Ga naar de hoofdinhoud
"EDUboxen, Karrewiet en digitale lespakketten bieden onze leerkrachten ademruimte"

"EDUboxen, Karrewiet en digitale lespakketten bieden onze leerkrachten ademruimte"

Aan het begin van het nieuwe schooljaar benadrukken de twee grootste onderwijskoepels het belang van VRT in het klaslokaal: "De EDUboxen, Karrewiet en digitale lespakketten bieden onze leerkrachten ademruimte en inspiratie", klinkt het eensgezind in dit dubbelinterview met Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, en Kathleen Rymen, projectleider digitale transformatie Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

"Hoe kunnen we de ecologische voetafdruk van onze school verkleinen?", "Welke impact heeft AI op ons dagelijks leven?" en "Hoe herkennen we nepnieuws op onze smartphone?" Dat zijn slechts drie vragen die leerlingen bezighouden. Daarvoor gaan ze vaak antwoorden zoeken bij hun leerkrachten. Waar zij dan de mosterd halen? Gelukkig heel eenvoudig; in kant-en-klare EDUboxen van VRT.

Zo startte een zesde leerjaar in Limburg een onderzoeksproject met behulp van een EDUbox over duurzaamheid. De leerlingen onderzochten de ecologische voetafdruk van hun school en stelden verbeteringen voor. In Gent leerde een leerkracht Nederlands haar leerlingen misleidende berichten herkennen met hulp van de EDUbox over nepnieuws. Ze analyseerden samen sociale media en presenteerden hun bevindingen in een debat.

Scholen rekenen op educatief materiaal

Deze voorbeelden benadrukken hoe leerkrachten en directie rekenen op het educatieve materiaal van VRT. 

"Deze ondersteuning is meer dan welkom", erkent Koen Pelleriaux. "Want we zien elke dag hoe onze leerkrachten het beste van zichzelf geven. Ze zijn creatief, toegewijd en willen hun leerlingen vormen tot kritische, betrokken burgers. Maar we weten dat dit meer dan een stevige uitdaging is. Leerkrachten zijn overbevraagd en nieuwe thema"s als AI, desinformatie en klimaatverandering duiken sneller op dan handboeken kunnen volgen. Het spreekt voor zich dat niet elke leraar de tijd of expertise heeft om zulke complexe onderwerpen zelf uit te werken."

Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het GO!: "Leerkrachten zijn overbevraagd en nieuwe thema"s als AI, desinformatie en klimaatverandering duiken sneller op dan handboeken kunnen volgen."

Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het GO!

Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het GO!

Het aanbod is dus zeer nuttig en inhoudelijk sterk, maar tegelijk laagdrempelig en gebruiksvriendelijk. Bekijk bijvoorbeeld onderstaand item van Karrewiet over de droogte in het Amazonegebied.

Video

Karrewiet legt de droogte in het Amazonegebied op een laagdrempelige manier uit. 

De EDUboxen, Karrewiet en digitale lespakketten bieden onze leerkrachten ademruimte en inspiratie. Dat stelt ook Kathleen Rhymen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen: “Ze vertalen belangrijke maatschappelijke thema's naar begrijpelijke verhalen die jongeren boeien. Karrewiet, bijvoorbeeld, is een vaste waarde in vele basisscholen. Het programma helpt jonge leerlingen bij het begrijpen en bespreken van de actualiteit. In het secundair onderwijs zien we hoe leerkrachten de kant-en-klare pakketten over thema’s als burgerschap, duurzaamheid en mediawijsheid heel vaak inzetten. Het faciliteert leerkrachten in het bespreekbaar maken van een heel wat onderwerpen in de klascontext. De maatschappelijke impact is niet te onderschatten."

Het materiaal is actueel, wetenschappelijk onderbouwd en sluit aan op de minimumdoelen in het onderwijs. "We waarderen dat alles in co-creatie gebeurt met het onderwijsveld. Dat versterkt de aansluiting met de noden van zowel onze leraren als leerlingen", zegt Koen Pelleriaux. "Tegelijkertijd biedt het een grote flexibiliteit. Leerkrachten kunnen er namelijk meteen mee aan de slag, maar behouden toch zelf de controle en vrijheid om ook een eigen invulling te geven."

Video

Wat is nepnieuws juist? En hoe kan je het herkennen? De video toont hoe de EDUbox Nepnieuws antwoorden geeft.

 

VRT helpt bij creëren gelijke kansen

VRT ondersteunt zo een van de moeilijkste uitdagingen van het onderwijs: het creëren van gelijke kansen voor elke leerling. "VRT kan met dit educatief materiaal jongeren ondersteunen en dus zorgen voor gelijke kansen", zegt Kathleen Rymen.

Koen Pelleriaux bevestigt: "Het gratis aanbod helpt om de schoolfactuur laag te houden. En in gezinnen waar minder aandacht is voor nieuws of maatschappelijke thema's, biedt dit materiaal jongeren de kans om toch met de actualiteit in aanraking te komen."

Daarenboven merken de onderwijskoepels dat de educatieve programma's de taalontwikkeling ondersteunen. Want elke leerling kan via de video's, oefeningen en opdrachten actief met taal en inhoud aan de slag.

Kathleen Rymen, projectleider digitale transformatie Katholiek Onderwijs Vlaanderen: "De maatschappelijke impact is niet te onderschatten. Honderdduizenden jongeren worden beter geïnformeerd, kritischer en sterker gewapend voor de toekomst."

Kathleen Rymen, projectleider digitale transformatie Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Breder dan het onderwijs, zien Rymen en Pelleriaux een grotere maatschappelijke impact. Kathleen Rymen: "Internaten, leefgroepen, jeugdbewegingen en ouders werken er ook mee. Honderdduizenden jongeren worden beter geïnformeerd, kritischer en sterker gewapend voor de toekomst."

Het onderwijsveld juicht dan ook toe dat in de nieuwe beheersovereenkomst de belangrijkste focus van het educatieve aanbod ligt op kinderen en jongeren. En dat de publieke omroep bij het ontwikkelen van educatieve diensten vertrekt vanuit de minimumdoelen van het onderwijs. Daar ligt zeker nog veel werk. Rymen en Pelleriaux zien kansen in meer interactieve werkvormen rond actuele, vakoverschrijdende thema's op een degelijke, wetenschappelijk onderbouwde en objectieve manier. "Dergelijke flexibiliteit is voor educatieve uitgevers moeilijker."

Samen investeren in toekomst van jongeren

Om dit te realiseren, staan de twee onderwijskoepels open voor een intensere, structurele samenwerking. "Laat ons samen de kwaliteit en afstemming op leerplandoelen verder versterken. Laat ons fors investeren in nieuwe thema's en digitale formats. Laat ons samen onze leerkrachten de tools geven die ze verdienen. Want als leerkrachten de juiste instrumenten in handen hebben, stomen ze hun leerlingen sterker klaar voor de wereld van morgen."

Deel dit artikel op sociale media