Future Media Hubs bestaat uit vijf ‘hubs’, elk met een eigen focus. Van start-ups tot de nieuwste video- en audiotechnologieën. Van jonge makers tot games. Elke Hub van het netwerk brengt mediaorganisaties uit verschillende landen samen rond thema’s als desinformatie, nieuws, artificiële intelligentie en virtuele producties.
 

Media maken met meer dan 100 start-ups 

Sinds 2020 werden er al meer dan 100 start-ups voorgesteld via het netwerk aan andere mediaorganisaties. Op VRT konden onder andere de Vlaamse start-ups On-Hertz en Tinkerlist hun technologie uittesten op de productievloer en verder doorgroeien. On-Hertz voorziet softwaretools om efficiënt en flexibel audiocontent te maken. Op die manier ging de Vlaamse start-up al een samenwerking aan met DPG Media, RTBF (Wallonië) en Radio France (Frankrijk).
 

We hebben onze eerste stappen gezet bij VRT Sandbox, een voedingsbodem die onze reis naar een ?MVP? (eerste versie van ons product) vergemakkelijkte. Die basis maakte het voor ons mogelijk om geleidelijk connecties te leggen binnen het Future Media Hubs netwerk. Vandaag zijn we trots om verschillende leden van dit ecosysteem tot onze klanten te mogen rekenen, waaronder VRT, RTBF, DPG Media en Radio France. Dit benadrukt de positieve rol die Future Media Hubs heeft gespeeld in ons groeitraject. - Benjamin Lardinoit, medeoprichter en CEO van On-Hertz

Tinkerlist ondersteunt productieteams met een online toepassing die redactieprocessen helpt automatiseren. Via hun projecten met VRT, RTBF en DPG Media is Tinkerlist verantwoordelijk voor een digitale revolutie in tv-producties en live events. Die samenwerking verliep rechtstreeks via Future Media Hubs.

"Door de samenwerking met Web64 hebben we een tool in handen gekregen waarmee we kunnen monitoren hoe vaak artikels van verschillende websites op sociale media worden gedeeld. Dat helpt om redactionele keuzes te maken en bij te sturen waar nodig." - Jan Jagers, journalist en managing director bij deCheckers 

 Ook de Britse Sceenic werkte samen met VRT en NPO. Dankzij het partnerschap konden kijkers tijdens de coronaperiode toch ‘samen’ de koers beleven en bespreken via de webcam. Vandaag brengt de technologie van Sceenic mensen nog steeds samen. Families met kinderen die studeren in het buitenland kunnen bijvoorbeeld nog steeds samen hun favoriete programma’s bekijken. 

Internationale thema’s met lokale impact 

There is no 'I’ in team. Samen kennis uitwisselen en projecten opstarten ligt aan het hart van Future Media Hubs. Op regelmatige basis zijn er inspiratiesessies en overlegmomenten die de drukke agenda’s (en verschillende tijdzones) overstijgen. Er werden al meer dan 9 internationale projecten opgestart en besproken binnen het netwerk.   

Samen experimenteren is essentieel in innovatie, aldus hoofd van Future Media Hubs Sarah Geeroms: “Future Media Hubs laat Europese mediaorganisaties samenwerken rond thema’s die een impact hebben op de lokale mediasector én het publiek, zoals artificiële intelligentie. Zo kunnen de inzichten, ideeën en ervaringen van netwerkleden het verschil betekenen voor elkaar. Daarnaast is die structurele samenwerking noodzakelijk om op relevante schaal te kunnen innoveren en belangrijke thema’s op de internationale agenda te zetten. Hiermee versterken we zowel de mediasector als lokale ecosystemen.”  

Een succesvolle samenwerking met een bepaalde partner krijgt ook regelmatig een vervolg. Zo werkte VRT al twee keer internationaal samen met de Finse omroep Yle. In een eerste project experimenteerden ze met de mogelijkheden van virtuele werelden. Daarin werd onderzocht hoe je in de toekomst als ‘virtueel persoon’ media op een volledig nieuwe manier kan beleven. Een tweede samenwerking gaat nog een stapje verder en kijkt naar het gameplatform van ‘Roblox’ om nieuwe en veilige belevingen te ontwikkelen voor een jonger publiek. Een traject dat uiteindelijk uitmondde in een aangepaste virtuele wereld voor het Songfestival. 
 

