COLUMN - 20 april 2021 - Elke week behandelt de VRT-klantendienst een duizendtal vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.
De afgelopen 14 dagen werd er 2.207 keer contact opgenomen met onze dienst. Tijdens de paaspauze is er opvallend veel naar de radio geluisterd. Zo bereikten er ons onder meer klachten omdat “Radio 1 op Radio 2 begint te lijken”, omdat Ruth Joos “te snel spreekt” tijdens De ochtend, omdat er “te veel jazz wordt gedraaid” op Klara, omdat een Radio 2-luisteraar elke dag “naar het gejank van Johan Verminnen moet luisteren” en omdat de benaming voor ‘Fancy Friday’ op Radio 1 in het Engels was. De klager stelt zelf het Nederlandstalige alternatief voor: ‘Lustige Vrijdag’. De suggestie wordt doorgespeeld. Klagers krijgen een standaardantwoord.
Een gebruiker van VRT NU meldt het volgende probleem: “De app geeft telkens aan dat ik me in het buitenland bevind, terwijl dat niet zo is.” Geïnspireerd door de Maand van de Filosofie en het Canvas-programma Privacy en ik waag ik me aan deze overpeinzing. Feit: onze smartphones en tablets sturen heel veel persoonlijke informatie naar technologiereuzen. Die data worden dan zogezegd anoniem verwerkt door het algoritme. Op den duur kent dat algoritme ons beter dan wijzelf. Het weet of we aan corona zijn blootgesteld, het weet of we goed hebben geslapen en het weet dat mijn man na middernacht bepaalde websites frequenteert. Misschien is het algoritme al zo slim dat het weet wanneer we even van de wereld zijn, dat we even metafysisch uit onszelf treden. Bijgevolg zou het kunnen dat de VRT NU-app dus wéét dat je momenteel mentaal niet in België bent. Maar voor de zekerheid speel ik de vraag door aan de collega’s voor een persoonlijk antwoord.
De wisselbeker Lisbeth Imbo
Verandering is altijd moeilijk. Zo kregen we verschillende klachten over de vernieuwde journaalstudio omdat die “te drukke achtergrondmuziek heeft”. Ook de nieuwe “melodietjes” worden te luid bevonden. En de begingeneriek bevat “te veel bewegende beelden”. Wat dan weer niet is veranderd, is het ondertitelen van West-Vlamingen. Volgens een klager getuigt dat van weinig respect voor deze “handwerkende, voetjes-op-de-grond mensen”. “Spijtig dat Gerrit Callewaert uit Bavikhove de VRT niet meer kan beïnvloeden.” Ik twijfel nog of ik ga verklappen dat Gerrit een verzonnen personage is.
Verder nog een hoop zogenaamde TVA’s - ofwel te-veel-aandacht-klachten - over Het journaal. Zo bereikten ons individuele klachten omdat er “te veel aandacht” is voor sport, Jean-Marie Dedecker, corona, naalden en prikken, de vestimentaire keuze van Katrien Bervoets en de dood van prins Philip.
De wisselbeker Lisbeth Imbo voor het onderbreken van studiogasten gaat dan weer naar Xavier Taveirne. Op 14 april had hij Alexander De Croo te gast, en volgens ruim honderd klagers liet het nieuwsanker de premier niet uitspreken. “Xavier Taveirne is een dikke, vette boer”, klonk het in een van de minder fijnzinnige reacties. Dat laatste moet ik stellig tegenspreken. Dik? Vet? Heeft u Xavier onlangs nog gezien? Ik steek die jongen geregeld een Suzy-wafel toe.
Persoonlijk vind ik het goed wanneer een nieuwsanker zijn gast kritisch interviewt. Bovendien krijgen we ook dagelijks klachten omdat de programmatie op Eén uitloopt. Feit dat Xavier zijn praatgasten kort houdt, maakt mijn job dus makkelijker. Op 14 april is Het journaal niet uitgelopen, dus merci Xavier! Onze nieuwsombudsman zal alle klachten verder opvolgen.
Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo kregen we klachten omdat de presentator “steeds een slurpgeluid maakt”, omdat hij “foutief heeft toegelicht waar Ouwegem en Oudegem liggen”, en omdat hij “moet stoppen met doen alsof hij altijd alles weet over elke bestaande hobby”. Klagers krijgen een standaardantwoord.
Tot slot liet iemand ons weten dat de scene waarin een bloot achterwerk te zien was, werd weggeknipt uit Notting Hill. Moet ik nu écht die hele uitzending opnieuw bekijken op zoek naar een blote poep?
Chloë van de Klantendienst
Deel dit artikel op sociale media