Het is vanzelfsprekend om samen te werken met de partners van Future Media Hubs. Door technologie toegankelijk te maken kan iedereen er wonderen mee verrichten ? het is geen hogere wetenschap. Samen met VRT hebben we geleerd om levensechte virtuele mensen en verbazingwekkende Roblox-werelden te bouwen.   
- Wesa Aapro, creative technologist & metaverse lead bij Yle (Finse omroep)

50 en tellende

Met Radio Canada staat de teller van het netwerk intussen op 54 mediaorganisaties, waarvan 25 commercieel en 29 publiek. Die mix is volgens Loïc De Visscher, bestuurslid en corporate innovation manager bij RTBF, ook essentieel: “Door private en publieke mediaorganisaties te verenigen in één netwerk, wisselen we niet alleen kennis en ervaring uit. We versnellen ook innovatieve projecten die de toekomst van onze sector vormgeven. Samenwerking is hier niet alleen een concept, het is onze kernstrategie voor succes."

Het netwerk is ook bedreven om andere organisaties succesvol te laten innoveren. Sarah licht toe: “Voor nieuwe partners ontwikkelen we verschillende toolkits – van een eigen sandboxwerking opzetten, jongeren bereiken, een AI-werking integreren tot een gamedepartement oprichten. We bouwen verder op elkaars succesverhalen en ervaringen. De focus ligt uiteraard op Europa, maar door ook partners in andere continenten te leren kennen, blijven we mee met nieuwe evoluties en media-ecosystemen op wereldvlak. Globo is bijvoorbeeld het op één na grootste televisienetwerk ter wereld, alleen ABC in Australië is groter. Beide maken vandaag contractueel deel uit van Future Media Hubs.” 

Future Media Hubs maakt het mogelijk voor publieke omroepen om hun blik te verruimen als het gaat om innovatie, en te horen van anderen die op verschillende punten in de innovatiecyclus zitten en misschien kijken naar verschillende thema's binnen technologie. De BBC maakt deel uit van dit ecosysteem. Hierdoor kunnen we voordeel halen uit de nieuwe mogelijkheden van scale-ups, samenwerken met anderen en kennis delen binnen deze Europese community.  
- Laura Harrison, Executive Product Manager New Propositions bij BBC (Britse omroep)

We zien Future Media Hubs als een geweldig netwerk om samen te werken, te leren en kennis uit te wisselen met andere mediabedrijven rond innovatie en oplossingen. Veel van de uitdagingen waar we vandaag de dag voor staan, zijn uitdagingen voor de sector, ook al bevinden we ons in verschillende markten. Een van de belangrijkste redenen om lid te worden van dit netwerk is om een perspectief te krijgen op deze uitdagingen van mediabedrijven uit de EU en de mogelijkheid om samen te werken. 
- Carlos Octavio Queiroz, directeur architectuur, parnerships en Data/AI strategie bij Globo (Latijns-Amerikaans televisienetwerk) 

Australië mag dan wel fysiek ver van Europa liggen, Future Media Hubs heeft ons doen inzien dat we zeker niet de enigen zijn die voor uitdagingen staan wanneer we een jonger publiek proberen te bereiken. Voor ons team bij de ABC is het netwerk belangrijk geweest om een globaal perspectief te krijgen op hoe we moeten experimenteren op opkomende platformen. De Hub is cruciaal om broodnodige wereldwijde connecties te leggen met diegenen die hierin investeren. - Emma Lawson, Digital Producer Innovation Lab ABC (televisienetwerk Australië)

In een continu veranderende omgeving is deel uitmaken van een netwerk zoals Future Media Hubs essentieel geworden. De kracht van zo’n community creëert een sterk momentum. Naast de bevoorrechte toegang tot betrokken en inspirerende collega's, is het een vruchtbare bodem voor nieuwe samenwerkingen. Met een Europese basis biedt het Future Media Hubs-netwerk ons vanuit Canada een waardevol en complementair perspectief - een perspectief dat ons helpt om vertrouwde patronen te doorbreken en anders te denken. - Aurélie Khaldi, Senior Innovation Strategist bij Radio Canada  

Op naar de honderd? Sarah deelt haar ambities: “De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt aan de uitbouw van ons netwerk. Nu dit vlot verloopt willen we de komende jaren verder inzetten op concrete projecten die een rechtstreekse impact hebben op de eindgebruiker. Daarnaast onderzoeken we ook hoe we als netwerk, bestaande uit de meest toonaangevende mediaspelers van het continent, in dialoog kunnen gaan met elkaar en met het Europese beleid. Op die manier kunnen we mee de toekomstige agenda van media-innovatie bepalen, met bijhorende kansen voor onze Europese mediasector.” 

Deel dit artikel op sociale media